"Familie-Pantheren"
Fra : Martin Petersen

Dato : 31-10-03 13:28

Jeg har købt en "5-pack" af OSX.3.
Er der nogen der ved om der kan risikere at være ANDRE begrænsninger end
antallet? Altså at man kan installere på 5 computere?
Min familie bor ikke på samme adresse, og vi har forskellige efternavne
Men så'n en panter tager sig vel ikke af hvor man bor eller hvad man
hedder, vel?

MartinP

Fra : Sebastian Steen

Dato : 31-10-03 13:48

Martin Petersen wrote:
> [...]
> efternavne ...
> Men så'n en panter tager sig vel ikke af hvor man bor eller hvad man

Der desværre lige hvad den gør...

"Family Pack Software License Agreement allows you to install and use one
copy of the Apple Software on up to a maximum of five (5) Apple-labeled
computers at a time as long as those computers are located in the same
household and used by persons who occupy that same household. By "household"
we mean a person or persons sharing the same housing unit such as a home,
apartment, mobile home or condominium. This license does not extend to
students who reside at a separate on-campus location or to business or
commercial users."
- http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore?productLearnMore=M9228

Sebastian Steen
"supergnu_" = spamfilter!

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 31-10-03 14:30

Martin Petersen wrote:

> [...]
> Min familie bor ikke på samme adresse, og vi har forskellige efternavne
> Men så'n en panter tager sig vel ikke af hvor man bor eller hvad man

Jeg vil mene, at det ikke er i tråd med betingelserne i 5 bruger
licensen, men rent teknisk er der ikke noget i vejen for, at du
installerer pantheren på de 5 maskiner du vil. Hvis det er reelt nok,
som du siger, at det er til 5 computere til failiemedlemmer, som dog bor
forskellige steder, så ville jeg nok personligt se stort på
begrænsningen, og pudse min glorie over at jeg overhovedet gad købe en
5-pack. Man KUNNE jo nøjes med at købe en licens og installere den på
alle maskinerne, der er ikke noget teknisk i vejen for det, men ulovligt
er det altså, og det er dit 'set-up' desværre nok også. Jeg ville dog
ikke miste søvnen over dit setup, det må jeg sige.

Mvh
Brandur

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-10-03 15:29

Brandur Ellingsgaard <brandur@tkXXXol.dk> wrote:

> [...]
> er det altså, og det er dit 'set-up' desværre nok også. Jeg ville dog
> ikke miste søvnen over dit setup, det må jeg sige.

Nu kommer jeg jo i moralsk krise ...

MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-03 20:03

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Min familie bor ikke på samme adresse, og vi har forskellige efternavne
> Men så'n en panter tager sig vel ikke af hvor man bor eller hvad man

Jeg har også lige fået en ind af døren i dag. Jeg vil vædde på, at den
er 100 % identisk med en almindelig OS X. Forskellen er licensen. Du har
ret til at installere den på op til fem computere i samme husstand. En
almindelig OS X har man kun ret til at installere på én computer. Men
jeg har aldrig set nogen form for teknisk begrænsning på Mac OS. Og
hvordan skulle det også kunne lade sig gøre? Enten med en dongle, og det
har den jo ikke. Eller også skulle det være noget i stil med det,
Microsoft vist har, hvor den skal kontrolleres over nettet og give
besked om, hvilken computer den er på. Det tvivler jeg meget på. Det er
kun vores egen ærlighed der gør, at vi ikke bare køber en almindelig
licens og installerer den på flere computere. Og det er igen en tand
mere ærligt end at "låne" et eksemplar af en anden uden at betale for
det. Det er op til ens egen moral. Personligt vil jeg gerne være ærlig,
men jeg vil ikke være dum.
--
Henrik Münster
Esbjerg