/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Lovbrud hos forsikringsselskaberne..?
Fra : NL


Dato : 10-10-03 15:29

Kære kloge gruppe...!

Jeg har et generelt forsikringsspørgsmål, hvor der måske kommer lidt
lovgivning ind over...

I forbindelse med en skade på min bil (uden egen skyld) er bl.a det venstre
bagdæk blevet
ridset ret kraftigt. Modpartens forsikringsselskab erstatter dækket, dog kun
det ene!
Mine dæk har rullet ca. 30.000 km. Jeg finder det uacceptabelt, at jeg selv
er nødt til at investere
i et højre baghjul, idet det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt
at køre med ét enkelt helt nyt dæk sammen med de tre slidte.
Hvis forsikringsselskabet ikke har pligt til at erstatte to dæk i ovennævnte
situation...ja, så er
det ihvertfald et uheldigt signal at sende. At man [selskabet] ikke tænker
på sikkerheden...

Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
parvis...


Med venlig hilsen
Niels

..




 
 
bem (10-10-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 10-10-03 15:33

NL wrote:
> Mine dæk har rullet ca. 30.000 km. Jeg finder det uacceptabelt, at
> jeg selv er nødt til at investere
> i et højre baghjul, idet det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt
> at køre med ét enkelt helt nyt dæk sammen med de tre slidte.

Det er ikke det nye dæk, der vil være problemet. Sikkerhedsmæssigt vil det
være bedre at køre med 3 gamle og 1 nyt end at køre med 4 gamle. Har du
dokumentation for andet?

> Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
> parvis...

Det er ikke rigtigt.

/Bo


NL (10-10-2003)
Kommentar
Fra : NL


Dato : 10-10-03 15:50


> > Mine dæk har rullet ca. 30.000 km. Jeg finder det uacceptabelt, at
> > jeg selv er nødt til at investere
> > i et højre baghjul, idet det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt
> > at køre med ét enkelt helt nyt dæk sammen med de tre slidte.
>
> Det er ikke det nye dæk, der vil være problemet. Sikkerhedsmæssigt vil det
> være bedre at køre med 3 gamle og 1 nyt end at køre med 4 gamle. Har du
> dokumentation for andet?
>
> > Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
> > parvis...
>
> Det er ikke rigtigt.
>
> /Bo
>
Hej Bo...

Det er ikke smart at have et uens vejgreb i en opbremsningssituation eller i
glat føre.
Det svarer til, at at bilens bremser er tilsvarende uens....


Niels





bem (10-10-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 10-10-03 15:58

NL wrote:

> Hej Bo...
>
> Det er ikke smart at have et uens vejgreb i en opbremsningssituation
> eller i glat føre.
> Det svarer til, at at bilens bremser er tilsvarende uens....

Det har i praksis meget ringe, om overhovedet nogen, betydning, om der er
henholdsvis 4 eller 7 mm slidbane tilbage. Men her taler vi også jura, og
der er ikke krav om ens mønsterdybde på dækkene.

/Bo


Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 16:32

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> Det har i praksis meget ringe, om overhovedet nogen, betydning, om der er
> henholdsvis 4 eller 7 mm slidbane tilbage.

Ikke korrekt.
Og slet ikke når der bliver slidt 2 mm mere af hvert dæk.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



bem (10-10-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 10-10-03 16:43

Morten Fruergaard wrote:
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
>> Det har i praksis meget ringe, om overhovedet nogen, betydning, om
>> der er henholdsvis 4 eller 7 mm slidbane tilbage.
>
> Ikke korrekt.

Ved du hvor man kan læse om det?

/Bo




Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 16:57

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> >> Det har i praksis meget ringe, om overhovedet nogen, betydning, om
> >> der er henholdsvis 4 eller 7 mm slidbane tilbage.
> >
> > Ikke korrekt.
>
> Ved du hvor man kan læse om det?

