Når KODA går amok
Fra : Lars Fischer

Dato : 23-10-03 09:40

Koda/Gramex har lagt sag an mod et transportfirma. De vil ha'
Koda/Gramex afgift for den musik, chaufførerne hører mens de kører
bil. Koda/Gramex mener, at transportfirmaet foretager en "offentlig
fremførelse" af musikken, og derfor skal betale afgift "pr lytter".

Det er så de samme mennesker, som prøver at overbevise folk om, at man
skal have respekt for deres rettigheder og ikke kopiere digital musik
og denslags. De gør det ikke nemt for sig selv, hvis de gerne vil
tages alvorligt.

De mest groteske i det hele er naturligvis, at Koda/Gramex har
*vundet* retssagen ved Østre Landsret.

<http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=369102/>

/Lars

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-10-03 11:05

On Thu, 23 Oct 2003 08:39:56 GMT, Lars Fischer <nospam@suk.dk> enlightend everyone in dk.kultur.musik with:
> De mest groteske i det hele er naturligvis, at Koda/Gramex har
> *vundet* retssagen ved Østre Landsret.

Hva' bliver det næste? At vi skal til at betale afgifter for at lytte til
radio hjemme også? Altså når man f.eks. bor 5 mennesker samme sted, så må
man da skulle betale afgift ik?

De firmaer er temmeligt langt ude, og jeg vil mene at den der sag er at gå
over stregen for hvad der er rimeligt. Men mon ikke vognmanden blot fjerner
muligheden for at høre musik i bilerne? Så slipper firmaet for at betale.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-10-03 12:59

In an article of 23 Oct 2003 Chano Andersen wrote:

> [...]
> muligheden for at høre musik i bilerne? Så slipper firmaet for at betale.

Jeg hørte på et tidspunkt, at Post Danmark fjernede alle radioer fra deres
biler for at undgå et skulle betale erhvervslicens, der i dette tilfælde
var én radiolicens pr. bil. Det vakte dog så stor utilfredshed hos
medarbejderne, at radioerne kom tilbage igen.

Og 25 kr. er vel ikke alverdens for en glad og tilfreds medarbejde?

--
Uffe Holst

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-10-03 01:10

On 23 Oct 2003 11:58:30 GMT, Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> enlightend everyone in dk.kultur.musik with:
> medarbejderne, at radioerne kom tilbage igen.
>
> Og 25 kr. er vel ikke alverdens for en glad og tilfreds medarbejde?

Det kommer an på hvor tit man skal af med de 25 kroner, samt hvor meget de
finder på at sætte den i vejret.

Fra : Invader Zim

Dato : 24-10-03 23:12

Uffe Holst wrote:

> [...]
> medarbejderne, at radioerne kom tilbage igen.
>
> Og 25 kr. er vel ikke alverdens for en glad og tilfreds medarbejde?

25 kroner om dagen, pr medarbejder er.
selv 25 kroner om måneden pr medarbejder er for meget.
især fordi en stor del af pengene aldrig nogensinde går til musikerne
alligevel.
man tror det er løgn, men KODA har et skide dårligt internationalt
samarbejde.
det er en torn i røven for f.eks. musikere i belgien at nogensinde få deres
penge udbetalt fra KODA hvis de ikke har et stort pladeselskab som SONY
eller Virgin til at gøre det for dem. Og selv da går en utrolig stor bid af
pengene stadig ikke til musikeren, men pladeselskabet. faktisk ser de fleste
musikere utroligt lidt af de penge KODA burde betale dem.

-Invader Zim

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 25-10-03 21:22

Læs lige på lektien inden du udtaler dig! KODA udbetaler ikke penge til kunstnere i den forstand; KODA udbetaler penge til komponister og tekstforfattere, hvis deres musik bliver offentligt fremført. KODA er en medlemsorganisation, som på vegne af medlemmerne (efter devisen at man får bedre vilkår, når man er mange!) sørger for, at de får penge for offentlige fremførsler. KODA har et glimrende internationalt samarbejde, som betyder at danske komponister får penge for den musik som bliver spillet i udlandet. Tænk dig et besvær og sikkert et forgæves besvær, hvis enhver dansk komponist selv skulle fordre sine penge fra en belgisk tv- eller radiostation!
Dine udtalelser bygger på uvidenhed eller bevidst manipulation!

