Alternativ til tandbørstning
Fra : EnjoyNews

Dato : 23-10-03 18:14

Kan jeg give min hund dental rask (fra Pedigree Pal) hver dag i stedet for
at børste dens tænder.? Kan jeg også gøre dette når den er hvalp ?
Skal dens "rigtige" mad så reduceres..?

Tak på forhånd
Heidi

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 23-10-03 19:06

Jeg har aldrig børstet tænder på min hund, og hun har perfekte tænder -
flotte rene og uden belægninger, hun får et okseben eller tyggeben eller
en stor hård kiks engang imellem.

Jane

FJERN * EFTER .dk I MAILADRESSEN
-------------------------------------
Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 23-10-03 19:54

On Thu, 23 Oct 2003 20:06:05 +0200, Jane Kiilerich
<mail@retrieverne.dk*> wrote:

>Jeg har aldrig børstet tænder på min hund, og hun har perfekte tænder -

Næh, det har jeg da heller ikke.....

Mvh
Søren

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 23-10-03 19:42

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg give min hund dental rask (fra Pedigree Pal) hver dag i
stedet for
> at børste dens tænder.? Kan jeg også gøre dette når den er hvalp ?
> Skal dens "rigtige" mad så reduceres..?

Hej Heidi

Aller først en hver godbid du giver din hund skal trækkes fra den
faste måltider .. dog gør jeg det ikke når jeg giver frugt som
godbid ... dental rask skal altså også trækkes fra din hunds rigtige
mad ... jeg ved ikke ofte du kan give dental rask .. jeg prøvede det
en gang til mine hunde .. de var vilde med dem men det var deres
maver ikke .. Begge hundene fik diarree og opkastninger så til
allergihunde dur dental rask i al fald ikke ... jeg har også hørt
andre klage over maveproblemer i forbindelse med dental rask .. mine
hunde kan ikke tåle andre tyggeting end kalkben og så gulerødder og
frugt eller en rå kartoffel i ny og næ men det hun får holder
åbenbart hendes tænder rene og pæne ...så det kan lade sig gøre at
holde hundens tænder rene uden at børste dem

Hejhils fra Ami

Fra : EnjoyNews

Dato : 23-10-03 19:55

Dvs. Jeg kan faktisk give gulerødder som godbidder... ? skal disse også
fratrækkes i regnskabet, eller er det kun diverse hunde"sager" der skal
det..?

På forhånd tusind tak for alle jeres svar.

Heidi

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 23-10-03 20:27

On Thu, 23 Oct 2003 20:55:03 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>Dvs. Jeg kan faktisk give gulerødder som godbidder... ? skal disse også
>fratrækkes i regnskabet, eller er det kun diverse hunde"sager" der skal
>det..?

Sålænge din hvalp ikke har tendens til at blive tyk kan jeg ikke se
nogen grund til at gøre en videnskab ud af det.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-10-03 20:55

Søren Lausten-Hansen wrote:

> Sålænge din hvalp ikke har tendens til at blive tyk kan jeg ikke se
> nogen grund til at gøre en videnskab ud af det.
>
> Mvh
> Søren

Jeg mener bestemt at have læst at problemet med overfodring af hvalpe
ikke er at de bliver for tykke, men simpelthen at de vokser for hurtigt.
Det er vist mere ved voksne hunde at man kan bedømme det ud fra
om de er tykke eller ej.

/Jens

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 24-10-03 10:01

> [...]
også
> fratrækkes i regnskabet, eller er det kun diverse hunde"sager" der

Det er vel et temperamentsspørgsmål .. men jeg når jeg giver
gulerod, et lille stykke roe (en gang i mellem hvis jeg er heldig
at få fat på en) eller en råkartoffel så trækker jeg det ikke fra
det rigtige mad . og ja du kan sagtens give gulerod som godbid ..
hvis altså din hund kan lide gulerod ... det er jo sådan at man med
godbidder brugt som belønning skal finde noget hunden rigtig godt
kan lide ... ellers er det jo ikke belønning for udført arbejde ..
hejhils fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-10-03 09:29

On Thu, 23 Oct 2003 19:14:05 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrotd:

>Kan jeg give min hund dental rask (fra Pedigree Pal) hver dag i stedet for
>at børste dens tænder.? Kan jeg også gøre dette når den er hvalp ?
> [...]

