Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvetemperatur - affotografering
Fra : BK

Dato : 11-10-03 08:27

Hej

Jeg vil lave en opstilling til affotografering af alt muligt, fra tekst
på papir til små/større dimser.
Jeg har tænkt at bruge halogen spot, er der nogen der kender
farvetemperaturen på sådan nogle, og om der er forskel

m.v.h.
Bjarne

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 11-10-03 19:22

On Sat, 11 Oct 2003 09:26:40 +0200, BK <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har tænkt at bruge halogen spot, er der nogen der kender
>farvetemperaturen på sådan nogle, og om der er forskel
Der er helt sikkert forskel., så du skal bruge samme type pærer i alle
lamper, og skifte dem samtidigt, da lyset bliver varmere med tiden,
men det er altså kun noget man behøver hvis det er yderst kritisk.

Du skal bruge en kunstlysfilm, og hvis det er farveomvendefilm du
påtænker at benytte, må du lave nogle filtreringstests, og igen hvis
det er meget kritisk, skal du sørge for at købe film med samme
emulsionsnummer, og opbevare filmene ens, og lave nye tests når du
køber et nyt lager.

mvh kmo

Fra : BK

Dato : 11-10-03 20:01

Tak

Det er udelukkende diasfilm jeg bruger, og så kritisk er det heller ikke.
Men et godt tip om hvor/hvad der kan bruges som filtre, noget
almindeligt farvet "folie" må vel være OK?

m.v.h.
Bjarne

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 12-10-03 02:24

On Sat, 11 Oct 2003 21:00:51 +0200, BK <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

>noget
>almindeligt farvet "folie" må vel være OK?
Nej...
Du skal bruge noget der er beregnet til det, og det kan købes hos
professionelle fotoforretninger.
Du kan vælge at købe folie at sætte foran lamperne, eller filter foran
linsen.
Men hvis det ikke er uhyre kritisk er en kombination af halogenlys og
kunstlysfilm fint uden korrektionsfiltre.
Til affoto af ru blanke flader, eksempelvis oliemalerier, kan man få
rigtigt gode resultater ved at polarisere lyset med polarisationsfolie
foran lamperne og så bruge polarisationsfilter foran objektivet.
(Polarisationsfolien er meget kostbar vil jeg lige advare om.)

Hvis du skal fotografere små blanke genstande eller undgå skygger, kan
du lave en "tragt" af diffussionsfolie.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 12-10-03 02:28

On Sun, 12 Oct 2003 03:24:15 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

> polarisere lyset med polarisationsfolie
>foran lamperne
Jeg glemte at sige at det er vigtigt at polariseringen ar ens på begge
sider.

mvh kmo