Printerdeling
Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-03 09:48

Er der nogen der ved hvordan man deler printere fra en MacOS X-maskine
med andre maskiner? X-maskinen er sat op med printerdeling, men hvordan
får man en gammel Mac [9.1] og en Windåse [Windows XP Pro] til at se
den?

Det drejer sig om min nye HP PSC 2210 multimaskine, der forbindes gennem
usb.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-10-03 10:14

spam@husumtoften.dk (Per Rønne) writes:
>Det drejer sig om min nye HP PSC 2210 multimaskine, der forbindes gennem
>usb.

Kan printeren ikke dels via en USB-hub?

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-03 10:21

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Kan printeren ikke dels via en USB-hub?

Hvordan mener du? Jeg har to usb-hubs, en til hver af de to mest brugte
maskiner. Mener du at man kan sæte to computer sammen gennem en usb-hub,
og er der så tale om en ganske almindelig usb-hub?
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-10-03 10:14

Frank Løkkegaard writes:
>Kan printeren ikke dels via en USB-hub?

Hmm, afhænger selvfølgelig af om der er USB tilsutning fra den gamle Mac
og Win-maskinen

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-03 10:21

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hmm, afhænger selvfølgelig af om der er USB tilsutning fra den gamle Mac
> og Win-maskinen

Den gamle mac, nej. Men den vil nu også sjældent blive brugt
[6100/60/72]. På Windåsen, Compaq Armade 450 på 450 MHz, ja.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-10-03 10:43

> [...]
>maskiner. Mener du at man kan sæte to computer sammen gennem en usb-hub,
>og er der så tale om en ganske almindelig usb-hub?
Ja, det er det jeg mener - ved ikke om det virker, men en IT mand jeg
kender hævder at det skulle kunne fungere.
Men jeg tænkte nu også på en konstruktion, hvor printeren forbindes til
hubben og det samme gør Mac'en og Windåsen og på den måde deler printeren.
Det hævder foromtalte IT-mand skulle kunne fungere uden problemer.

Men som sagt, jeg ved ikke om det fungrer i praksis. Men da du har USB-hub
er det jo ret ligetil at afprøve det.

Jeg spurgte om det i sin tid, da jeg overvejede at købe en A4 printer med
USB tilslutning, og gerne ville kunne bruge den med flere maskiner.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-03 19:46

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Men som sagt, jeg ved ikke om det fungrer i praksis. Men da du har USB-hub
> er det jo ret ligetil at afprøve det.

Det lyder som at forbinde de to hubs ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-10-03 20:05

spam@husumtoften.dk (Per Rønne) writes:
>Det lyder som at forbinde de to hubs ...
Ehhhhh?
Forstå vi det samme ved hubs?
En USB- hub er en kasse med eksempelvis fire USB hunner, og fungerer
dermed som fordeler/samler (ja ja, der findes sikkert en mere korrekt
forklaring....)

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-03 21:46

> [...]

> En USB- hub er en kasse med eksempelvis fire USB hunner, og fungerer
> dermed som fordeler/samler (ja ja, der findes sikkert en mere korrekt

En usb-hub er en kasse med fire hunner og en han [samt et kabel til
strømmen]. Datamaten er forbundet med hannen, eksterne enheder med en af
hunnerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-10-03 23:06

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
> med andre maskiner? X-maskinen er sat op med printerdeling, men hvordan
> får man en gammel Mac [9.1] og en Windåse [Windows XP Pro] til at se

Hvis du har sat din printer op til at blive delt, samt windows deling
skal du på din XP maskine gå ind på "Vis arbejdsgruppecomputere" hvor
din Mac gerne skulle optræde. Dette gælder kun hvis du har Panther.

Jaguaren skal overtales med gimp-print og cups. Se et hint derom på
macosxhints.com.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-03 05:59

> Hvis du har sat din printer op til at blive delt, samt windows deling
> skal du på din XP maskine gå ind på "Vis arbejdsgruppecomputere" hvor
> din Mac gerne skulle optræde. Dette gælder kun hvis du har Panther.

Ikke endnu.

> Jaguaren skal overtales med gimp-print og cups. Se et hint derom på
> macosxhints.com.

Jeg tror så at jeg vil vente til jeg er gået over til Panther. Jeg tror
i øvrigt at jeg må kunne printe ud til den alligevel, gennem Remote
Desktop Connection.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-10-03 08:23

spam@husumtoften.dk (Per Rønne) writes:
>En usb-hub er en kasse med fire hunner og en han [samt et kabel til
>strømmen]. Datamaten er forbundet med hannen, eksterne enheder med en af
>hunnerne.

)
Det var også det jeg mente.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-03 09:58

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> )
> Det var også det jeg mente.

Jeps, og en han kan også være forbundet med en anden han. Der er altså
tale en en hierarkisk struktur, en master-detail, ikke en peer-to-peer
.
--
Per Erik Rønne