"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message
news:3f8420eb$0$29408$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>> Små vogne kommer lettere i slyng en større vogne
>
> Den var da godt nok ny for mig.
>
> - trianglens længde og
>> pendulets svingningmekanik fra fysikken tid gør sig gældende her
)
>
> Helt uden at skele til den større vægt der følger med større vogne?
Hvis CV'en opfører sig som et klassisk pendul (hvilket den næppe gør) - ja,
ganske uafhængigt af vægten. Kun længden af pendulet og tyngdeaccelerationen
betyder noget - og den sidste er der ikke så meget at gøre ved.
Jeg må dog sige at min oplevelse ved et skift fra en LMC Siesta 340 (750 kg)
til en Dethleff Beduin 560 (1600 kg) er min oplevelse at den lange er langt
mere rolig på vejen. Og mht. vægten kunne jeg faktisk forestille mig at den
langt større inerti i den tunge vogn modvirker at slingren opstår. Til
gengæld kunne jeg så godt forestille mig at det ville være sværere at få ro
på dyret igen, hvis først der /er/ kommet i slinger.
vh
Jan