Splashscreen
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-10-03 22:46

Hvordan laver man sådan en splashscreen som mange programmer bruger
mens de åbner ? (f.eks. OE, IE, CPUIdle.de osv)

Jeg kunne bedst forestille mig at det enten var en Swing komponent
eller et API der skriver direkte til skærmen - eller skal man til at
lave sit helt eget fra bunden af ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Lars Dam

Dato : 31-10-03 23:56

On Fri, 31 Oct 2003 21:46:28 +0000 (UTC)
Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kunne bedst forestille mig at det enten var en Swing komponent
> eller et API der skriver direkte til skærmen - eller skal man til at

Yep. Men det er ret nemt. Tegn et gif billede som du vil bruge som baggrund.
Lav en klasse der extender JWindow; Smid et panel på dette windue. I dette panels
paint() tegner du gif billedet, og bagefter skriver den tekst du vil have (f.eks. version,
licens, load status etc.). Når dette er gjort, så åbner du bare dette vindue som noget af det første, og når din applikation er færdig med at loade lukker du det igen.

> [...]
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> Nerd is a word only used by those who can_t pronounce _Intellectual_.

vh. ld

Fra : Lars Dam

Dato : 01-11-03 00:08

On Fri, 31 Oct 2003 23:56:02 +0100
Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
> licens, load status etc.). Når dette er gjort, så åbner du bare dette vindue som noget af det første, og når din applikation er færdig med at loade lukker du det igen.

Jeg kom lige i tanke om at jeg havde noget kode; det er måske ikke det bedste, men det kan måske inspirere:

jwSplashScreen = new JWindow() {
public void paint(Graphics g) {
super.paint(g);
g.setFont(new Font("Dialog", Font.BOLD, 12));
g.setColor(Color.green.darker());
int w = g.getFontMetrics().stringWidth(JVCVersion.getBuildDate());
w = getSize().width-w;
g.drawString(JVCVersion.getBuildDate(), w-10, 10+g.getFontMetrics().getAscent() );
g.setColor(Color.green.brighter());
g.drawString(JVCVersion.getVersionString(), 10, getSize().height - 10);
}
};
jwSplashScreen.getContentPane().setLayout(new BorderLayout());
JLabel jl = new JLabel();
jwSplashScreen.getContentPane().add(BorderLayout.CENTER, jl);
ImageIcon iiSplash = jvc.util.Toolkit.getInstance().getImageIcon("/images/jvcsplash.gif");
jl.setIcon(iiSplash);
jwSplashScreen.pack();
Dimension d = java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
jwSplashScreen.setLocation((d.width - jwSplashScreen.getSize().width) >> 1, (d.height - jwSplashScreen.getSize().height) >> 1);
jwSplashScreen.setVisible(true);
jwSplashScreen.toFront();

jwSplashScreen er deklareret som et JWindow, og luk ser sådan ud:

if (jwSplashScreen != null) {
jwSplashScreen.setVisible(false);
jwSplashScreen.dispose();
jwSplashScreen = null;
}

> vh. ld

vh. ld

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-03 00:27

Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote in

> Jeg kom lige i tanke om at jeg havde noget kode; det er måske
> ikke det bedste, men det kan måske inspirere:

Ja det lyder da pænt nemt - jeg prøver mig lidt frem med det :)