Kill Bill vol. 1
Fra : Jan Richardy

Dato : 24-10-03 15:16

"Revenge is a dish best served cold"
- Old Klingon proverb

"Thumbs up" til Quentin Tarantino. Forfriskende at se kampscener med fravær
af CGI og overdreven wire-fx. Fravær af blod, kan man derimod ikke sige der
var.

Kan klart anbefales, hvis man er til action og især, hvis man voksede op med
kinesiske Bruce Lee og Jackie Chan film... ))

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 24-10-03 17:36

Jan Richardy wrote:
> Kan klart anbefales, hvis man er til action og især, hvis man voksede op med
> kinesiske Bruce Lee og Jackie Chan film... ))

Hvis man voksede op med de film syntes jeg hellere man skal forsøge sig
med nogle kinesiske og japanske film fremfor Tarantino's nye makværk.

Tenz.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-10-03 18:20

On Fri, 24 Oct 2003 18:35:32 +0200, Tenzel Kim
<tenzel_kim@hotmail.com> wrote:

>Hvis man voksede op med de film syntes jeg hellere man skal forsøge sig
>med nogle kinesiske og japanske film fremfor Tarantino's nye makværk.

Jeg forventer en del diskussion om den fim her, der er nemlig meget
delte meninger. Check f.eks. anmeldelserne, de spænder lige fra
"mesterværk, bedre end Pulp Fiction" til "Tarantinos dårligste film".

Personligt kunne jeg godt lide filmen. Ikke hans bedste men absolut
værd at se!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 24-10-03 19:33

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> "mesterværk, bedre end Pulp Fiction" til "Tarantinos dårligste film".
>
> Personligt kunne jeg godt lide filmen. Ikke hans bedste men absolut

Jeg synes den manglede mange af de ting som de andre film har. Især den fede
og nærværende dialog som har været hans varemærke i hans øvrige tre film.
Jeg var dog ikke i tvivl om at det var en Tarantino-film på noget tidspunkt,
men det var mest det visuelle, klippene, musikken osv. Manden har
selvfølgelig ret til at forny sig, men jeg har svært ved at finde ud af hvad
han vil med filmen. Jeg tror jeg har set for lidt samurai-film. Efter hvad
Henrik Palle siger skulle den være fed hvis man fatter hentydningerne. Det
gjorde jeg tydeligvis ikke.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-10-03 19:49

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forventer en del diskussion om den fim her, der er nemlig meget
> delte meninger. Check f.eks. anmeldelserne, de spænder lige fra
> "mesterværk, bedre end Pulp Fiction" til "Tarantinos dårligste film".

Ifølge oversigten på scope.dk, så får den dog generelt en noget lunken
modtagelse her i landet. Det er tilsyneladende kun Søren Høy og hans
"Filmboogie", der kan svinge sig op på hele fem af deres pile. Resten af
feltet deler sig mellem tre og fire dingenoter ud af seks. Ikke så
imponerende.

MVH
Jens

Fra : Rune Zedeler

Dato : 24-10-03 20:55

Jens Thomsen wrote:

> Ifølge oversigten på scope.dk, så får den dog generelt en noget lunken
> modtagelse her i landet. Det er tilsyneladende kun Søren Høy og hans
> "Filmboogie", der kan svinge sig op på hele fem af deres pile.

Christian Monggaard giver den da 4 ud af 4:

http://www.information.dk/Fremvisning/Film/stjernebox.dna

-Rune

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 24-10-03 21:10

On Fri, 24 Oct 2003 21:55:21 +0200, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Christian Monggaard giver den da 4 ud af 4:
>
>http://www.information.dk/Fremvisning/Film/stjernebox.dna

Frid gav den 6 ud af 6. Men hans mening er jo irrelevant!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-03 23:04

Morten Bowman Hansen skriblede:

> Frid gav den 6 ud af 6. Men hans mening er jo irrelevant!

Det er jo en decideret afbefaling.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-10-03 21:42

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Christian Monggaard giver den da 4 ud af 4:
>
> http://www.information.dk/Fremvisning/Film/stjernebox.dna

Ja, så er det jo virkeligt en anden sag...

