Minutter includeret - næ, alligevel ikke
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-10-03 00:47

Hej.
Jeg har lige med ret stor undret kigget på vores regning fra Orange. Vi har
Modus 5, dvs 300 minutter includeret i abb pr måned. Der er så bare lige den
krølle, at det gælder ikke fra udlandet, hvilket er usædvanligt uholdbart,
da telefonen tilhører en exportchauffør, der gerne skulle kunne ringe til
sin kone. Vi betaler altså et dyrt abb for at have billige minutter, og
dertil betaler vi så en høj takst for minutterne. Overskydende minutter
overføres kun i meget begrænset omfang. Jeg føler mig til grin

Så hvad gør vi så? Det er jo håbløst at finde en pris via nettet, da det
ikke fremgår om det gælder incl eller excl udlandsopkald (vi snakker ikke
roaming, men opkald). Nogen der kender et godt abb. til os, eller skal jeg
til at "hygge" mig med at sidde fast i diverse kundeservice?
Vi snakker 1-2 timer opkald inden for landets grænser og 3 uden for hver
måned. Ingen SMS (i hvert fald under 5 om måneden).

Mvh Maria

--
Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Fra : Fischer

Dato : 28-10-03 06:38

> Jeg har lige med ret stor undret kigget på vores
> regning fra Orange.
<klip>
> Jeg føler mig til grin

Jeg synes der er ret stor logik i det skete.
Et opkald fra en dansk mobiltelefon i udlandet koster nemlig typisk mellem
4x og 40x så meget som et opkald i Danmark.

> Så hvad gør vi så? Det er jo håbløst at finde en pris
> via nettet, da det ikke fremgår om det gælder incl eller
> excl udlandsopkald

Der er der en god forklaring på.
Nemlig at ved INGEN abonnementer med forudbetalte minutter kan disse
minutter afaik bruges i udlandet. Netop fordi prisforskellen er MEGET stor.

*Fischer

Fra : Johnny

Dato : 28-10-03 08:29

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> Vi snakker 1-2 timer opkald inden for landets grænser og 3 uden for hver
> måned. Ingen SMS (i hvert fald under 5 om måneden).

De "forudbetalte" abonnementer er ikke smarte til virksomheder. Prøv at
finde et erhvervsabonnement på f.eks. TDC eller Sonofon (eller andres)
hjemmesider. Der kan du også se taksten for at ringe fra udlandet.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-03 00:17

> De "forudbetalte" abonnementer er ikke smarte til virksomheder. Prøv at
> finde et erhvervsabonnement på f.eks. TDC eller Sonofon (eller andres)
> hjemmesider. Der kan du også se taksten for at ringe fra udlandet.

"Vi" er ikke en virksomhed. "Vi" er bare en exportchauffør og hans kone, som
er blevet anbefalet af Orange at købe 5 timer om måneden, da forbruget er 5
timer. De glemte bare den med udlandet - ret belejligt for dem.

Men hvad gør jeg? Kan vi som private med fordel have et erhvervsabbonnement?

Mvh Maria

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-10-03 10:44

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev....

> "Vi" er ikke en virksomhed. "Vi" er bare en exportchauffør og
> hans kone, som er blevet anbefalet af Orange at købe 5 timer om
> måneden, da forbruget er 5 timer. De glemte bare den med
> udlandet - ret belejligt for dem.

Du skal nok tage et kig på www.teleprisguide.dk, og så huske at
spørge helt præcist.

Udlandstelefoni til mobiler er en broget affære, fordi de udenlandske
mobilnet OGSÅ vil have en del af kagen.

Der kan således være stor prisforskel på om din mand kører gennem
Belgien eller Tyskland på sin vej til Frankrig.

Måske var det en idé at sammensætte et realistisk senarie for et
kvartal(30 min fra Frankrig, 20 min fra Belgien osv.), og så lade
teleudbyderne oplyse hvad det senarie ville koste hos dem.

Måske er det billigere at lade din mand ringe op, hvorefter du ringer
tilbage?

Under alle omstændigheder er det en jungle i bevæger jer ud i. Og
ingen kan anbefale noget uden at have et mere konkret kendskab til
jeres samtalemønster.