Ja, ovenfor.
Hvor ved jeg det fra?
Erfaring.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



bem (10-10-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 10-10-03 17:01

Morten Fruergaard wrote:
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
>>>> Det har i praksis meget ringe, om overhovedet nogen, betydning, om
>>>> der er henholdsvis 4 eller 7 mm slidbane tilbage.
>>>
>>> Ikke korrekt.
>>
>> Ved du hvor man kan læse om det?
>
> Ja, ovenfor.
> Hvor ved jeg det fra?
> Erfaring.

Havde du regnet med, at jeg ville stille mig tilfreds med det? Hvor
meget erfaring har du i at køre med uens mønsterdybde? Min pointe er, at
hvis det var så afgørende om der er forskel, så ville man normalt lovgive om
det.

/Bo


Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 17:03

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> Havde du regnet med, at jeg ville stille mig tilfreds med det?

Niks.

> Hvor meget erfaring har du i at køre med uens mønsterdybde?

Ikke meget. Men jeg har en del erfaring i, hvordan en bil bremser med gode,
halvgode, og dårlige dæk. Så er det ikke svært at lægge 2 og 2 sammen.


> Min pointe er, at hvis det var så afgørende om der er forskel, så
> ville man normalt lovgive om det.

Vi diskuterer ikke, om det er afgørende, men om der er forskel...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Petersen_Michael (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 10-10-03 16:02

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f86c24a$0$45353$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
> parvis...

loven foreskriver at der skal være 1,6mm mønster på personvognsdæk
og 1mm mønster på lastvognsdæk

loven foreskriver envidere at dækkene skal være parvist ens
(samme aksel) forstået således at du ikke må blande vinter dæk,
og sommer dæk, og således at du ikke må blande radial dæk
med damn, hvad er det nu de andre hedder?
du må ligeledes gerne kører med et Viborg, et Micheling, et Firestone,
og et GoodYear ..

any way, iflg. Loven er der ikke noget galt i at kører
med 4mm mønster på de 3 dæk, og 8mm på det fjerde,
så hvis du vil have det anderledes, må du 1. overbevise
forsikringsselskabet om at det bør være sådan 2.
-
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



NL (10-10-2003)
Kommentar
Fra : NL


Dato : 10-10-03 16:52


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:bm6hks$b39$1@sunsite.dk...
> "NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f86c24a$0$45353$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> any way, iflg. Loven er der ikke noget galt i at kører
> med 4mm mønster på de 3 dæk, og 8mm på det fjerde,
> så hvis du vil have det anderledes, må du 1. overbevise
> forsikringsselskabet om at det bør være sådan 2.
> -
> Med venlig hilsen Michael Petersen

Hej Michael...

Ja, jeg må vist appellere til deres samvittighed..hmm..!
Jeg mener ikke, at det er rimeligt at jeg selv må punge ud, hvis jeg vil
køre sikkert.
Det var en anden der påførte min bil en skade og det har selskabet
naturligvis anerkendt, men
jeg skal vel for pokker ikke pludselig ha' en ringere sikkerhed i min bil?
(Noget jeg selvfølgelig kan rette
op på ved selv at punge ud).
Jeg vil ikke ha' ringere bremseevne (skævbremsning) og måske endda et øget
støjniveau?
Det er jo også en mulighed SELV at købe TO nye dæk og bruge det skadede som
reservedæk. Men igen:
Det må jeg jo så selv betale.

Jeg synes ikke det er ikke rimeligt, at man er ringere stillet efter
'afhjælpning' af skaden...

Hilsen
Niels





Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 16:59

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes ikke det er ikke rimeligt, at man er ringere stillet efter
> 'afhjælpning' af skaden...

Det gør du da heller ikke.
Du får 1 nyt dæk for 1 nedslidt, hvilket da må være bedre.
Så skal du kun købe 3 dæk (mod 4 før) for at være godt kørende.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Peter G C (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 11-10-03 14:40

In news:bm6l1k$56g$1@sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mitfornavn@mit efternavn.com> typed:

[klip]

> Det gør du da heller ikke.
> Du får 1 nyt dæk for 1 nedslidt, hvilket da må være bedre.
> Så skal du kun købe 3 dæk (mod 4 før) for at være godt kørende.