Her er iøvrigt den oversigt fra scope, jeg citerede:
http://www.scope.dk/filmanmeldelser.php?movID=2044

MVH
Jens

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 25-10-03 08:37

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> "Filmboogie", der kan svinge sig op på hele fem af deres pile. Resten af
> feltet deler sig mellem tre og fire dingenoter ud af seks. Ikke så

Henrik Palle gav den 5 ud af 6.
http://gomorgen.tv2.dk/film.php?mode=showmovie&id=115

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-10-03 10:58

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> writes:

> modtagelse her i landet. Det er tilsyneladende kun Søren Høy og hans
> "Filmboogie"

Whee... Endelig et rammende udtryk for det show.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Jan Richardy

Dato : 24-10-03 22:05

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> Hvis man voksede op med de film syntes jeg hellere man skal forsøge sig
> med nogle kinesiske og japanske film fremfor Tarantino's nye makværk.

Well. Nu er det jo ikke kinesiske og japanske film der er flest af i
biograferne. Og jeg synes Ringu var ringe.

Kill Bill kombinerer nogle nutidige elementer med den gamle stil på en
fantastisk måde. Anime-sekvensen var virkelig fed.

Hvad weiner folk over? Dialog-smialog. Hvis man har set traileren og hørt en
smule om Kill Bill, burde man være klar over, at det ikke er Pulp Fiction 2
man går ind og ser. Det er action-packed vold, fortalt på den fede måde som
Q.T. kan gøre det. Og hvis det endelig skal være det, så synes jeg da at
dialogen mellem *BEEP* og Copperhead i starten er helt i Pulp Fictions ånd.
Desuden er der mange flere ligheder mellem de to film.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 24-10-03 22:30

Jan Richardy wrote:
> Hvad weiner folk over?

Øh, måske at det er noget lort??? :)

Jo, der er da nogle ganske fede kampscener i Kill Bill men personligt
syntes jeg bare det er set bedre og mere originalt før. At "historien"
kunne være skrevet på bagsiden af et frimærke gør det heller ikke
ligefrem bedre. Musikken fungerer dog ganske godt og der er da også et
par scener her og der der var ganske underholdende men i det store hele
syntes jeg det var en slem skuffelse.

Tenz.

Fra : Jan Richardy

Dato : 24-10-03 22:52

> Øh, måske at det er noget lort??? :)

lol. Ja, den må vel føres hen til "smag og behag".

> [...]
> ligefrem bedre. Musikken fungerer dog ganske godt og der er da også et
> par scener her og der der var ganske underholdende men i det store hele

Du har ret. Historien var meget uoriginal og simpel. Det jeg synes Q.T. gør
godt, er at skabe en sand "multimedie-fortælling", hvor det bærende element
ikke er historien, billederne eller musikken alene, men helheden. Hvis man
ikke forkuserer på hvert enkelt af disse elementer under filmen, men bare
lader indtrykkene sætte sig, synes jeg at Kill Bill er er meget, meget,
meget effektfuld og fantastisk film.

Men dertil skal lige tilføjes, at man, M/K, nok skal have en lille drengerøv
boende i sig, hvis man skal synes om så megen voldelig action.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 25-10-03 08:35

> [...]
> ligefrem bedre. Musikken fungerer dog ganske godt og der er da også et
> par scener her og der der var ganske underholdende men i det store hele

Historien kunne godt nok skrives på bagsiden af et frimærke, men det kunne
historien fra Håndlangerne og Pulp Fiction jo sådan set også (Hvad handler
sidstnævnte egentlig om? Det er sq svært at forklare handlingen til én som
ikke har set den...), det der holdt dem oppe var dialogen og spillet mellem
skuespillerne. Begge dele er ikke på højt niveau i Kill Bill efter min
mening.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-10-03 15:42

Mikkel Selsøe Sørensen wrote:
> [...]
> skuespillerne. Begge dele er ikke på højt niveau i Kill Bill efter min

Indrømmet. Historien til de to andre ville måske også kunne skrives på
bagsiden af et frimærke men hvis du ville gå lidt dybere i skildringen
så ville du nok løbe tør for plads. Selv hvis du inkluderede de dybe
personskildringer i Kill Bill ville du sandsynligvis stadig have plads
til at skrive toeren nedenunder :)

