Lave maden et par timer før, kan det lade ~
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 31-10-03 12:44

Her lørdag aften hiver jeg et par af mine venner over til en god omgang
pizza og nogle pandekager med is.
Men da jeg humper rundt på et ben for tiden(brækket) har jeg ikke tid til at
stå og lave det hele i et ruf, så derfor skal jeg have tid til at lave hvert
enkelt ting og så en pause..

Hjemme lavet pizza
Denne vil blive lavet mens de er der, så der er ikke noget problem

Pandekager med is
Er det muligt at lave en stabel af disse 2-3 timer inden og når det så er
ved at være tid så smække dem i microbølgeovnen ?

Og soft ice (2 liter is/4dl fløde og pisket sammen)
Er det muligt at lave det her en times tid inden og så smække i fryseren
uden at det er helt frosset når det skal servers (det bliver hældt i en
frostpose så det er lige til at trykke ud når vi skal have det)
Eller kan jeg smække det i køleskabet uden at det er helt smeltet når det
skal serveres ?

På forhånd tak.
ps. Hvis der er nogen der har en god opskrift på pandekager så må i gerne
lige poste den, synes aldrig mine pandekager bliver så vellykket så kunne
være fint med noget nyt :)

Fra : Pia J

Dato : 31-10-03 13:32

"Daniel W Johansen" <danielwj@SLETpc.dk> wrote in message
> [...]
at
> stå og lave det hele i et ruf, så derfor skal jeg have tid til at lave

Jeg tror ikke du skal regne med at lave isen på forhånd - men du kan jo
piske fløden og tage isen ud af fryseren lige inden du serverer pizza, så
skal det bare blandes lige før servering. Du kan også i løbet af dagen lave
pizzasovsen og snitte fyldet.

Jeg har god erfaring med at lave pizzabunde på forskud, forbage dem 10
minutter og i fryseren, så skal de bare have de normale ca. 15 minutter med
fyld på ved 225 grader.

Jeg tror også godt du kan genopvarme pandekagerne, men har ikke erfaring med
en hel stak af gangen.

:Pia

Fra : Rikke Mors

Dato : 31-10-03 14:02

> Pandekager med is
> Er det muligt at lave en stabel af disse 2-3 timer inden og når det så er
> ved at være tid så smække dem i microbølgeovnen ?

Det bedste er efter min mening at lave dem i forvejen og lægge dem med
stykker af bagepapir imellem. Når de så skal varmes er de nemme at
skille ad. Pandekagerne lægges på en bageplade forskudt så de ligner
tagsten. Så skal de kun have få minutter i ovnen når den er varmet op
til pizzatemperatur. I mikroovnen bliver de ikke rigtigt gode og når nu
ovnen er varmet op så...
Rikke Mors

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 31-10-03 22:42

> [...]
> stykker af bagepapir imellem. Når de så skal varmes er de nemme at
> skille ad. Pandekagerne lægges på en bageplade forskudt så de ligner

For at de holder sig bløde, og ikke blevet meget knasende, kan du lægge lidt
staniol over, det holder på fugten.

Mvh.
Mette

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 18:21

Daniel W Johansen wrote:

> ps. Hvis der er nogen der har en god opskrift på pandekager så må i gerne
> lige poste den, synes aldrig mine pandekager bliver så vellykket så kunne
> være fint med noget nyt :)

Føtex, desertpandekager, 20-30 sekunder i microen fuldskruge (900 watt), fra
køleskab.

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-11-03 22:17

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message
[klip]>
> Føtex, desertpandekager

Jeg har smagt dem, og synes, de smager helt og aldeles rædselsfuldt, så dem
kan jeg i hvert fald ikke dele anbefalingen af.

> 20-30 sekunder i microen fuldskruge (900 watt)

Vi varmede dem i ovnen, da jeg aldrig i livet kunne drømme om at få en
mikroovn ind i mit hjem.

Men heldigvis er vi forskellige

Karina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-03 20:14

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message
> [klip]>
>
> Jeg har smagt dem, og synes, de smager helt og aldeles rædselsfuldt,
> så dem kan jeg i hvert fald ikke dele anbefalingen af.

....især i betragtning af at man lynhurtigt kan lave dem selv (opskriften er
vist smidt op et par hundrede gange - prøv google).

> Vi varmede dem i ovnen, da jeg aldrig i livet kunne drømme om at få en
> mikroovn ind i mit hjem.

Prøv ovre i dk.livssyn - der flokkes de religiøse

vh
Jan

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-11-03 10:50

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
[klip]

> ...især i betragtning af at man lynhurtigt kan lave dem selv (opskriften
er
> vist smidt op et par hundrede gange - prøv google).

Nu er det ligesom ikke mig, der efterlyser opskriften, såeh. Jeg konstaterer
blot, at jeg ikke kan dele anbefalingen af købepandekagerne.

> Prøv ovre i dk.livssyn - der flokkes de religiøse

Hehe - nah, jeg er ikke helt sikker på, at jeg hører til der - heller ikke
selv om jeg synes, mikrobølgeovne er djævlens værk )

Karina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-03 19:52

> Nu er det ligesom ikke mig, der efterlyser opskriften, såeh.

Meget, meget undskyld. Igen glemte jeg at man kun må svare stringent på det
der bliver spurgt om

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-11-03 12:45

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
[klip]>
> Meget, meget undskyld. Igen glemte jeg at man kun må svare stringent på
det
> der bliver spurgt om

Det var da besynderligt at tage sådan på vej over det. Du må skam gerne
svare på alt muligt for min skyld.