--
Kent Oldhøj

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 29-10-03 12:05

"Kent Oldhøj" wrote in message
[masser af klip]
> Måske er det billigere at lade din mand ringe op, hvorefter du ringer
> tilbage?

Øh hvorfor? Betaler mobilen ikke samme udlandstakst lige meget om der bliver
ringet til eller fra den? Så er den eneste forskel vel, at mobilregningen
bliver den normale indlandstakst billigere, men til gengæld bliver
fastnetregningen tilsvarende dyrere...

Hygge...
Daniel

Fra : Fischer

Dato : 29-10-03 12:40

> Øh hvorfor? Betaler mobilen ikke samme udlandstakst lige
> meget om der bliver ringet til eller fra den?

Nej, absolut ikke!
Det er næsten altid totalt set en hel del billigere at lave opkaldet fra DK.

*Fischer

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-10-03 12:51

Daniel Alstrup skrev:

>Øh hvorfor? Betaler mobilen ikke samme udlandstakst lige meget om der bliver
>ringet til eller fra den?

Det er absolut ikke sikkert.
Teleselskaberne lever højt på, at mange (ligesom dig) ikke ved, at det
kan betale sig at holde øjne og ører åbne.

>Så er den eneste forskel vel, at mobilregningen
>bliver den normale indlandstakst billigere, men til gengæld bliver
>fastnetregningen tilsvarende dyrere...

Der er ikke altid logik i telefonpriserne. Fx giver det da ikke rigtig
mening, at det er væsentligt billigere at ringe FRA min mobil TIL en
mobil, end at ringe FRA min fastnettelefon TIL en mobil.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
Nu kan du selv låse ALLE Motorola- og Nokiatelefoner op!

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 29-10-03 22:43

"Lasse Hedegaard" wrote in message
> Det er absolut ikke sikkert.
> Teleselskaberne lever højt på, at mange (ligesom dig) ikke ved, at det
> kan betale sig at holde øjne og ører åbne.

Nå, der kan man bare se. Når man kigger på lister over udlandspriser, er der
da kun én pris, men så må man bare gætte sig til at det er biligere at blive
ringet op? Bortset fra det, så ville jeg nok sætte mig en del mere ind i
det, hvis jeg en dag har brug for at slæbe min mobil med til udlandet...

> Der er ikke altid logik i telefonpriserne. Fx giver det da ikke rigtig
> mening, at det er væsentligt billigere at ringe FRA min mobil TIL en
> mobil, end at ringe FRA min fastnettelefon TIL en mobil.

Nej, det kan vi sagtens blive enige om! Problemet er jo, at der ikke er
samme priskrig på fastnetområdet, som for mobilerne...

Hygge...
Daniel

Fra : Fischer

Dato : 30-10-03 05:50

> Nå, der kan man bare se. Når man kigger på lister
> over udlandspriser, er der da kun én pris, men så må
> man bare gætte sig til at det er biligere at blive ringet op?

Nej, det står der faktisk.

Tilfældigt eksempel:
http://shor.ter.dk/194167415
(TDC/Telmore mobil i Rumænien på Oranges net).

Opkald fra Rumænien til Danmark:
Opkaldsafgift 0,- kr. Herefter 13,19 kr. pr. minut.

Opkald modtaget på telefonen (roaming):
"Opkalds"afgift 1,- kr. Herefter 3,50 kr. pr. minut.

Opkald fra Rumænien til Rumænien:
Opkaldsafgift 0,- kr. Herefter 1,47/2,93 kr. pr. minut (eget/fremmed net).

o.s.v.

Bemærk i øvrigt takseringsprincippet nederest: Der takseres for min. 1
minut.

*Fischer

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-10-03 11:16

"Fischer" wrote in message
> Opkald fra Rumænien til Danmark:
> Opkaldsafgift 0,- kr. Herefter 13,19 kr. pr. minut.
>
> Opkald modtaget på telefonen (roaming):
> "Opkalds"afgift 1,- kr. Herefter 3,50 kr. pr. minut.