Tenz.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-10-03 15:48

> [...]
> ligefrem bedre. Musikken fungerer dog ganske godt og der er da også et
> par scener her og der der var ganske underholdende men i det store hele

Jeg har det som om 'historien' har meget mere på sig og jeg glæder mig
faktisk til vol. 2 hvad det angår. Så var der noget om hendes ufødte barn
som man får en cliffhanger til i slutningen af vol. 1. Jeg sidder lidt med
en mystifistisk følelse.
Men ellers jo, historien er (indtil videre) set så mange gange før. I bund
og grund er det hele én stor omgang billedlir, 'Hero' kunne ikke have gjort
det bedre. Det fede er musikken og de små detaljer i QT's filmsprog: F.eks.
at Thurman render rundt i en gul motorcykeldragt med sorte striber (Bruce
Lee henvisning), en **beep** over Thurmans figurs navn, den heftige
halvfjerdser musik (især i scenen hvor Lucy Liu kommer anstigende med 'Crazy
88' bag sig, DET er for fedt!) og at Thurman spanker en dum yakuza-knægt med
samuraisværdet (det er sgudda ORIGINALT!). Endelig synes det er fedt at høre
så meget japansk i en amerikansk actionfilm. Jeg giver den gerne 5 af 6, med
et enkelt minus på historien som den har været hidtil (den kan nå at rette
sig op).

Jeg synes det er en fed film og undlader at udtale mig om den skulle 'bedre'
end andet fra QT's hånd (det er i bund og grund lidt åndssvagt). Quentin er
popfilmens konge.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-10-03 10:08

On Sat, 25 Oct 2003 16:47:33 +0200, "C. H. Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

> F.eks.
>at Thurman render rundt i en gul motorcykeldragt med sorte striber (Bruce
>Lee henvisning), en **beep** over Thurmans figurs navn, den heftige...

Ja, hvorfor er der *beep* over hendes navn?

- nogen der ved hvornår 2'eren kommer.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-10-03 13:41

> Ja, hvorfor er der *beep* over hendes navn?
>
> - nogen der ved hvornår 2'eren kommer.

Beep'et er åbenbart fordi vi ikke må kende hendes navn. En lille detalje som
jeg er sikker på film og mediestuderende kan få meget ud af de næste par
årtier.

Vol. 2 skulle komme til februar efter hvad jeg har læst.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 20:28

"C. H. Engelbrecht" skrev i en meddelelse

> Vol. 2 skulle komme til februar efter hvad jeg har læst.

Ifølge geek culture kommer den 12. marts 2004.
http://www.releaseplan.dk/releaseplan.php3?id=8094
mvh
Jakob

Fra : Per

Dato : 27-10-03 10:17

> [...]
2
> man går ind og ser. Det er action-packed vold, fortalt på den fede måde

Ja, nu viser traileren jo altså en masse klip, som ikke er med i filmen :/

Og ligefrem at kalde den action-packed er nok en overdrivelse. Filmen mister
enhver form for QT-cool hver gang der klippes til de grin-agtige
kamp-sekvenser.

Fra : Kong Kent

Dato : 24-10-03 20:26

> [...]
fravær
> af CGI og overdreven wire-fx. Fravær af blod, kan man derimod ikke sige

Det må man sige. Men der var sq også masser af wire brug i den film!!
Specielt da hun tosser rundt mod ham overløjtnanten med de to sværd med
lange skæfte. Lidt Matrix/Crouching...-agtigt, men wha' - det er jo en ny
trend, og lad dog instruktørerne. Det ser jo porno ud!

> Kan klart anbefales, hvis man er til action og især, hvis man voksede op
med
> kinesiske Bruce Lee og Jackie Chan film... ))

Er også ganske underholdende for os der bare er vilde med god underholdning.
Jeg nød f.eks. scenen hvor hende den franske jurist får hakket armen af
*utrolig* meget. *SÅ* overdrevet, og så alligevel filmet som om man mener
det alvorligt. Herligt. De blodsprøjt er så tilpas vanvittigt overdrevne, at
man ikke kan gøre andet end grine stort. Jeg var i latter igennem det meste
af filmen, og sad og klukkede når ikke det var latter.