Enig - historien er helt ude i hampen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Petersen_Michael (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 11-10-03 07:25

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f86d5bb$0$45338$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg synes ikke det er ikke rimeligt, at man er ringere stillet efter
> 'afhjælpning' af skaden...

Hej Niels

Tør øjnene, eller find dig et brugt dæk med 4mm mønster..

Du hidser dig jo også mere op, hvis forsikringen vil spise dig
af med en brugt bil dør, end hvis du kan få en sprit ny i
forbindelse med en skade..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 16:34

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
> parvis...

Ikke SKAL.

Jeg skifter fx altid begge støddæmpere i en ende samtidig.
Hvis den ene går i stykker, får du også kun skiftet den ene.

Endvidere er det vel ikke forsikringsselskabets ansvar at dine dæk er i
forsvarlig stand. De skal erstatte det tabte med noget tilsvarende.

Du skal da bare være glad for at du nu kun skal købe 3 dæk for at være godt
kørende.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



NL (10-10-2003)
Kommentar
Fra : NL


Dato : 10-10-03 16:59


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bm6jjj$j79$1@sunsite.dk...
> "NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > Men hvad siger loven? Det forekommer mig, at man SKAL skifte dækkene
> > parvis...
>
> Ikke SKAL.
>
> Jeg skifter fx altid begge støddæmpere i en ende samtidig.
> Hvis den ene går i stykker, får du også kun skiftet den ene.
>
> Endvidere er det vel ikke forsikringsselskabets ansvar at dine dæk er i
> forsvarlig stand. De skal erstatte det tabte med noget tilsvarende.
>
> Du skal da bare være glad for at du nu kun skal købe 3 dæk for at være
godt
> kørende.
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard


Hej Morten
Jeg havde nu egentlig ikke tænkt mig at udskifte mine dæk på nuværende
tidspunkt.
Dækkene er ikke slidt ned til grænsen på 1,6 mm, men n o g e t er der
selvfølgelig slidt af.
Og så kommer der en HT-bus og laver en skade på min bil....
Hvis jeg herefter vil køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt - ja, så skal jeg
altså have
tegnebogen frem. Det er d e t jeg ikke finder rimeligt.
Ergo, hvis skaden afhjælpes som forsikringsselskabet ønsker....så er jeg
ringere stillet end inden skaden.


Hilsen
Niels





Morten Fruergaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-10-03 17:05

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Ergo, hvis skaden afhjælpes som forsikringsselskabet ønsker....så er jeg
> ringere stillet end inden skaden.

Dette synes jeg du skal gøre forsikringsselskabet opmærksom på.
Og så bede dem om at erstatte den ødelagte dæk med et tilsvarende slidt dæk.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



NL (10-10-2003)
Kommentar
Fra : NL


Dato : 10-10-03 17:36


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bm6lco$rmd$1@sunsite.dk...
> "NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > Ergo, hvis skaden afhjælpes som forsikringsselskabet ønsker....så er jeg
> > ringere stillet end inden skaden.
>
> Dette synes jeg du skal gøre forsikringsselskabet opmærksom på.
> Og så bede dem om at erstatte den ødelagte dæk med et tilsvarende slidt
dæk.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard


He-he!
Jeg forstår dit 'synspunkt'. Men jeg mener nu stadig at det er bedre, og
mere sikkert, at køre på fire styk
3/4 slidte dæk end på tre styk 3/4 slidte + ét helt nyt!
Ingen tvivl om, at dette ene dæk vil have bedre egenskaber - og så kan du
selv regne ud hvad dét betyder
for køresikkerheden!

