Pant i de erhvervede finansielle aktiver i~
Fra : Devilicious

Dato : 09-10-03 21:33

Hej NG :)

Jeg sidder lidt og kigger på en opgave jeg snart skal aflevere
(Håber ikke jeg virker for doven, men er endnu ikke selv begyndt at lede,
da der liiiiige er et par andre ting spørgsmål der skal på plads..)

Et af spørgsmålene jeg endnu ikke er kommet til, omhandler hvorvidt
låneudbyder - i forbindelse med lånefinansieret investering - må tage pant
(under-/håndpant? papirer der henligger i et sikringsdepot må vel være
taget i håndpant?) i de erhvervede finansielle aktiver, her specifikt
obligationer og pantebreve. Jeg er ret sikker på der er en forskel, specielt
fordi jeg mener det er 'ok' at gøre det i obligationer, men ikke i
pantebreve. Jeg kan dog ikke huske at have læst noget konkret om det - nogen
der kan pege mod et par paragraffer, evt. i gældsbrevsloven el. lignende?
Hvis min antagelse er korrekt, hvad er grunden så? Jeg overvejede om det
kunne være fordi de allerede selv havde panteret i noget (altså huset)? Evt.
noget med, at hvis lånet misligholdes, og kreditor gør udlæg i pantebrevene,
så ville han kunne gøre udlæg i huset?

- Dev

Fra : Rune Wold

Dato : 09-10-03 22:26

Devilicious wrote:

> [...]
> pant (under-/håndpant? papirer der henligger i et sikringsdepot må
> vel være taget i håndpant?) i de erhvervede finansielle aktiver, her

Mht. pantebrevene kan der kun blive tale om, at disse håndpantsættes, jf
tinglysningslovens § 47, stk. 4 og GBL § 22 og 14, jf. GBL § 11, stk. 1,
nr. 3
Hvis obligationerne er fondsaktiver, hvilket de typisk vil være, taler
man ikke om håndpantsætning, idet sikringsakten er registrering i en
værdipapircentral jf værdipapirhandelsloven § 66, stk. 1.

> Jeg er ret sikker på der er en forskel, specielt fordi jeg mener det
> er 'ok' at gøre det i obligationer, men ikke i pantebreve.

Begge aktivtyper kan pantsættes. Men sikringsakten er ikke den samme!

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);