Hvem må køre i firmabil?
Fra : P.Christensen

Dato : 09-10-03 20:07

Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen så
føre bilen hjem efter en våd aften?,
eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Hilsen Palle

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-03 20:22

On 2003-10-09,
P.Christensen <pjc@image.dk> wrote:

> Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen så
> føre bilen hjem efter en våd aften?,
> eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Hvad siger aftalen med firmaet ?

Medarbejderen er som regel beskattet af den frie bil, og
kan overfor skattevæsnet således disponere som han vil (medmindre
der er en aftale med korselsregnskab indblandet).

Fra : Du.nk.

Dato : 09-10-03 20:24

"P.Christensen" <pjc@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen så
> føre bilen hjem efter en våd aften?,
> eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Hvis 'fruen' har kørekortet i orden til det pågældende køretøj skulle der da
ikke være noget til hinder for det.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-10-03 20:27

Hej Palle,

"P.Christensen" <pjc@image.dk> wrote in news:3f85b1c6$1@news.wineasy.se:

> Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen så
> føre bilen hjem efter en våd aften?,
> eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Det kommer jo an på hvilke aftale man har med sin arbejdsgiver omkring
vilkårerne hvorunder bilen stilles til rådighed.

Men det er vel normalt er det sådan at familie osv godt må føre bilen. Det
er ikke ualmindeligt, at det står i personalepolitikken - hvor der så også
står noget om at det forventes at man sørger for at have bilen med sig på
arbejde, og den er til rådighed i arbejdstiden osv.

Hvor jeg er nu, er der ikke nogen nærmere regler - men forsikringen (via
Hertz Lease) dækker alle lovlige førere.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 09-10-03 20:27

In news:3f85b1c6$1@news.wineasy.se,
P.Christensen <pjc@image.dk> typed:
> Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen
> så føre bilen hjem efter en våd aften?,
> eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Hvad siger firmabilsaftalen? Sådan en er der vel? Jeg har lige set en fra et
større, int. selskab, hvor familien gerne må benytte firmapotten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning

Dato : 09-10-03 20:47

On 9 Oct 2003 21:06:53 +0200, "P.Christensen" <pjc@image.dk> wrote:

>Hvis en person får stillet "fri bil" til rådighed af firmaet må konen så
>føre bilen hjem efter en våd aften?,
>eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Konen ja, kollega nej! Hvis en kollega låner en firmabil, risikerer
han at blive beskattet af fri bil. Så hvis konen samtidig er
kollega...?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-03 16:29

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Konen ja, kollega nej! Hvis en kollega låner en firmabil, risikerer
> han at blive beskattet af fri bil. Så hvis konen samtidig er
> kollega...?

må hun ikke låne den...

Når jeg har arbejdet for det firma min far er ansat hos har jeg fået at vide, at
jeg reelt ikke måtte kører i hans firmabil, da jeg så også skulle beskattes af
det...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : anders majland

Dato : 12-10-03 14:52

> Når jeg har arbejdet for det firma min far er ansat hos har jeg fået
> at vide, at jeg reelt ikke måtte kører i hans firmabil, da jeg så
> også skulle beskattes af det...

Der er vel kun en (ad gangen) der kan beskattes af at have en bil til
rådighed ?

Jeg er bekendt med at man for en en tur i en firmabil af privat karakter
skal beskattes af fri bil i en måned

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-10-03 14:13

anders majland wrote:

> Der er vel kun en (ad gangen) der kan beskattes af at have en bil til
> rådighed ?

Næ, ex I/S med fælles bil, til ca 40 kkr i værdi, begge beskattet.

> Jeg er bekendt med at man for en en tur i en firmabil af privat karakter
> skal beskattes af fri bil i en måned

Næ, da starter "rådidighedsperioden", og den slutter ??

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 14:46

> Næ, ex I/S med fælles bil, til ca 40 kkr i værdi, begge beskattet.

Uha - glemmer lige at "rimelighed" ikke undgår i sprogbruget hos T&S.
Det bliver godt nok en dyr bil for de 2 i I/S'et... Til 40kkr er det nok
en gammel spand på mere end 3år og skål vel så beskattes med 25% af
160.000kr (minimum) oveni indkomsten ... - Har de fortrudt at de købte
bilen til I/S'et istedet for privat ?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-10-03 06:30

> [...]
> føre bilen hjem efter en våd aften?,
> eller er det kun den ansatte der må være fører af bilen?

Det kommer an på aftalen med firmaet.

Der står f.eks. at vi gerne må låne den til en i husstanden, som har
kørekort. Endvidere at den skal være præsetabel. Reservenøglen skal være i
firmaet af hensyn til hvis en af de andre firmabil-brugere har defekt på
sin. Det er nok derfor at den skal være præsentabel.

Carsten Overgaard