Service af gasovn ( OT ? )
Fra : Me & my pc.

Dato : 22-10-03 21:47

Hej alle sammen

Først skal jeg beklage hvis mit spørgsmål, er OT - men ud fra devicen om at
sådan bruger det fleste i forteltet, bruger jeg det som undskyldning for at
poste her

Jeg har en fin lille gasovn, med 3 x 2 kakler. Den er fra 1993 og jeg har
netop derfor skiftet slangen på regulatoren op til selve ovnen. Ikke noget
større problem !

Men jeg har store problemer med at få den til at slå an. Jeg kan høre at
gassen flyder som den skal ud at vågeblusset, når jeg trykker den manuelle
starter ned.

Men det er ikke altid at starteren giver gnist og derved tændes gassen så
ikke.

Jeg kan se at tænderen sidder i toppen af gasovnen og for mig ser det ud som
om at den via en ledning, trækkes ned til den lille pind hvor gnisten
springer over til en anden ping, som sandsynligvis er stelforbundet.

Jeg har forsøgt meget forsigtigt, for ikke at skade vinklen på de 2 pinde,
at rense dem for den værste ir/sod/snavs men umiddelbart har det ikke givet
en større gnist effekt.

Kan tænderen være slidt eller hva ?

God råd modtages med glæde.

Kim

Fra : sten

Dato : 23-10-03 08:14

Me & my pc. wrote:
> [...]
devicen
> om at sådan bruger det fleste i forteltet, bruger jeg det som

Helt på rette spor -

3. Fundats:
"Fejl og afhjælpning af fejl på campingudstyr, tips og tricks til at"

og da du har helt ret i observationerne er gr. lykkelig for at få et
gasspørgsmål....

> Jeg har en fin lille gasovn, med 3 x 2 kakler. Den er fra 1993 og
jeg
> har netop derfor skiftet slangen på regulatoren op til selve ovnen.
> Ikke noget større problem !

Hm... klip fra http://www.dgp.dk/ Danmarks Gasmateriel
Prøvning/sikkerhed - der endda udgir en brochure.

" Kun autoriserede VVS-installatører og særligt godkendte virksomheder
må udføre arbejde på gasinstallationer, idet disse har medarbejdere,
der via deres uddannelse kan vurdere alle sikkerhedsrisici ved
installationerne og sikre, at disse udføres sikkerhedsteknisk korrekt.
Derfor - lad være med selv at forsøge at reparere komponenter og
gasapparater eller at etablere nye flaskegasinstallationer."

Med det sagt, har jeg i da også selv i tidligere uvidenhed skiftet en
slange, og endda fået en sprayflaske sæbeskum med fra gasmanden så jeg
kunne tjekke om slangen var ordentligt samlet. Men altså - Større
problem! ? Det mærker man først senere.

Gr. har flere gasteknikkere, og jeg syns at man råder til at forsøge
at klare problemer uden at afmontere slanger. Lidt umuligt her, men så
er det sagt.

> Men jeg har store problemer med at få den til at slå an. Jeg kan
høre
> at gassen flyder som den skal ud at vågeblusset, når jeg trykker den
> manuelle starter ned.

Der kan jo værre skidt, støv og edderkopper i luft /gas blandedyssen
sådan at resultatet ikke er tilfredsstillende, eller ender præcis hvor
det skal.
Problemer med tænding kan skyldes at blandingen ikke sker ordentlig,
sådan at mikset enten er for fed eller mager lige på gristdanneren.
Helt galt hvis passagen er delvist blokeret, så gas/ ild findes
forkerte, måske uopdagede steder i apparatet. Har engang set en lille
flamme tilbage direkte på blandedyssen, der så bliver meget varm,
måske smelter slangen og sætter ild på omgivelserne Al grund til at
være opmærksom og forsigtig.

> Men det er ikke altid at starteren giver gnist og derved tændes
> gassen så ikke.
> Kan tænderen være slidt eller hva ?

Almindelig reservedel, trænger sikkert til udskiftning. Har mistet
linket til billigste reservedele, det har tidligere har været bragt i
et indlæg og komme sikkert igen.
Ellers er det fabrikant/leverandør med ovenstående bemærkninger i
mente.

Håber gasfolkene godkender mine tips

--
mvh sten bo