,,,,,det er smart at kunne børste tænder på sin hund syntes jeg, et
ben eller en godbid vil aldrig kunne det samme som en tandbørste "men
det er nemmere" hvis du har været i skoven og din hund har spist en
rævelort eller ligende, så er det da rart at kunne børste tænderne når
man kommer hjem skulle jeg mene men det kræver tålmodighed "meget"
desuden vænner du den også til at blive rodet i munden så hvis du
en dag skal til udstilling og en dommer skal se dens bisser så er den
vand til det. kødben og godbidder kan hjælpe lidt men du kan jo ikke
vide om hunden tygger dem i den ene side og der sidder rævelort i den
anden det er vist mere et reklamefremstød når de skriver på
pakkerne at det er supergodt og holder tænderne rene osv , det er vist
mere til dem der ikke har tålmodighed til at børste tænderne og
husk hvis du begynder på det så skal det være reegelmæsigt fra den er
hvalp, helst når den er lidt træt, og ikke for lang tid af gangen, i
starten betyder det ikke så meget at tænderne ikke bliver rene, men
det er vigtigt at hunden vænner sig til at have en tandbørste i
munden, man kan købe tandpasta med leversmag, det er nok en god ide.

"tandrensende" godbidder er for dem der ingen tålmodighed har eller
ikke har fået lært deres hund det fra den var hvalp efter min mening

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-10-03 20:55

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse

>,,,hvis du har været i skoven og din hund har spist en
> rævelort eller ligende, så er det da rart at kunne børste tænderne når
> man kommer hjem skulle jeg mene

Hvis du holder din hund i snor når du går i skoven, hvordan kan den så spise
rævelort?
mvh
Søren Voigt

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-10-03 10:02

On Sun, 26 Oct 2003 20:55:08 +0100, "Søren Voigt"
<soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>
>Hvis du holder din hund i snor når du går i skoven, hvordan kan den så spise

,ja det kan den vel heller ikke så ! men min hund er heller ikke i
snor i skoven, så ville der jo ikke være noget sjovt i at være i
skoven vel, og jeg vil da hellere kunne børste tænder på min hund og
han kan løbe løs, end ikke at kunne, og gå i snor, eller at være
ligeglad med rævelorteånde og lade den løbe løs

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-10-03 10:39

> [...]

>Kan jeg give min hund dental rask (fra Pedigree Pal) hver dag i stedet for
>at børste dens tænder.? Kan jeg også gøre dette når den er hvalp ?

og pas på med at give for mange gullerødder da de indeholder
fedtopløselige a vitaminer, og hunden vil blive syg hvis den får for
meget, bare man ikke overdriver så er det jo sundt.

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-10-03 10:58

Jeg vil finde ud af hvad hun kan lide.. og ja fuldstændig rigtig.. hun skal
have noget lækkert som belønning!

Tak

Heidi

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 25-10-03 07:13

>og pas på med at give for mange gullerødder da de indeholder
>fedtopløselige a vitaminer, og hunden vil blive syg hvis den får for
>meget, bare man ikke overdriver så er det jo sundt.

Kan man virkelig få overdosis af a-vitaminer ved at spise gulerødder?

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 25-10-03 07:15

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man virkelig få overdosis af a-vitaminer ved at spise
gulerødder?

Ja det kan man faktisk men man skal vist spise mange .. når jeg har
skrevet at jeg giver min hund en rå kartoffel en gang i mellem ..
skal jeg da også lige sige at for mange rå kartofler ikke er godt
for hunden .. kartoflen er jo natskygge familien og kan give
forgiftninger hvis hunden får for mange rå kartofler ..akkurat som
chokolade kan give hunden forgiftning
hejhils fra Ami