Mvh

Jørgen

Fra : Invader Zim

Dato : 25-10-03 23:38

Jørgen Jacobsen wrote:
> [...]
> penge fra en belgisk tv- eller radiostation!
> Dine udtalelser bygger på uvidenhed eller bevidst manipulation!

1. hvori ligger forskellen mellem en musiker som laver sin egen musik og får
den offentligt fremført, eksempelvis i radioen, og en komponist som får sin
musik offentligt fremført, eksempelvis i radioen? det er da ved gud det
samme!?

2. Det er rigtigt at det fungerer fint for danskere, men jeg talte ikke om
danske musikere, men om udenlandske. jeg var ikke klar nok på det punkt.

3. hvem står for at sørge for at udenlandske musikere får deres royalties
når de bliver spillet på en dansk radiostation?
det vil jeg vove at påstå at KODA/Gramex gør, idet de viderformidler hvad
der bliver indberettet hos dem til de tilsvarende organisationer i det
pågældende land som musikeren kommer fra. og det er der, det hele kikser.
jeg kender til mange musikere fra hovedsageligt europæiske lande som aldrig
får en skid udbetalt selvom de bliver spillet i diverse radioer verden over
(og så er det også utrolig besværligt bare at få udfyldt alle de rette
formler osv - dog får de deres penge når de bliver spillet i deres eget
land). det er dét jeg bygger mine udtalelser på.

-Invader Zim

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 26-10-03 15:18

Invader Zim <hahanoyoudont@death.poo> wrote:
> 25 kroner om dagen, pr medarbejder er.
> selv 25 kroner om måneden pr medarbejder er for meget.

Det er så vidt vi husker 26 kr om året, pr medarbejde

> især fordi en stor del af pengene aldrig nogensinde går til musikerne
> alligevel.

Hvor har du det fra - dokumentation?

> pladeselskabet. faktisk ser de fleste musikere utroligt lidt af de
> penge KODA burde betale dem.

Så vidt vi har forstået skal KODA ikke betale til den enkelte udenlandske
kunstner, men til den organisation der forvalter komponisternes ophavsret i
det pågældende land, KODA's søsterorganisation i det pågældende land.
Hvad og hvor meget den f.esk. belgiske organisation vælger at udbetale, er
jo ikke noget KODA kan afgøre.

/ Flying Hotdogs

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-10-03 11:39

"Lars Fischer" <nospam@suk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tages alvorligt.
>
> De mest groteske i det hele er naturligvis, at Koda/Gramex har

Ja det er temmeligt grotesk ;-((
Musik bliver snart forbudt på arbejdspladser, og radio'er og lignene fjernet
fra firmabiler.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Petersen

Dato : 23-10-03 16:03

> De mest groteske i det hele er naturligvis, at Koda/Gramex har
> *vundet* retssagen ved Østre Landsret.

Jeg synes vi er ved at nærme os amerikanske forhold, hvor alle kan sagsøge
alle og gudhjælpemig også vinde uanset hvor tåbelig sagen er.

Jeg bor i en ejendom som vedligeholdelsesmæssigt bestyres af et I/S selskab.
Det næste bliver vel at selskabet skal betale afgift fordi der sidder en
fælles antenne på taget som lejlighederne er tilsluttet.

Fra : tjans

Dato : 23-10-03 18:40

Godt jeg forlængst er flyttet fra Danmark. Når man har betalt for Licensen
derhjemme, har man betalt. Jeg er selv medlem af Koda, men synes at det gå
for vidt...
--
KH
Kenneth Majgaard

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 24-10-03 19:35

"tjans" <keff@tjohoo.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> derhjemme, har man betalt. Jeg er selv medlem af Koda, men synes at det gå

Ja, det er ikke lige alle tiltag fra KODA som lyder lige rimelige. Og måske
er dette at gå over stregen, det ved jeg ikke. Dog synes jeg ikke at det er
meget værre, end at firmaer - f.eks. dagligvarebutikker, skal betale for at
de ansatte kan høre radio/cd i frokost-stuen. Og lige for at understrege, at
det synes jeg altså er rimeligt nok. Om firmaerne så vil tilbyde musikken
til de ansatte er jo deres egen sag.

