Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Scanner igen igen
Fra : Finn Brodersen

Dato : 13-10-03 21:42

Hej

har ca 1000 dias + 2000 negativer, jeg ønsker
skannet i en rimelig kvalitet.

Har ikke budget til en film-scanner

Har kigget på EPSON Perfection 3200

Hvad er dig mening om denne ?

ps har prøvet en CanoScan D660U men kvaliteten
af de skannede dias/negativer er ALT for dårlig.

Finn Brodersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-03 22:07

"Finn Brodersen (slet TGFHE)" <finn.brodersen@TGFHEpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:10660778000.866700696575226@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> har ca 1000 dias + 2000 negativer, jeg ønsker
> skannet i en rimelig kvalitet.
>
> Har ikke budget til en film-scanner
>
> Har kigget på EPSON Perfection 3200

Der er et review her
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm

Selv valgte jeg en CanoScan 9900f. Den er jeg efter lidt indkøringsproblemer
glad for. Den tager 4 strimler af 6 neg. i en omgang som separate filer
eller 8 indrammede dias eller 1 stk 120 eller 4x5". På skærmen kan jeg ikke
se de skarpe kort, jeg kunne i min lup til forstørrelsesapparatet. De er
blødere. Men printer jeg ud, bliver det helt så godt og mere til. På samme
side er et review af CanoScan 9900f. Softwaren må være opdateret i forhold
til reviewet. Den klarer S/H fint.
Mvh
Ole.

Fra : Finn Brodersen

Dato : 14-10-03 07:52

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev:

>Selv valgte jeg en CanoScan 9900f.
> [...]

Hej

Tak for godt svar

Har læst (husker ikke hvor) at Canon's software (ScanGear)
er totalt hjerne-dødt.

Hvad er din mening

Finn

Fra : Poul B-H

Dato : 14-10-03 08:15

> Har læst (husker ikke hvor) at Canon's software (ScanGear)
> er totalt hjerne-dødt.

Epsons er ikke meget bedre. Det består af en masse popup'er, der er ikke
bare ét vindue med rullemenu. F.eks. kan man ikke save i selve scan vinduet,
man skal lukke scan vinduet, så popper der en udvælgelsesmenu op, når man
har valgt og trykket finish, lukkes dette vindue og et save vindue popper
op. Man kan altså ikke scanne, save og så vurdere billedet på skærmen og
evt. tage et nyt hvis det første ikke er godt nok.

Hvis man scanner store filer på en gammel computer bruger den lang tid på de
forskellige steps og det nye popup kommer først når den er færdig. Der er
heller ingen timeglas mens den arbejder, så det ser ud som om computeren er
gået i baglås, jeg har flere gange reboot'et på denne baggrund.

Der leveres også noget Silverfast software med, som får bedre anmeldelser en
Epsons, men det har jeg ikke kunnet installere, idet min system disk er F:
og man kan ikke vælge installations path.

Hvor er jeg træt af meget af det nyere software, som tror det ved hvad
brugeren ønsker og derfor udelukker brugerens gene valg.

Jeg har prøvet at installere Silverfast på en anden computer på netværket,
men kan ikke share scanneren, så jeg må nok genindstallere W2K på C:

der er et review her, som jeg synes er lidt for positivt, men se selv:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm

Poul B-H

Fra : Finn Brodersen

Dato : 14-10-03 08:38

Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev:

>Epsons er ikke meget bedre. Det
>består af en masse popup'er, der er ikke
>bare ét vindue med rullemenu. F.eks.
>Poul B-H

Hej

Tak for svar.

Brug af default setup, er normalt at foretrække
(20 års computer erfaring der taler).

photo-i test af Epson Perfection 3200 er MEGET
positiv til film / dias / negativ scan.

Holder det i praksis, eller er virkeligheden
(som normalt) mere nuanceret ?

Finn

Fra : Poul B-H

Dato : 14-10-03 08:51

Jeg har ikke testet selve kvaliteten endnu pga. nævnte problemer, jeg skal
også lige finde ud af softwarens særheder, en irriterende ting er at de
plastrammer der er med virker fint til 35mm men der er ingen ramme eller
indstillinger der kan tage 6x4,5 i strimler. man kan kun tage ét asd gangen
og hvis de er i strimler, rører låget ved filmen.

poul b-h

"Finn Brodersen (slet IM4VO)" <finn.brodersen@IM4VOpost.tele.dk> wrote in
message news:10661172090.615862147680836@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-10-03 12:55

"Finn Brodersen (slet YQXIR)" <finn.brodersen@YQXIRpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:10661144020.496228842394768@dtext.news.tele.dk...

> Har læst (husker ikke hvor) at Canon's software (ScanGear)
> er totalt hjerne-dødt.
>
> Hvad er din mening

Som sagt tror jeg den er opdateret i forhold til reviewet. Den har et par
særheder som al software, men funger IMHO fint
Mvh
Ole

Fra : Jesper Skovhus Thoms~

Dato : 15-10-03 15:50

Finn wrote:
[...]

Jeg har haft en Epson Perfection 3200 i et halvt års tid og er meget
glad for den. Scanneren afløste en Agfa Arcus II, som heller ikke er
så ringe enda. Med USB 2.0 er den væsentligt hurtigere end Agfa'en
selvom denne er SCSI.

Jeg benytter den ikke til dias/film men til at scanne røngten billeder
og til mikroskop præparater -- man kan få fantastiske billeder af
mikroskop præparater i en scanner, hvis man ikke har brug for ret
meget forstørrelse.

Der følger noget software med fra SilverFast, der efter min mening er
væsentligt bedere end Epson's egen TWAIN driver (som dog ikke er så
ringe endda). SilverFast softwaren kommer dels som en plug-in til
PhotoShop og dels som en TWAIN driver. Jeg har ikke kunnet få TWAIN
driveren til at virke, mens PhotoShop plug-in'en virker fint.

Mener at kunne huske at scnneren bliver leveret med Adobe PhotoShop
Elements -- men jeg har ikke installeret den da PhotoShop blev leveret
med Agfa Scanneren...

Dette er det første Epson produkt jeg har købt og er som sagt meget
tilfreds og har ikke fortrudt købet (plejer ellers at købe HP på trods
af, at kvaliteten af HP er dalet kraftigt efter fru Fiorina blev
direktør).

mvh

Jesper

Fra : Christian

Dato : 15-10-03 21:19

On Wed, 15 Oct 2003 14:50:28 +0000 (UTC), Jesper Skovhus Thomsen
<jesper@jst1.anat.au.dk> wrote:

> [...]
>tilfreds og har ikke fortrudt købet (plejer ellers at købe HP på trods
>af, at kvaliteten af HP er dalet kraftigt efter fru Fiorina blev

Efter at have læst denne sidste udgydelse, hvor megen tilllid kan man
så have til resten af JSTs meninger?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)