Gæld, afbetaling, kaution, RKI
Fra : RoJo

Dato : 06-10-03 21:51

Jeg er blevet rådet til, at forsøge i denne gruppe:

Hej
Jeg har en lille diskussion med en kammerat, som jeg gerne vil have
afklaret.

A, skylder en masse penge væk.

B, har kautioneret for et af A's banklån.

A kan ikke længe betale alle sine afdrag og vælger, at stoppe betalingen til
alle andre afdrag end det lån B har kautioneret for.
A kommer i RKI.

Hvad sker der nu for B ?? Hvad gør banken... kræver de straks pengene fra B,
eller er de ligeglade så længe A, afdrager på lånet hos dem?

Håber i forstår, hvad jeg mener.

--------------------------
Der er kommet en lille viderebygning på diskussionen:

A, stopper alt betaling til gæld.
B, skal derfor hæfte for noget af A's gæld.

Hvad kommer A nu ud for, mht. anden gæld??
Bliver A's lejlighed/hus tømt for alt af værdi?

Bliver A's indkomst taget fra ham, så der ikke er til, at betale husleje og
i det hele taget eksistere??

Mvh
RoJo

Fra : Gebbe

Dato : 06-10-03 21:55

"RoJo" <rjonassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet rådet til, at forsøge i denne gruppe:
>
> Hej
> Jeg har en lille diskussion med en kammerat, som jeg gerne vil have
> afklaret.

Og hvad vil du så gøre hvis/når du får et råd herindefra der ikke duer ?

Hvorfor skal vi danskere altid snyde hinanden og det gør vi netop alle sammen uden
undtagelser

Fra : RoJo

Dato : 06-10-03 22:09

Hvad F***** snakker du om???

Fra : Rune Wold

Dato : 06-10-03 22:19

RoJo wrote:

[klip]

> Hvad sker der nu for B ?? Hvad gør banken... kræver de straks pengene fra B,

De kræver selvfølig pengene hos kautionisten, hvilket de som
udgangspunkt har ret til, når der er tale om en selvskyldnerkaution (jeg
er sikker på, at der er tale om en selvskyldner kaution).
Banken skal dog måske også iagtage en underretningspligt jf. bank og
sparekasselovens § 41

[klip]

> eller er de ligeglade så længe A, afdrager på lånet hos dem?

Hvis det sikrede lån misligholdes, så går de selvfølgelig efter sikkerheden.

[klip]

> Hvad kommer A nu ud for, mht. anden gæld??
> Bliver A's lejlighed/hus tømt for alt af værdi?

Nej, man har ret til et beskedent hjem, jf RPL § 509

[klip]

> Bliver A's indkomst taget fra ham, så der ikke er til, at betale husleje og
> i det hele taget eksistere??

Der kan ikke gøres udlæg i ikke udbetalt løn, jf. RPL § 511.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-10-03 16:24

Scripsit Rune Wold <nospam@nospam.dk>
> RoJo wrote:

> [klip]

> De kræver selvfølig pengene hos kautionisten, hvilket de som
> udgangspunkt har ret til,

Nej, ikke så længe A bliver ved med at betale ydelserne på lige netop
det kautionerede lån, hvilket den onanyme poster forudsatte i det
stykke du klippede fra.

Spørgsmålet må være: 1) Kan banken på grundlag af As insolvens kræve
det kautionerede lån indfriet straks? Det må man til lånebetingelserne
for at se - det er vist ikke ualmindeligt at banklån kan opsiges med
kort varsel af begge parter. 2) Hvis banken opsiger lånet
ekstraordinært og låntager ikke har pengene her og nu, hæfter
kautionisten så for hele hovedstolen, eller blot for de ordinære
afdrag?

> Hvis det sikrede lån misligholdes,

Men det er det jo forudsat at det ikke bliver.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Rune Wold

Dato : 07-10-03 17:21

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Nej, ikke så længe A bliver ved med at betale ydelserne på lige netop
> det kautionerede lån, hvilket den onanyme poster forudsatte i det
> stykke du klippede fra.

Ups. Der læste jeg forkert.

[klip]

> [...]
> indfriet straks? Det må man til lånebetingelserne for at se - det er
> vist ikke ualmindeligt at banklån kan opsiges med kort varsel af

Det vil i hvert fald ikke følge af almindelige regler, så det skal være
aftalt. Hvis der er tale om en privat kaution, kan en sådan klausul
efter omstændighederne tilsidesættes efter Aftalelovens § 36.

[klip]

> 2) Hvis banken opsiger lånet ekstraordinært og låntager ikke har
> pengene her og nu, hæfter kautionisten så for hele hovedstolen, eller
> blot for de ordinære afdrag?

I hvert fald for hele hovedstolen. Men når hele hovedskylden forfalder
omfatter det ikke blot hovedstolen, men også vederlaget for kreditten,
dvs. renterne. For disse hæfter kautionisten normalt også.

/Rune Wold

Fra : Jørgen

Dato : 06-10-03 22:19

Din bank er vist lidt ligeglad med om du står i RKI, så længe A har pengene
i orden og afdrager til tiden, så kan de da ikke gøre noget ved det

Fra : Jørgen

Dato : 06-10-03 22:24

Dropper lige mit svar igen, jeeeeg er vist lidt for træt, for fik slet ikke
læst alt det sidste hehe
Jeg havde bare samme diskution (står ikke selv i RKI) med min bankmand
engang (altså omkring det første) og han sagde at de var ligeglade, de gik
selv ind og vudere.. og med mindre man hævede ALLE sine penge den første i
mdr'en, og brugte endnu flere end der fik ind o.s.v. så var vægtede det ikke
så højt... men om det er rigtigt ved jeg ikke? men som sagt havde
overhovedet ikke læst det sidste og det ved jeg ikke en meter om