Og nu må jeg så lige forberede mig på den pukkel-fuld der må komme herfra...

/Thomas

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 25-10-03 17:48

"Thomas Hillebrandt" <ng@thomashillebrandt.kom> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det synes jeg altså er rimeligt nok. Om firmaerne så vil tilbyde musikken

For mig at se er det at skrabe penge ind to gange for den samme ydelse. For
mig bekendt betaler vi en afgift til kunstnerne, når vi køber en CD, ligesom
radiostationerne betaler et beløb for at spille musikken - fair nok - det er
alligevel os, der hører det, der betaler i den sidste ende gennem licens,
virksomhedernes marketingbudgetter (som jo i den sidste ende betales af
kunderne) osv. Men nu skal vi så gennem vores arbejdsplads betale én gang
til, fordi vi hører det, der er betalt for én gang, i en bil på vores
arbejde.

Næste trin er vel så, at vi også hver husstand skal betale KODA fordi vi en
lørdag eftermiddag kommer til at høre HitHouse i bilen på vej til Tante
Oda's 60-års fødselsdag!

Jeg kunne forstå det, hvis der var den reelle problemstilling, at en
kunstner solgte færre CD'er ved at bilradioen kører i firmabilen - men det
er der da forhåbentlig ikke noget normaltbegavet menneske, der vil påstå. Og
skulle det være tilfældet, er det da stadig helt himmelråbende, at der også
skal betales KODA for at spille CD'er i firmabilen!

Jeg opfatter det som ren og skær griskhed og beskæftigelsesterapi for KODA's
ansatte at dette overhovedet er kommet på tale. Selv i skattelovgivningen
skal man lede længe for at finde eksempler på, at en ydelse eller en vare
pålægges skat eller moms to gange i flow'et fra produktion til kunde

mvh

Steen
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Invader Zim

Dato : 25-10-03 18:38

Steen Lindkvist Nielsen wrote:
> [...]
> gennem vores arbejdsplads betale én gang til, fordi vi hører det, der
> er betalt for én gang, i en bil på vores arbejde.

(snip)

> [...]
> skattelovgivningen skal man lede længe for at finde eksempler på, at
> en ydelse eller en vare pålægges skat eller moms to gange i flow'et

Jeg vil vove den påstand at KODA (og RIAA etc) ikke længere varetager
kunstnernes interesser, men udnytter dem.

-Invader Zim

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 26-10-03 15:05

Invader Zim <hahanoyoudont@death.poo> wrote:
> Jeg vil vove den påstand at KODA (og RIAA etc) ikke længere varetager
> kunstnernes interesser, men udnytter dem.

Og hvorfor skulle KODA så gøre det?
I hvis interesse skulle de handle som de gør? For at skade musikere? -
næppe.

KODA er ejet af komponister (musikere) har en bestyrelse der består af
komponister (musikere)
KODA er - ligesom i alle andre lande - ansvarlig for at nationale
komponister ( musikere) får betaling når deres arbejde ( musik) bliver brugt
i offentlige fora, udfra de retningslinier der er udstukket i loven om
ophavsret. Et arbejde som KODA udfører ganske glimrende.

Man kan så diskutere om Loven er rigtig i sin måde at definere "offentlige
rum". Det er jo ikke KODA der afgør hvad der er "offentligt rum"
Man kan også diskutere om det rent imagemæssigt er et særlig smart tiltag
for KODA at gå efter enmandsarbejdspladser. Men der er ingen tvivl om at
sådan er loven om ophavsret - ergo det er politikerne der skal klandres for
at have skabt en næsten umulig lov, - ikke KODA.

/ Flying Hotdogs