Chihuahuas?
Fra : Nana

Dato : 22-10-03 13:12

Hej gruppe...

Leder efter nogen folk med chihuahuas i hjemmet. Min kæreste og jeg skal
nemlig have en. Vi vil gerne høre lidt mere om racen, erfaringer,
faldgruber, gode ting osv. Er der nogen der vil hjælpe os? vi leder også
efter nogle gode kennelser, som vores nye kæledyr kan komme fra.
På forhånd tak...

Nana og Julle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-10-03 23:40

"Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faldgruber, gode ting osv. Er der nogen der vil hjælpe os? vi leder også
> efter nogle gode kennelser, som vores nye kæledyr kan komme fra.

Hej Nana & Julle

Dejlig lille hund, Den findes jo i tre størrelser, men nu har jeg kun set
de to af dem. Den lille race, som kan sove i en tekop, og mellemracen. Som
min mor havde. Om det er typisk for racen ved jeg ikke, men min mors måtte
aflives som 9 årig, på grund af for stort hjerte. Men altså som sagt, han
var 9 år gammel, men små hunde kan jo blive væsentligt ældre. Men det
eneste negative jeg kan sige, er at de jo kan være en anelse højrøstede, så
der er altså en stor stemme i en ellers ret så lille hund. Men den tog det
med sindsro, selv når vi kom på besøg med vore to noget større hunde.

M.V.H......Benny..

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-10-03 10:38

Chihuahua findes da kun i en størrelse??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-10-03 12:22

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Chihuahua findes da kun i en størrelse??

Hej Nina

Efter som jeg har kendt til de to, af de tre, så må jeg jo have set et
mirakel. Der findes Lille, Mellem og Stor. Men det er vist kun Mellem der
er, ja vi kan jo ikke sige udbredt, men så i hvert fald den mest almindelige
" Af Dem " herhjemme.
Jeg har kun set den samme, af de små, som var tilhørende en lidt ældre dame
" Fru / Frk Hoffmann " i Reberbanegade i Aalborg. Det var i 1968 / 69, så
jeg gætter på, at både hunden, og ejeren er gået til de evige jagtmarker.
Men den var ikke større, end man dårligt kunne få en hånd ind under den, men
det kunne man ikke høre, når man stod uden for døren ..
I øvrigt så vidt jeg ved, Verdens mindste hunderace. Det var endda hende
der fortalte mig, at der var 3 størrelser.
Min mor fik så mange år senere en mellem, og sammenligner man de to, så er
forskellen næsten lige så stor, som forskellen på en mellem og en schæfer.
Det er lige før den lille, kan gå under en mellem, uden at dukke hovedet.
Hvis jeg ikke husker helt galt, så hvis du søger i meget gamle Se & Hør,
tror jeg du kan finde en historie om den lille Chihuahua, hvor den er
afbilledet, og ligger i en tekop. Men indrømmet, den er meget sjælden, jeg
har som sagt kun set den samme, og det var i 1968 / 1969. Den store har jeg
aldrig set.

M.V.H.....Benny..

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-10-03 12:33

Hejsa Benny

er altså ked af at måtte rette dig der findes som sådan ikke str. men
bare forskellige str. i det hele taget da en hund af den race kn svinge fra
500 g til 3 kg. ønskeligt er en vægt på ca. 1½ -2 kg

Kender nogen som tidligere har opdrætte chihuahua i flere år og det er også
hvad de fortæller

Her er sakset noget fra standarten
Racen har to pelsvarianter.

a.. Korthåret : Pelsen er kort og tætliggende over hele kroppen.
Hvis der findes underuld, er pelsen noget længere. Sparsomt hårlag på strube
og bug er tilladt. Pelsen er noget længere på hals og hale, kort i ansigt og
på ører. Den er glansfuld og har en blød struktur. Hårløse hunde tolereres
ikke.
2.. Langhåret: Pelsen skal være fin og silkeagtig, glat eller let
bølget. Der ønskes ikke for tæt underuld. Pelsen er længere og danner fjer
på ører, hals, bag på forben og bagben, på poter og hale. Hunde med lang,
bølgende "pelskjole" som hos Malteser accepteres ikke.

Farve:
Alle farver i alle mulige nuancer og kombinationer er tilladt

Størrelse:
I denne race tages kun vægten i betragtning, ikke højden.

Vægt mellem 500 g og 3 kg. En vægt mellem 1 og 2 kg foretrækkes. Hunde
over 3 kg vil blive diskvalificeret.

MVH
Gitte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-10-03 02:13

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I denne race tages kun vægten i betragtning, ikke højden.
>
> Vægt mellem 500 g og 3 kg. En vægt mellem 1 og 2 kg foretrækkes.

Hej Gitte

Det lyder for mig, som om man har prøvet at slå lille og mellem sammen i
samme racestandard. Hvis jeg skal sammenligne de to hunde jeg har kendt. Så
ville min mors hunds hovede, veje ca det samme, som hele Fru Hoffmann's
hund. Det er også den eneste bare nogenlunde logiske forklaring jeg kan
finde, som kan retfærdiggøre, at der tillades en vægtforskel på intet mindre
end 600 %, fra mindste, til størst tilladelige inden for racen, men vel
vidende, at mange vil ryge langt ud af skalaen. Denne helt utrolige
forskel, findes vist ikke hos nogen anden race. Hvis vi overførte den til
en af gigant racerne, F.eks Sct. Bernhard, ville den blive til en småfed
Nordbagger.

M.V.H......Benny..

Fra : Pia J

Dato : 24-10-03 07:27

> [...]
> en af gigant racerne, F.eks Sct. Bernhard, ville den blive til en småfed

Se DET er en skræmmende tanke. En fjordhest som pludselig går amok og fiser
efter en hare.....

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 09:57

> Se DET er en skræmmende tanke. En fjordhest som pludselig går amok og
fiser
> efter en hare.....

LOL

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 24-10-03 13:39

Pia J wrote:

> Se DET er en skræmmende tanke. En fjordhest som pludselig går amok og fiser
> efter en hare.....
>
> :Pia

Og hvorfor er det så lige du får det billede på nethinden??? *GRIN*
Hilsen Dorthe ( - ejer af et stk. hare-fræsende skt.b. )

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-10-03 11:24

> Se DET er en skræmmende tanke. En fjordhest som pludselig går amok og
fiser
> efter en hare.....
>
> :Pia

Hej Pia

Ja det ville sgu være et betagende syn , så pas på ikke tæerne stikker
for langt frem, den træder godt igennem

M.V.H.....Benny..

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-10-03 10:37

En chihuahua gør, ja, men den er ikke så gøende som mange andre småhunde, og
den kan lære at holde mund.

På trods af størrelsen er det en frisk hund, der klarer det meste selv også
store hunde. Det er en hund der kan lide at bevæge sig, og endda i mindre
omfang kan løbe efter en cykel.

Nogle linier har problemer med at kraniet ikke vokser sammen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Annika Pedersen

Dato : 28-10-03 13:49

> [...]
> faldgruber, gode ting osv. Er der nogen der vil hjælpe os? vi leder også
> efter nogle gode kennelser, som vores nye kæledyr kan komme fra.

Hej Nana og Julle
Jeg har selv 2 stk - den sidste er lige afhentet i søndags, og den anden er
1½ år. Begge hanner.

I er velkomne til at kontakte mig på pause@annika.dk så vender jeg tilbage.

--
Annika P - nu med Chili og Batman