To Århus-biografer
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-03 01:51

1)
På et foto fra 1960'erne(?) af Rio Teatret i Højbjerg ser man udenfor
en plakat hvor der tilsyneladende står "Tina's Tryllespind" - og det er
åbenbart ikke en film.

Hvad er Tina's Tryllespind - og hvornår kan billedet være taget?

2)
I cirka 5 år i 1970'erne lå der en lille biograf med kun 50 pladser på
Neptunvej i Viby. Den hed Kino Viby, opkaldt efter en større biograf
i samme område som lukkede nogle år før.

Præcis hvor på Neptunvej lå den? Kender I i øvrigt noget til den?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : A.Bruun

Dato : 28-10-03 14:50

Pkt. 2

Biografen hed Statsbo-bio og lå på Neptunvej 66 i kælderen. Den fungere
stadig som biograf, dog i noget mindre omfang og primært for børn ved
specielle lejligheder (jul, påske o.lign.)
Biografen blev startet af Erland Bæk - togbetjent, som også havde Højbjerg
bio, kaldet RIO. Senere åbnede han biografen i Gjellerup.

Med venlig hilsen

A.Bruun

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-03 15:17

A.Bruun skrev:

> Pkt. 2
>
> Biografen hed Statsbo-bio og lå på Neptunvej 66 i kælderen.

Aha! Ved du også hvor dens navn stammer fra eller er en forkortelse for?

> Den fungere
> stadig som biograf, dog i noget mindre omfang og primært for børn ved
> specielle lejligheder (jul, påske o.lign.)

Ser man det! Så bør jeg da i høj grad gøre den 'aktiv' på min hjemmeside nu
når den er det.

> Biografen blev startet af Erland Bæk - togbetjent, som også havde Højbjerg
> bio, kaldet RIO. Senere åbnede han biografen i Gjellerup.

Hvad hed denne Gjellerup-biograf, og hvor lå den hvornår?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : A.Bruun

Dato : 28-10-03 15:51

Jeg skal prøve at granske det lidt nærmere. Nu vil jeg ikke have æren for
opklaringen, men æren tilhører min svigerdatter's far.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-03 19:16

A.Bruun skrev:

> Jeg skal prøve at granske det lidt nærmere. Nu vil jeg ikke have æren for
> opklaringen, men æren tilhører min svigerdatter's far.

Tak. Er det så også ham, tror du, der vil låne mig en bunke billeder mv.?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Ole Damgaard

Dato : 29-10-03 08:01

Statsbo er en stor almennyttig boligforening med afdelinger mange
steder i Århus - bl.a. på Neptunvej. Det er en forkortelse af
statstjenestemændenes boligforening.

Den lå i det daværende Gellerup Center - nu City Vest. Jeg vil tro, at
biografen eksisterede fra åbningen i 1972 og ca. en halv snes år frem.
Den havde to mindre biografsale.

mvh ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-10-03 10:11

Ole Damgaard skrev:

> Statsbo er en stor almennyttig boligforening med afdelinger mange
> steder i Århus - bl.a. på Neptunvej. Det er en forkortelse af
> statstjenestemændenes boligforening.

Jamen så er der jo ligefrem logik i navnet. Mon ikke den omtalte lille
bif kun er for beboerne i bebyggelsen, med mere eller mindre private
og lukkede forestillinger? Den er næppe kendt ret langt uden for
Neptunvej, vel.

> Den lå i det daværende Gellerup Center - nu City Vest. Jeg vil tro, at
> biografen eksisterede fra åbningen i 1972 og ca. en halv snes år frem.
> Den havde to mindre biografsale.

Ja, hvis det er Center Kino (1980-89) A. Bruun taler om, så er den nævnt
på mit website. Blot er jeg stadig i tvivl om hvor i centret den lå sådan lidt
mere præcis, før jeg fotograferer stedet. Må også se at få besøgt Gellerup
Lokalarkiv - og Viby ditto.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Ole Damgaard

Dato : 30-10-03 00:25

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message > Ja, hvis det er Center Kino (1980-89) A. Bruun taler om, så er den nævnt
> på mit website. Blot er jeg stadig i tvivl om hvor i centret den lå sådan lidt
> mere præcis, før jeg fotograferer stedet. Må også se at få besøgt Gellerup
> Lokalarkiv - og Viby ditto.

Den lå på overetagen over det centrale centertorv - helt inde i det
nordvestlige hjørne. Det er mange år siden, jeg har været i det
center, men jeg tror, at arealet i dag er inddraget i
Føtex-forretningen.
mvh ole

Fra : A.Bruun

Dato : 29-10-03 12:21

Ja Statsbo står for Statstjenestemændenes Boligselskab.
Hvad angår billeder og lign. har hverken jeg eller min kilde nogle billeder.
Beklager.

Med venlig hilsen

A.Bruun

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-10-03 21:46

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Den lå i det daværende Gellerup Center - nu City Vest. Jeg vil tro, at
> biografen eksisterede fra åbningen i 1972 og ca. en halv snes år frem.

Den må ha ligget der længere end til '82, for jeg har været i biffen der i
88-89. Men kort derefter blev den lukket.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-10-03 00:19

Benedikte Brisson skrev:

> Den må ha ligget der længere end til '82, for jeg har været i biffen der i
> 88-89. Men kort derefter blev den lukket.

Ja, ifølge min hjemmeside (som hvad dét angår har Stiftstidende som kilde)
eksisterede Center Kino i City Vest fra 1980 til 89.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Ah_frandsen

Dato : 26-11-03 15:08

Pkt. 1
Tina's tryllespind er navnet paa et lydbaand indtalt af danske
skuespillere til en historie oversat fra en amerikansk bog skrevet af
E.B. White: "Charlotte's Web". Navnet Tina's tryllespind er saa vidt jeg
ved kun navnet paa lydbaandet. Historien er lavet som tegnefilm under
navnet "Den syngende gris", udgivet som bog under navnene "Grisen der
fik lov at leve" og "Grisen der ikke ville doe". E.B, White fik bogen
udgivet omkring 1980, saa hvis det er denne historie plakaten henviser
til, kan fotoet ikke vaere fra 1960'erne..

Hilsen Briddie

http://www.kandu.dk/

Fra : Hamsteren

Dato : 04-01-04 15:26

"Ah_frandsen" skrev d. 26-11-03 15:08 dette indlæg :
> [...]
> udgivet omkring 1980, saa hvis det er denne historie plakaten henviser
> til, kan fotoet ikke vaere fra 1960'erne..

Kan ikke rigtigt passe med 1980, da tegnefilmen udkom allerede tilbage i
1973
og efter hvad jeg kan finde rundt omkring på nettet blev bogen udgivet i
1952

http://www.kandu.dk/