Personligt finder jeg det bare en anelse besynderligt, at *jeg* skal have
svaret på det spørgsmål, andre har stillet. Dels fordi jeg slet ikke har
spurgt - og dels fordi der måske kunne være en vis interesse hos
spørgsmålsstilleren for at få svaret.

Men svar du bare løs - det er lidt synd, jeg skal være årsag til, at du
bliver ked af det

Karina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 18:34

> [...]
> ikke har spurgt - og dels fordi der måske kunne være en vis interesse
> hos spørgsmålsstilleren for at få svaret.

Du /har/ opdaget at det er usenet - og ikke email, ikk!

Det kunne jo tænkes at den oprindelige spørger læser hele tråden.

vh
Jan

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-11-03 23:35

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
[klip]>
> Du /har/ opdaget at det er usenet - og ikke email, ikk!

Spar du nu bare på spydighederne. De klæder de færreste.

> Det kunne jo tænkes at den oprindelige spørger læser hele tråden.

Det gør han sikkert, så han skal nok også have fundet sit svar. Heldigt, at
du ikke bestemte dig for at svare i en helt anden tråd )

Sagt med glimt i øjet
og de aller-venligste hilsner
Karina

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 14:00

Jan Bøgh skrev i -dk.kultur.mad+drikke:

> ...især i betragtning af at man lynhurtigt kan lave dem selv (opskriften
> er vist smidt op et par hundrede gange - prøv google).

Nu skal vi jo lige huske hvem der skulle bruge de pandekager, og ikke mindst
hans heldbredsmæsige forhold, det mener jeg er en meget væsentlig faktor.

Formålet med at Daniel ville lave dem på forhånd og så bare varme dem i
ovnen, er jo ikke at han ønsker at holde gæsterne ved selskab, men at han i
nogle måneder ikke er så mobil, og da var det jeg forslog nogle (IMO ikke
så ringe) færdig lavede pandekager, der kan varmes på flere måder en af dem
er i en microoven. hvis det får for lidt eller for meget i micro'en så
bliver de ikke så gode, men får de passende, så er de ganske gode.
Hvis dem du laver af hjemmelavet dej får for meget eller for lidt på panden,
så bliver de heller ikke så gode.

Og så hvis du kikker på dem i Føtex, så har de både mad pandekager, og
desert pandekager, forskællen er at i madpandekager er der ikke så meget
sukker i, og de ejner sig kun til at parke mad i, mens desert pandekagerne
er gode som de er.

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-03 19:28

> Nu skal vi jo lige huske hvem der skulle bruge de pandekager, og ikke
> mindst hans heldbredsmæsige forhold, det mener jeg er en meget
> væsentlig faktor.

Nå da da! - skrev manden ikke blot at han ville kunne lave maden i forvejen.
Med et brækket ben ville jeg da mene at det var lettere at blive hjemme og
lave pandekager fremfor at skulle bevæge sig hen i Føtex. Men jeg har godt
nok heller aldrig haft et brækket ben.

vh
Jan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 19:51

> [...]
> hjemme og lave pandekager fremfor at skulle bevæge sig hen i Føtex. Men
> jeg har godt nok heller aldrig haft et brækket ben.

Han skrev at han ville lave det på forhånd, fordi han så kunne lave lidt,
holde en pause, lave lidt, holde en pause og så framdeles, altså kan han
slippe for at lave en del, så er det en fordel. Han skal sikkert aligevel
have handlet, hvadenten han selv må i butikken, eller han får en til at
fortage indkøb for ham, så en parke fra eller til gør ikke noget,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-03 22:09

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Han skrev at han...

> , altså kan han...

Øh - hvad med at spørge Daniel selv i stedet for, at I diskuterer, hvad han
har brug for?

Hilsen Inger

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 22:21

Inger Pedersen skrev i -dk.kultur.mad+drikke:

> Øh - hvad med at spørge Daniel selv i stedet for, at I diskuterer, hvad
> han har brug for?

Jov men, jeg skriver bare hvordan jeg opfattede Daniel's oprentlige indlæg,
som jeg er det der ligger til grund for mit svar. I denne gruppe er det
ikke ligefram færdiglavet mad jeg regner med at folk forventer at få som en
anbefaling, men i dette tilfælde fandt jeg det var et fornuftigt svar,,,

Fra : Klaus Petersen

Dato : 02-11-03 21:26

> Pandekager med is
> Er det muligt at lave en stabel af disse 2-3 timer inden og når det så er
> ved at være tid så smække dem i microbølgeovnen ?

Jeg har gode erfaringer med at lave dem selv dagen før.

Men jeg ville nu bruge almindelig ovn - de skal ikke have mere end 5-10
minutter alligevel.

Opskriften jeg bruger er som følger:

125 g. mel

3 dl. mælk

2 æg

½ tsk. salt

30 g. smør

Mel/mælk røres, pisk æg og salt, smelt smør og bland i.

Lad dejen hvile mindst ½ time før du bruger den (det er ret vigtigt).

Der skal olie på panden mellem hver pandekage - ellers er det for svært at
vende den.

Man kan også lave pandekager med sukker, men jeg synes ikke det er
nødvendigt, når man laver pandekager med is.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 03-11-03 00:49

Daniel W Johansen wrote:
> ps. Hvis der er nogen der har en god opskrift på pandekager så må i
> gerne lige poste den, synes aldrig mine pandekager bliver så
> vellykket så kunne være fint med noget nyt :)

Når jeg laver pandekager kommer jeg altid lidt kanel i, en sjat citron saft
(eller koncentreret citron hvis jeg intet frisk har i køleskabet) samt evt.
en smule vaniliesukker.
hygge,
Nicolai