Hilsen
Niels





Arne Feldborg (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 11-10-03 07:27

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev Fri, 10 Oct 2003 17:58:47 +0200

>Dækkene er ikke slidt ned til grænsen på 1,6 mm, men n o g e t er der
>selvfølgelig slidt af.
>Og så kommer der en HT-bus og laver en skade på min bil....
>Hvis jeg herefter vil køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt - ja, så skal jeg
>altså have
>
Jammen så skal du da bare bede forsikringsselskabet om at få et
tilsvarende slidt dæk i stedet for det nye - det skulle vel ikke være et
problem.?

>Ergo, hvis skaden afhjælpes som forsikringsselskabet ønsker....så er jeg
>ringere stillet end inden skaden.
>
Det kan nu nok diskuteres. Men omvendt er det ihvertfald fakta at hvis
du skulle have skaden udbedret sådan som du selv ønsker det, så ville du
blive væsentligt bedre stillet end du var før uheldet. Og det er altså
ikke meningen med en forsikring.



--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Petersen_Michael (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 11-10-03 07:30

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f86d743$0$45326$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg havde nu egentlig ikke tænkt mig at udskifte mine dæk på nuværende
> tidspunkt.
> Dækkene er ikke slidt ned til grænsen på 1,6 mm, men n o g e t er der
> selvfølgelig slidt af.


nu bringer du selv det sikkerhedsmessige ind i billedet
over det lovlige.. her vil jeg ujuridisk indsparke en bemærkning

det er lovligt at kørere med 1,6mm mønster
men absolut ikke tilrådeligt 3-4mm mønster er minimum
hvis du skal sikkert gennem vinteren..

så endnu engang tør øjnene, og få nogle ordentlige dæk på
din bil

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



NL (10-10-2003)
Kommentar
Fra : NL


Dato : 10-10-03 17:17


>
> Endvidere er det vel ikke forsikringsselskabets ansvar at dine dæk er i
> forsvarlig stand. De skal erstatte det tabte med noget tilsvarende.
>
> Du skal da bare være glad for at du nu kun skal købe 3 dæk for at være
godt
> kørende.
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard


Ja, Morten...det kan du da have ret i...på længere sigt.
Men de dæk er ikke udskiftningsmodne. Og jo - jeg kan naturligvis
købe tre dæk (foruden det jeg får erstattet) - på den måde får jeg pludselig
4 reservedæk! Og det er jo herligt!
Jeg føler, at jeg bliver tvunget til en udgift til udskiftnig af noget som
absolut er IKKE modent til udskiftning!
Der er adskillige tusinde kilometer i mine nuværende dæk endnu.
At blive påtvunget en sådan 'overkill-udskiftning' er utidigt!

Med venlig hilsen
Niels






xXx Martin Callsen x~ (11-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 11-10-03 00:12

NL wrote:
>> [KLIP]
> Ja, Morten...det kan du da have ret i...på længere sigt.
> Men de dæk er ikke udskiftningsmodne. Og jo - jeg kan naturligvis
> købe tre dæk (foruden det jeg får erstattet) - på den måde får jeg
> pludselig 4 reservedæk! Og det er jo herligt!

Hvor meget drejer det sig om i forskel på de 3 gamle og det ene nye dæk ?
Har talt med min gamle mekaniker far og han mener at det skal være temmelig
meget før du kan mærke forskel, og før det går ud over sikkerheden.

> Jeg føler, at jeg bliver tvunget til en udgift til udskiftnig af
> noget som absolut er IKKE modent til udskiftning!
> Der er adskillige tusinde kilometer i mine nuværende dæk endnu.
> At blive påtvunget en sådan 'overkill-udskiftning' er utidigt!