Bl.a. der hvor hun siger "... Hanzo!" i te-shoppen, og man hører den
undertrykte assistent tabe den varme sake. Kanon!!

Glæder mig allerede til to'eren. Det kan kun blive skægt.

To'eren har bare det imod sig, at den ikke bliver bakket op af forfilm fra
"LOTR:ROTK" og "Matrix Revolutions". Det var fan'me to fede trailere for
film jeg ser *meget* frem til og forventer mig *ustyrlig* meget af, men det
er jo en helt anden tråd... så det lader vi ligge. Men trailerne gav nu en
god stemning!!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : cybamerc

Dato : 27-10-03 00:42

Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal synes om Kill Bill. Den har
sine øjeblikke, og det er en film, man gerne vil kunne lide pga.
konceptet; men umiddelbart virker den som en noget rodet affære, der
ikke lever op til hypen.

Vi havde jo alle hørt snakken om en ultra-voldelig film med realistisk
blod og en minimal handling til fordel for ren underholdning; men i
realiteten er den langt mindre hårdkogt end f.eks. Tarantinos
tidligere film og bortset fra nogle blod-gejsere når en pulsåre bliver
kappet (dog kun ved armene og hovedet - og ekstreme blodtab er ikke
dødelige), er den ikke specielt blodig. Og for en film, der angiveligt
fokuserer på den rene underholdning, er der fandme meget snak.

Nu vi er ved snak, er dialogen et interessant punkt, for det har
traditionelt været Tarantinos force; men Kill Bill har nogle lange
passager, hvor snakken hverken er interessant, umiddelbart relevant
eller specielt underholdende. Dermed ikke sagt, at der ikke er
eksempler på det modsatte; men dialogen er blot et aspekt, hvor
manuskriptet godt kunne trænge til lidt finpudsning.

Så er der historien: jeg ved godt, at Tarantino har sagt, at der ikke
er lagt meget vægt på historien i Vol. 1; men det på trods, er der
sateme meget snak. Og mange flash backs. Flash backs'ne er
interessante fordi, de jo giver os indblik i hele problematikken. Det
er sådan set også fint nok; men vægtningen virker helt hen i vejret.
F.eks. bruges der en enorm mængde tid på at fortælle os om Lucy Lius
figur, som om det har nogen betydning; men forløbet taget i
betragtning, kan jeg ikke se hvordan. Vivica A. Fox' figur bliver der
ikke brugt nær så meget tid på, og det vil der næppe heller være tid
til med de andre. Lucy Liu er sej; men man undres over relevansen. Vi
må se, hvad Vol. 2 bringer; men umiddelbart virker det som unødvendigt
fyld.

Hvilket bringer mig til redigering. Kill Bill var jo oprindeligt
planlagt som en enkelt film; men blev vurderet for lang og skulle
derfor splittes op i to dele. Sådan er historien ihvertfald. Men det
kan da umuligt være Vol. 1, der trak op i regnskabet, for den kan da
sagtens redigeres kraftigt ned, og (med forbehold for, hvad Vol. 2
bygger på) med et langt bedre resultat til følge. Kill Bill Volume 1
mangler konsekvens og rytme i redigeringen. Det er en ujævn affære,
der har lange passager, hvor tempoet er helt i bund og lange passager,
hvor det er i top. Og ind imellem er der nogle små afbrydelser, der
bare virker forstyrrende. Og måden det er kædet sammen på virker i
store dele af filmen uafbalanceret. Man kunne sagtens have redigeret
meget mere stramt og udeladt hele passager, og resultatet ville have
været teknisk bedre; men vigtigst af alt - mere underholdende.

Når det så er sagt er der også gode ting. Castingen er i top (David
Carradine!) og kamp-scenerne holder. Ja, det er sgu svært at tro, at
Kill Bill anvender den samme koreograf, der står bag de tamme kung-fu
sekvenser i Matrix (mon ikke de overvurderede Wachowski-brødre bærer
en del af skylden?). I Kill Bill er der nerve og energi. Specielt den
første kamp er helt i top, kun overgået af Arnold vs. T-X i år.