Det har du ret i, og det var sgu noget af en forskel!! Så blev jeg det
klogere...

Hygge...
Daniel

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 28-10-03 10:35

> [...]
> dertil betaler vi så en høj takst for minutterne. Overskydende minutter
> overføres kun i meget begrænset omfang. Jeg føler mig til grin

Det skal du ikke. Du har betalt for en vare, men forventer at få mindst det
10-dobbelte ud af det, som du har betalt for.
Priserne for udenlandsopkald er væsentlig dyrere end indenrigsopkald. Jeres
abb. inkluderer kun indenrigsopkald,
så man kan ikke fortænke Orange i deres forretningsgang.

> [...]
> Vi snakker 1-2 timer opkald inden for landets grænser og 3 uden for hver
> måned. Ingen SMS (i hvert fald under 5 om måneden).

Alt efter hvilke lande chaufføren oftest befinder sig i, så find ud af, hvad
de enkelte selskabers roaming-opkald koster fra det pågældende land.
Kontakt evt. Sonofon for en erhvervsaftale - det har vores virksomhed gode
erfaringer med.

Mvh.

Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-03 00:15

> Det skal du ikke. Du har betalt for en vare, men forventer at få mindst
det
> 10-dobbelte ud af det, som du har betalt for.

Nej, jeg gør ikke. Det koster i øvrigt nogenlunde det samme, men det undre
mig, at det ikke står nogen steder. At man selv skal opdage det på
regningen.

> Priserne for udenlandsopkald er væsentlig dyrere end indenrigsopkald.
Jeres
> abb. inkluderer kun indenrigsopkald,

Hvor står det?

> Kontakt evt. Sonofon for en erhvervsaftale - det har vores virksomhed gode
> erfaringer med.

Også som privat-person?

Mvh Maria

Fra : Fischer

Dato : 29-10-03 09:21

> Nej, jeg gør ikke. Det koster i øvrigt nogenlunde det samme, men
> det undre mig, at det ikke står nogen steder. At man selv skal opdage
> det på regningen.

Enten har Orange taget for lidt for jeres udlandsopkald, eller også synes
jeg at du er meget large når du skriver "nogenlunde det samme".
Du betaler ca. 1,17 kr. pr. minut med Modus 5, hvis du ellers udnytter
minutterne.

Hvis du ringer fra udlandet til DK, koster det noget mere. F.eks. en nær
nabo Tyskland, hvor det typisk koster mellem 5 og 10 kr. pr. minut (alt
efter tidspunkt og operatør).

> Hvor står det?

Deres vilkår pkt. 6:
http://static.orangeprivat.dk/PS-mobil-postpaid-vilkaar.pdf
"De inkluderede minutter kan bruges til nationale opkald ....".

*Fischer

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 29-10-03 09:27

> det
>
> Nej, jeg gør ikke. Det koster i øvrigt nogenlunde det samme, men det undre
> mig, at det ikke står nogen steder. At man selv skal opdage det på
> regningen.

Jeg går næsten ud fra, at det står i abb.vilkårene.

> Jeres
>
> Hvor står det?

Kig på denne side:
http://orangeprivat.dk/mobil/sporgsmal/spmogsvar_med_abonnement/
Jeg går ud fra, at det er Modus I har?
Der står:
Kan jeg bruge inkluderede minutter fra min Orange Modus/Orange Viva, når jeg
er i udlandet?

Nej, når du er i udlandet, betaler du udelukkende den roaming afgift, der
gælder for det pågældende land. Du er i øvrigt altid velkommen til at
kontakte Orange Kundeservice på 80 40 40 40 for at høre, hvilke lande Orange
har aftaler med, og hvor meget det koster at ringe hjem, sende SMS beskeder
eller modtage opkald.

> Også som privat-person?

Nej, men som eksportchauffør er vedkommende vel knyttet til et firma, og
dette firma kan lave en erhvervsaftale med fordelagtige priser (dog nok ikke
på udenlandsopkald).
Ellers vil jeg som tidligere anbefale dig at finde det teleselskab, som har
de billigste roaming-aftaler med de lande, som chaufføren oftest kører i.