Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bruntoning
Fra : Leif Elsborg

Dato : 18-10-03 17:47

Hej

Jeg har været igang med at bruntone nogle billeder i mørkekammeret (ja, der
findes nogle endnu). Jeg har brugt AGFA viradon bruntoner og Ilford
multigrade papir, og her opstår problemet, billederne bliver næsten ikke
bruntonet. Jeg har via google fundet ud af, at der findes andre med samme
problem, men jeg har ikke fundet en løsning

Er der nogle her i gruppen som har et forslag til hvordan jeg nemt bruntoner
mine billeder ? eller findes der en metode til at få AGFA viradon til at
fungere ?

Leif Elsborg
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM ved mail)
www.elsborg1.dk

Fra : 2rb1

Dato : 18-10-03 20:51

Hejsa

Du er nød til lige at give nogle flere opysninger.
Hvorlang tid i første bad osv.....

et lille godt fif.
kom billedet i kold kaffe 1 til 11/2 minut og hæng det til tørre.

Mvh. 2rb1

Fra : Pico

Dato : 18-10-03 21:05

2rb1 wrote:
> [...]
> Hvorlang tid i første bad osv.....
>
> et lille godt fif.
> kom billedet i kold kaffe 1 til 11/2 minut og hæng det til tørre.

I mine unge dage, mange år siden, var det da kraftig te vi brugte,
jeg har aldrig hørt det virker med kaffe.

Er der ikke noget om at multigrade papir fra Ilford er coatet på en
eller anden måde ? Har du prøvet at bruntone andre slags papir ?
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Kristian Amby

Dato : 18-10-03 21:23

Så vidt jeg er orienteret, er Viradon bedre til barytpapir end til
plast. Tetenal Triponaltoner er fantastisk god, Den kan variere næsten
i det uendelige lige fra lys brung til næste sort. Mon ikke, det
stadig kan købes?

Mvh
Kristian Amby

*****************
Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:
www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og
farve

www.pbase.com/amby
Galleri

Fra : Leif Elsborg

Dato : 19-10-03 09:30

"2rb1" <fotograf@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorlang tid i første bad osv.....
>
> et lille godt fif.
> kom billedet i kold kaffe 1 til 11/2 minut og hæng det til tørre.

Hej igen

Jeg har kun prøvet med Ilford papir (det eneste jeg har), papiret lå 10
minutter i bruntoneren

I eftermiddag vil jeg lige lave et forsøg med kaffe/te

mvh. Leif

Fra : Egon Stich

Dato : 19-10-03 12:14

> [...]
bruntoner
> mine billeder ? eller findes der en metode til at få AGFA viradon til at

Ilford "plastic"papir er meget svært at tone. For ikke at sige umulig.
En undtagelse er Ilford Warmtone, som toner fortræffeligt med de fleste
tonere.
Ellers prøv med Agfa papir. Det tager "tonen" temmelig godt med de fleste
tonere.
Den med kaffen: Amatørfidus. Man kan så lige så godt bruge maling..!!

MVH
Egon Stich

Fra : 2rb1

Dato : 19-10-03 12:29

> Den med kaffen: Amatørfidus. Man kan så lige så godt bruge maling..!!

VRØVL!!! Den virker

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 19-10-03 15:14

On Sun, 19 Oct 2003 13:28:59 +0200, "2rb1" <fotograf@stamfoto.dk>
wrote:

>VRØVL!!! Den virker
Det farver _basen_ altså det er papiret der bliver brunt, og det er
ikke det der er meningen med en bruntoning.
"Fidusen" ved bruntoning er at de sorte sølvforbindelser omdannes til
brune selen - eller hvad det nu er, det husker jeg ikke lige på
siddende mås - forbindelser, således at de hvide partier i billedet
forbliver hvide.

mvh kmo

Fra : Knud Nielsen

Dato : 19-10-03 13:35

Viradontoneren kræver et stykke klorbromsølvpapir for at give den fulde
virkning..... Virkningen på bromsølvpapir er minimal.

Med venlig hilsen
Knud Nielsen