Men alt i alt, kan jeg ikke forstå, hvordan Kill Bill formår at hive
den ene topanmeldelse ind after den anden. Smag er selvfølgelig
individuel; men håndværket kunne være meget bedre (selv den kedelig
Jackie Brown er en teknisk bedre film). Jeg tillader mig at sige, at
var det ikke for Tarantinos navn, ville filmen have fået en noget mere
lunken modtagelse. Men nu er
det jo Tarantino, og så må det jo være godt. Ikke?

Fra : Per

Dato : 27-10-03 09:54

> "Thumbs up" til Quentin Tarantino. Forfriskende at se kampscener med
fravær
> af CGI og overdreven wire-fx.

Eh hallo?! Der var sgu da ikke mangel på wire-fu alla Crouching Tiger!

Jeg var skuffet over filmen. Desuden syntes jeg Bruce Lee referencerne er en
skændsel! Bruce Lee ville vende sig i ´sin grav hvis han så de dårlige
kampscener hvor de flyver uvirkeligt rundt.

Fra : Jan Richardy

Dato : 27-10-03 10:40

"Per" <Minemailadresseer@nejvel.dk> wrote in message
> fravær
> Eh hallo?! Der var sgu da ikke mangel på wire-fu alla Crouching Tiger!

Bid mærke i ordet "overdreven", mester.

Jeg vil netop bruge Crouching Tiger på et eksempel, hvor brug af wires gør
filmen grinagtig. Og du kan ikke seriøst sammenligne de to film, når det
kommer til wire-brug.

Ja, de bruger wires i Kill Bill, men jeg synes det var så dæmpet, at man
ikke bider mærke i det (ens grænse er jo flyttet de sidste par år), hvorimod
Crouching Tiger lignede en dukkefilm sådan som de fløj rundt.

Men en del har åbenbart set sig så gale på Kill Bill, at det nok ikke nytter
noget at diskuttere det.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Per

Dato : 27-10-03 12:40

> [...]
hvorimod
> Crouching Tiger lignede en dukkefilm sådan som de fløj rundt.

Jeg "bed" bestemt mærke i det. I Crouching Tiger havde jeg nemmere ved at
acceptere det fordi personerne jo er en slags superhelte. Man tænker jo
heller ikke nærmere over når man ser de mærkelige ting X-Men kan.

> Men en del har åbenbart set sig så gale på Kill Bill, at det nok ikke
nytter
> noget at diskuttere det.

Ligesom en hel del forsøger at overbevise sig selv om at filmen bare må være
genial når nu det er Tarantino ;)~~

Fra : Jan Richardy

Dato : 27-10-03 14:24

> Ligesom en hel del forsøger at overbevise sig selv om at filmen bare må
være
> genial når nu det er Tarantino ;)~~

Hehe. Her må jeg dog til mit forsvar sige, at Jackie Brown efter min mening
sugede ganske betragteligt. Eneste lyspunkt var Robert De Niro.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-10-03 18:36

Jan Richardy skrev:

> Jeg vil netop bruge Crouching Tiger på et eksempel, hvor brug af
> wires gør filmen grinagtig.

Kun grinagtig for den udannede vestlige tilskuer.

> Og du kan ikke seriøst sammenligne de to
> film, når det kommer til wire-brug.

Man kan sagtens sammenligne de to films brug seriøst, og når begge er
koreograferet af Wo-Ping, er det endda også nærliggende.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Autonome robotter er ikke ligesom os andre. De kan tænke selv."

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-10-03 18:45

Per skrev:

> Jeg var skuffet over filmen. Desuden syntes jeg Bruce Lee
> referencerne er en skændsel!

Nå? Jeg tror, Bruce Lee ville være pavestolt over referencerne.

> Bruce Lee ville vende sig i ´sin grav hvis han så
> de dårlige kampscener hvor de flyver uvirkeligt rundt.

Nej, for han kender sine kinesiske klassikere, fortrinsvis
Shaw-brødrenes produktioner. Et afslappet syn på tyngdekraften hører med
til den kinesiske filmarv. (At Bruce så næppe havde meget til overs for
Shaw, er en anden historie.)

I øvrigt var Bruce ikke meget for så våbentunge Hongkongfilm. Han
foretrak de bare næver.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"God help us. We're in the hands of engineers."