Alternativt kan du jo bare slide det nye dæk ned så det passer med de
andre - hvordan ved jeg ikke helt men i teorien kan det vel lade sig gøre,
og det kunne du vel lige så godt gøre, frem for at forsikringsselskabet skal
betale for to nye dæk til dig, når det kun er det ene dæk som er berettiget.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



Morten Fruergaard (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 11-10-03 12:49

"xXx Martin Callsen xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev i en meddelelse
> Alternativt kan du jo bare slide det nye dæk ned så det passer med de
> andre - hvordan ved jeg ikke helt men i teorien kan det vel lade sig gøre,
> og det kunne du vel lige så godt gøre, frem for at forsikringsselskabet skal
> betale for to nye dæk til dig, når det kun er det ene dæk som er berettiget.

Strap bilen fast i den ene side. Det nye dæk monteres i den anden side på det
trækkende hjul.
Herefter ligges lidt olie under det nye dæk. Sæt dig ind i bilen, giv den gas,
slip koblingen, og brænd så meget gummi af det nye dæk, at det svarer til de
andre...

Hvis du kommer til at slide for meget af, gentages behandlingen i den anden
side. Således fortsætter du indtil dækkene er slidt ens eller dækket
eksplodere...

Hvis det skadet dæk er på det ikke trækkende hjul, byttes der blot midlertidigt
rundt.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Frodo (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Frodo


Dato : 11-10-03 07:04

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f86c24a$0$45353$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I forbindelse med en skade på min bil (uden egen skyld) er bl.a det
venstre
> bagdæk blevet
> ridset ret kraftigt. Modpartens forsikringsselskab erstatter dækket, dog
kun
> det ene!
> Mine dæk har rullet ca. 30.000 km. Jeg finder det uacceptabelt, at jeg
selv
> er nødt til at investere
> i et højre baghjul, idet det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt
> at køre med ét enkelt helt nyt dæk sammen med de tre slidte.
> Hvis forsikringsselskabet ikke har pligt til at erstatte to dæk i
ovennævnte
> situation...


Jeg har lige fulgt svarene i denne tråd.
Det ligner mere en diskussion omkring trafiksikkerhed end om jura.
Jeg har ingen kommentarer omkring trafiksikkerheden, men dit spørgsmål
omkring hvad forsikringsselskabet skal erstatte, er ganske enkelt.
Det fremgår ikke af dit indlæg, om du får erstatningen fra modpartens
ansvarsforsikring, eller fra egen kaskoforsikring.
Er det kaskoforsikringen der erstatter, skal der normalt opfyldes en række
betingelser for at få nyværdierstatning, bl.a. skal bilen være under 1 år,
og skaden skal overstige 50% af bilens værdi.
Har du ikke kaskoforsikret, erstattes som ved alle andre ansvarsskader:
Det du har krav, er et dæk svarende til det ødelagte, altså her et dæk der
har kørt 30.000 km. (eller pengene hertil).
Hvorfor skulle forsikringsselskabet egentlig give dig 2 dæk der har kørt
30.000, når det nu kun er det ene der er skadet?

Erik



Hans Kjaergaard (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 11-10-03 08:35

On Fri, 10 Oct 2003 16:29:18 +0200, "NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> wrote:

>Kære kloge gruppe...!
>
>Jeg har et generelt forsikringsspørgsmål, hvor der måske kommer lidt
>lovgivning ind over...
>
>I forbindelse med en skade på min bil (uden egen skyld) er bl.a det venstre
>bagdæk blevet
>ridset ret kraftigt. Modpartens forsikringsselskab erstatter dækket, dog kun
>det ene!
>Mine dæk har rullet ca. 30.000 km. Jeg finder det uacceptabelt, at jeg selv
>er nødt til at investere
>i et højre baghjul, idet det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt
>at køre med ét enkelt helt nyt dæk sammen med de tre slidte.
Du beder forsikringsselskabet om at betale for at en dækmontør rasper
af det nye dæk så det har samme mønstredybde som det nu beskadiget
dæk. Alternativt: dækmontøren finder et dæk svarende til det gamle
(mærke/mønstre/mønstredybde/alder)

/Hans


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste