Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitetsscanner til negativer
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-10-03 21:28

Jeg er ude efter en scanner, der kan scanne mine gamle negativer til en
digital udgave i god opløsning. Jeg er derfor ude efter et kvalitetsprodukt,
og vil da også gerne betale en del for den (op til 10.000 kr). Kender nogen
et godt produkt de kan anbefale? Jeg har dog et vigtigt krav. Den skal kunne
scanne en serie af negativer automatisk, ellers bliver jeg jo aldrig
færdig...

mvh

Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 12-10-03 21:42

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ude efter en scanner, der kan scanne mine gamle negativer til en
> digital udgave i god opløsning.

Hvis det gælder kvalitets filmscannere, så er Nikon Coolscan vist ikke til
at komme uden om:

http://www.jmt.dk/nikon.asp?section=coolscan4000

.... den viste model koster måske lidt mere end du nævner, men hvis du kan
finde den som brugt, har du et seriøst stykke værktøj.

Når du kigger på modeller, så tjeck dynamisk toneomfang (ofte kaldet
D-max). Jo højere, desto større kontrast forhold kan scanneren spænde over.
En høj værdi (> 4,0) gør at du både får detaljerne i skyggen og højlyset
med.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 13-10-03 07:49

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis du kan
| finde den som brugt, har du et seriøst stykke værktøj.

Ja, den har jeg vidst hørt om før. En hurtig søgning på Google
gav dette link:

http://tinyurl.com/qpca

Her kan jeg få den samme scanner hos Amazon til under det halve i
pris ($1099 ~ 7150 kr inkl moms) med den for os gode dollarpris
der er for tiden

Tak for tippet.

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-10-03 14:02

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev :

>Her kan jeg få den samme scanner hos Amazon til under det halve i
>pris ($1099 ~ 7150 kr inkl moms) med den for os gode dollarpris
>der er for tiden

Hvordan kan du få $ 1099.99 til at blive DKK 7150 incl. dansk
moms?

Kursen på texttv (DR s. 551) er for mandag 630.19, hvilket giver
DKK 6.932,03 excl. moms som kommer oveni samt told og
forsendelse, som også momses.

+ at du kommer til at give lidt mere for dollars end denne kurs.
--
Knud

Fra : Christian Cederberg

Dato : 13-10-03 15:25

I Tyskland kan en Nikon Coolscan 4000ED fås til 1600 Euro.

http://www.fotokoch.org/digifoto/17804.shtml

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Poul Petersen

Dato : 13-10-03 07:31

> [...]
kunne
> scanne en serie af negativer automatisk, ellers bliver jeg jo aldrig

Er det s/h negativer ?
I så fald kan du spare en masse penge ved at benytte metoden som vist på:
http://home19.inet.tele.dk/poulm
hvor udgiften til materialer ligger omkring kr. 100.-
Der er ikke automatik ved den metode, men sjovt arbejde i vintermånederne

Mvh. Poul

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-03 08:38

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in message news:3f8a46a4$0$27389>

> [...]
> hvor udgiften til materialer ligger omkring kr. 100.-
> Der er ikke automatik ved den metode, men sjovt arbejde i vintermånederne

Det giver langt fra den opløselighed og det kontrastomfang, som en rigtig
filmscanner kan tilbyde, men det er billigt og relativt hurtigt.

Lars søgte efter "god opløsning" og "et kvalitetsprodukt", og så kan jeg
osse anbefale Nikon 4000ED, som er hurtig til at scanne såvel sort/hvis,
dias som farvenegativer.

Bo //

Fra : Jeppesen

Dato : 13-10-03 15:56

> [...]
kunne
> scanne en serie af negativer automatisk, ellers bliver jeg jo aldrig

Canonscan FS4000US kan scanne 6 negativer som batch forudsat du har dem i
strimler af 6. Derudover kan den scanne 4 monterede dias af gangen.
Derudover har den en Aps-adapter, så den med det lidet populære format kan
batchscanne hele filmen - ret smart, men desværre bruger jeg ikke aps. Den
kører såvel usb som scsii. Alt dette kan den som standard - og man kan ikke
købe ekstraudstyr som gør batchscanninger af dias/negativer muligt ud over
nævnte omfang.

Opløsning på 4000 dpi og rigelig dmax - hvis du søger omkring på nettet kan
du nogen gange se dmax oplyst til 3,2 - hvilket er meget lavt - og det
passer altså ikke - der var bare en fejl i Canons første
markedsføringsmateriale, og på nettet er oplysningen forblevet. Du kan dog
finde flere sammenlignende test, som viser at det er marginaler der
adskiller Nikon´s tilsvarende scannere fra Canons.

Nikon´s modeller er med samme spec som Canon næsten dobbelt så dyre - men
der kan du ved at slippe et par tusinde ekstra få mulighed for
batchscanninger i meget større omfang - og det betaler man selvfølgelig for.

Jeg kan kun anbefale FS4000US - til amatørbrug er den perfekt. Den
professionelle skal helt klart vælge Nikon´s noget dyrere modeller.

Mvh Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-03 16:54

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> wrote in message news:3f8abd15$0$30067

> Jeg kan kun anbefale FS4000US - til amatørbrug er den perfekt. Den
> professionelle skal helt klart vælge Nikon´s noget dyrere modeller.

De test jeg har set af Canon scanneren er helt fine. Desværre er den ikke
huritg, og det er en af de eneste protester jeg havde mod den. Jeg købte
Nikon. Den bruger FireWire som interface, og det virker helt problemfrit.

Bo //

Fra : Jeppesen

Dato : 13-10-03 17:55

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nikon. Den bruger FireWire som interface, og det virker helt problemfrit.

Og der har du ret - hastigheden er ikke imponerende, men for en glad amatør
med dødsfald som eneste deadline er det helt OK

Det skal bemærkes, at jeg kun har kørt via usb - om den er hurtigere med
scsii ved jeg ikke for diverse tests jeg har læst har kun kørt via usb.

Mvh Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-03 18:58

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> wrote in message news:3f8ad938$0$30085

> Og der har du ret - hastigheden er ikke imponerende, men for en glad
amatør
> med dødsfald som eneste deadline er det helt OK

Ja... -Jeg er ikke helt ung længere, og jeg skal også nå at digitalisere min
fars arkiver, der strækker sig tilbage til 1938 og omfatter mere end 40.000
negativer.

Jeg er også en GLAD amatør

Bo //

Fra : Per, Odense

Dato : 13-10-03 19:09

Bo Bjerre, <post@sidebanen.dk>
skrev i 3f8ae645$0$13157$ba624c82@nntp03.dk.telia.net, bl.a. (forkortet):

> Ja... -Jeg er ikke helt ung længere, og jeg skal også nå at
> digitalisere min fars arkiver, der strækker sig tilbage til 1938 og
> [...]

Med to minutter pr. billede:
1333 timer - 190 arbejdsdage a´ 7 timer.
Så jeg kan godt se der er brug for noget der kører lidt hurtigere end en
hp4470c
(foruden kvaliteten)
--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 14-10-03 14:33

Jeppesen <blackhole@noone.dk> wrote:
: Opl?sning p? 4000 dpi og rigelig dmax - hvis du s?ger omkring p? nettet kan
: du nogen gange se dmax oplyst til 3,2 - hvilket er meget lavt - og det
: passer alts? ikke - der var bare en fejl i Canons f?rste
: markedsf?ringsmateriale, og p? nettet er oplysningen forblevet. Du kan dog
: finde flere sammenlignende test, som viser at det er marginaler der
: adskiller Nikon?s tilsvarende scannere fra Canons.
:
Hvis ekspempelbildene som ligger på

http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

er representative for Canon FS4000 og Nikon LS4000, er nok reell DMAX for
denne Canon-scanneren et godt stykke unna det som LS4000 kan skilte med.
Støyen i skyggepartiene på scan fra lysbilder er _mye_ mer fremtredende på
Canon enn på Nikon. På negativer vil denne støyen komme i høylysene - og
det er mye værre enn i skyggene. _Jeg_ ville i hvert fall ikke kalle disse
forskjellene marginaler, til det er de for store.

: Nikon?s modeller er med samme spec som Canon n?sten dobbelt s? dyre - men
: der kan du ved at slippe et par tusinde ekstra f? mulighed for
: batchscanninger i meget st?rre omfang - og det betaler man selvf?lgelig for.
:
Til omtrent samme pris som Canon FS4000 får man Minolta Scan Elite II
eller 5400 evt. Nikon LS40 - jeg valgte selv Minolta Scan Elite II
(5400'en var ikke kommet da jeg kjøpte min). Du får nok mer en bare
muligheten for batchscanning men en Nikon LS4000 - bedre bildekvalitet
følger også med.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Jeppesen

Dato : 14-10-03 17:44

"Bjørn Pedersen" <bp@nospam.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> (5400'en var ikke kommet da jeg kjøpte min). Du får nok mer en bare
> muligheten for batchscanning men en Nikon LS4000 - bedre bildekvalitet

Det jeg forstår ved marginaler er f.eks. til sammenligning mellem Canon
FS4000 og Nikons superdyre Coolscan 8000 ED: (PAS PÅ - billederne fylder tæt
på en Mb)
http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS8K/C8TRAIN9.HTM fra LS8000
og
http://www.imaging-resource.com/SCAN/FS4000/FS40TRAIN42AAPS.HTM
hvor der godt nok er en anelse mere støj på FS4000, men til gengæld bedre
skarphed - ses f.eks. specielt på klokken. Nikon´s ICE teknologi er ikke
just rost for dens indflydelse på skarpheden - på det punkt er Canons FARE
faktisk bedre.

Og at det er marginaler der er tale om understreges af, at vi her har at
gøre med et overordentligt besværlig dias - det er trods alt meget få af ens
billeder der kommer ud med sådan en tæthed.

Jeg vil bestemt ikke forklejne Nikon´s scannere - alt mit udstyr er fra
Nikon med undtagelse af scanneren, hvor jeg synes FS4000 er rigtig god til
prisen. Men for at blive glad for FS4000 skal den selvsagt kunne leve op til
ens krav - kan den ikke det er prisen jo ligegyldig. Så vil man lige ha´
lidt ekstra DMAX og mulighed for batch, så køb Nikon.

Dette optimerede testbillede fra Minolta Scan Elite II er ikke just
imponerende - nu har jeg ikke læst testen, men billedet efterlader
spørgsmålet "hvad gik galt" ;)
http://www.imaging-resource.com/SCAN/DSEII/DSETRAA802PS.HTM

Mvh Kim

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-10-03 12:22

Hej igen,

I min søgen efter scannere er jeg faldet over en Minolta ting.
Desværre er jeg ikke så skrap til de tekniske data. Måske en af
jer kan fortælle mig om denne er markant dårligere end Nikon
udgaven. Desuden vil jeg høre om nogen har afprøvet denne
"Minolta Scan Dual III 35mm Film Scanner USB 2.0"

Læs mere her:
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=
167

Pris hos Amazon: 249 pund ~ 2750 kr (http://tinyurl.com/qusw)

Lars

Fra : Søren Blom

Dato : 14-10-03 13:01

> [...]
> udgaven. Desuden vil jeg høre om nogen har afprøvet denne
> "Minolta Scan Dual III 35mm Film Scanner USB 2.0"

Ja jeg har sådan en stående. Den klare arbejdet flot, om den gør det bedre
end Nikon tør jeg ikke svare på, for den har jeg ikke samlignet med, men
tror faktisk ikke at forskellen er så stor.
Men Minoltaen arbejder flot og hurtigt, alle billederne der er på
http://blom.dk/mmbryllup1.php er scannet med den scanner, direkte til
Photoshop hvor billederne så er skalleret ned i størrelse og gemt i JPG.
Softwaren til maskinen er meget nem at have med at gøre, samt at det er en
smal sag at få maskine installeret og klar til brug.

Dias scanning klare maskinen også flot, har dog ikke lige nogen jeg kan vise
frem.

--
VH

Søren Blom