CD-tower
Fra : Kim Larsen

Dato : 31-10-03 20:19

Hej i gruppen

Er der en der kan forklare hvordan et CD-tower virker.
Jeg har set flere billeder med kabinetter der er spækket med cd-drev, men
hvordan virker sådan en sag, er det noget der via netværk kører via ens
"normale" computer, eller er det en computer for sig selv.

Kim Larsen

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 01-11-03 00:20

Kim Larsen wrote:

> [...]
> hvordan virker sådan en sag, er det noget der via netværk kører via ens
> "normale" computer, eller er det en computer for sig selv.

Kommer an på hvad du har set.

Typisk vil det være en computer for sig selv der styrer en flok CD-drev,
ofte også med features til at sørge for virtuelle CD-drev på en
harddisk. Men det kan dog også være et kabinet med CD-drev der bare
sluttes til en "almindelig" PC, med SCSI er begrænsningen i antal drev
ikke hardware, men simpelthen antallet af bogstaver i alfabetet.

Få flere detaljer i server gruppen.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-03 00:30

iddqdATworldonline.DenmarK wrote:

> [...]
> sluttes til en "almindelig" PC, med SCSI er begrænsningen i antal drev
> ikke hardware, men simpelthen antallet af bogstaver i alfabetet.

Der har også været nævnt et CDROM-tower i gruppen, som blot var 50 tynde
"skuffer" stablet ovenpå hinanden, som kunne åbnes og lukkes vha.
styring gennem et USB-kabel.
Ingen læsning af skiverne, bare et "smart" arkiv-system.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-11-03 00:21

Kim Larsen skrev :
> [...]
> hvordan virker sådan en sag, er det noget der via netværk kører via ens
> "normale" computer, eller er det en computer for sig selv.

Hvis du tænker på de towers hvor der er 7-8 CD/DVD enheder og en lille
kontrolbox, så ligger al elektronikken (minus strømforsyningen) i
kontrolboxen.
Det er altså IKKE en PC og der er (sjældent/) ikke Ethernet eller anden
forbindelse til omverden.

Et eksempel på et sådant:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=67775

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 01-11-03 00:33

Den Sat, 1 Nov 2003 00:20:33 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<laeses_ikke@gromit.dk> skrev:

> [...]
>kontrolboxen.
>Det er altså IKKE en PC og der er (sjældent/) ikke Ethernet eller anden

Det er ikke det jeg ville opfatte som et cd-tower, men nærmere en
kopimaskine til CDR/W.
Oprindelig var/er det cd-drev.

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard
--
Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 01-11-03 00:28

Den Fri, 31 Oct 2003 20:19:04 +0100, "Kim Larsen"
<mythos_Target@tdcadsl.dk> skrev:

>Hej i gruppen
>
>Er der en der kan forklare hvordan et CD-tower virker.

Det er normalt SCSI-drev, med de fordele det giver. Behovet for et
CD-tower forekommer sikkert kun hos virksomheder med en del brugere.

>Jeg har set flere billeder med kabinetter der er spækket med cd-drev, men
>hvordan virker sådan en sag, er det noget der via netværk kører via ens
>"normale" computer, eller er det en computer for sig selv.

Det er tilsluttet en server. Muligheden for at lave et virtuelt cd-tower
eksisterer også (CloneCD m.fl.)