AppleCare, kan det betale sig?
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-03 19:27

Jeg ved godt, det har været debateret før, men det er vist længe siden,
nogen har diskuteret det. Her i slutningen af november bliver min
PowerBook et år. Så er det vist sidste chance for at tilkøbe AppleCare
Protection Plan for PowerBook.
Jeg havde egentlig tænkt mig at købe det. Det er jo en rar
forsikring at have. Det er mit indtryk, at mange dele kan skiftes af
brugeren. Hvis batteriet eller harddisken f.eks. holder op med at virke,
får man bare en ny tilsendt, skifter den og sender den defekte retur.
Det er jo dejligt nemt.
Men så kom jeg til at tænke på prisen. Det er meget sandsynligt,
at batteriet ryger indefor de tre år. Men med lidt held er der ikke
andet, der går i stykker. Og for kr. 3.390,- kan man købe næsten tre
batterier. Endelig er det jo bare en garanti mod mekaniske fejl. Det er
jo ikke en forsikring mod tab, brand, tyveri etc. Så hvis nogen har lidt
input for eller imod, gerne krydret med praktisk erfaring, så vil jeg
gerne høre det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 19:43

Henrik Münster wrote:
> [...]
> jo ikke en forsikring mod tab, brand, tyveri etc. Så hvis nogen har lidt
> input for eller imod, gerne krydret med praktisk erfaring, så vil jeg

AppleCare er forsikring imod de fleste skader (indenfor rimelighedens
grænser, svjv, ikke fx. kaffe i computeren :p ), der kan forekomme i
daglig brug. Den varer 3 år i alt.

Den alm. købelov garanterer 2 års returret, men det er kun på
fabrikationsdefekter. Dvs. ikke påførte skader.

Jeg køber altid AppleCare - better safe than sorry.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.

Fra : x-man

Dato : 23-10-03 10:14

> [...]
> daglig brug. Den varer 3 år i alt.
>
> Den alm. købelov garanterer 2 års returret, men det er kun på
> fabrikationsdefekter. Dvs. ikke påførte skader.

Av - der er vist nogle misforståelser her.

Den danske købelov give INGEN returret for forbrugeren. En sådan
returret skal aftale direkte med sælge (hvilket ikke er sædvanligt).

Ifølge købeloven kan forbrugeren udelukkende gøre fejl og mangler
gældende indenfor de 2 første år fra købsaftalens indgåelse. Forbrugeren
kan udelukkende gøre krav mod forhandleren af såkaldte "oprindelige"
fejl og mangler - altså mangler der var tilstede ved overdragelse af
købsgenstanden.

Garanti-reglen:
Købeloven opstiller en formodningsregler i det første 1/2 år. Hvis
købsgenstanden således går i stykker indenfor denne periode, formodes
det, at produktet var behæftet med en fejl allerede fra købstidspunktet.
Forhandleren er således forpligtet til at udbedre fejlen, medmindre han
kan bevise at fejlen ikke var tilstede på overdragelsestidspunktet.

Mangelsindsigelsen:
I det følgende 1 1/2 år er det forbrugeren selv der skal bevise, at
købsgenstanden besad en fejl på købstidspunktet.

AppleCare:
Kigger man på AppleCare betingelserne, er der i virkeligheden tale om en
udviddelse af Garantireglen fra 1/2 til 3 år. Således har forbrugeren
krav på reparation fra Apple medmindre Apple kan bevise, at
købsgenstanden ikke besad en fejl på KØBSTIDSPUNKTET.

Applecare er altså en udviddelse af købelovens mangelsindsigelse fra 2
til 3 år med omvendt bevis-byrde.

Husk:
Man kan få foretaget en del reparationer for prisen af Applecare!

Med venlig hilsen
Janus Andersen, stud.jur.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 11:45

x-man wrote:

> [...]
> til 3 år med omvendt bevis-byrde.
>
> Husk:
> Man kan få foretaget en del reparationer for prisen af Applecare!

OK tak for opklaringen. Men forvirringen her forstærker vel blot lysten
til at få en ÆbleOmsorgs forsikring ?

Fra : x-man

Dato : 23-10-03 12:54

Peter Perlsø wrote:

> OK tak for opklaringen. Men forvirringen her forstærker vel blot lysten
> til at få en ÆbleOmsorgs forsikring ?

Jeg har selv overvejet Applecare til min iBook ... men 2400,- kr ... det
synes jeg er dyrt. Jeg kan få en hel del reparationer lavet på min iBook
for den pris. Tager man med i betragtningen at en ny iBook koster
omkring 9000,- (og så er den endda noget hurtigere), så synes jeg ikke
at Applecare er specielt attraktivt ... men det er vel et spørgsmål om
temperament.

Mvh.
Janus Andersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-10-03 16:03

x-man <guy_6@hotmail.com> wrote:

> [...]
> omkring 9000,- (og så er den endda noget hurtigere), så synes jeg ikke
> at Applecare er specielt attraktivt ... men det er vel et spørgsmål om

Jeg blev fristet af en "plus-forsikring" hos Fredgård (Nu Fona) hvor jeg
købte min iBook. Den kostede 2200. Min iBooks skærm gik død her for
nylig, men det var under Apples 1 års garanti, så den blev repareret i
Holland, afhentet og leveret herhjemme. Hurtigt!
Så jeg har da respekt for Apple-service's effektivitet.
Gu' ve' hvad Fona vil gøre ved den hvis der sker noget igen ...

v.h
Martin

Fra : x-man

Dato : 23-10-03 21:29

> [...]
> Så jeg har da respekt for Apple-service's effektivitet.
> Gu' ve' hvad Fona vil gøre ved den hvis der sker noget igen ...

Ha ha ... endnu et menneske med en ødelagt skærm på iBook ... lad mig
gætte ... lyset i skærmen går ud når iBook'en åbens mere end 90 grader
.... I have been there and done that

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-10-03 08:16

x-man <guy_6@hotmail.com> wrote:

> Ha ha ... endnu et menneske med en ødelagt skærm på iBook ... lad mig
> gætte ... lyset i skærmen går ud når iBook'en åbens mere end 90 grader
> ... I have been there and done that

Det var lige præcis hvad der skete!
De har sat en ny REED-switch i, og nu virker den perfekt igen. Jeg håber
dog også at de har gjort og checket hvad der skulle gøres ang. de tynde
ledninger der går gennem hængslet. (Men det har de vel når den virker.)
På Apples discussionpages kan man se LAAAAAAAAANGE tråde om dette
problem. Flere har selv skilt lortet ad og fundet ud af grimme ting om
slidte ledninger i hængslet. Folk påstår at ledningerne og
hængslet/låget er fejldimensioneret, så mange åbninger og lukninger
slider de tynde ledninger.
Og min er da også ganske rigtigt bleve åbnet og lukket måske 12000 gange
siden jeg købte den.
Nu bruger jeg "vågeblus" fra æblemenuen når jeg går fra den herhjemme på
skrivebordet. Måske holder den så længere i anden omgang.

v.h
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 15:10

x-man <guy_6@hotmail.com> wrote:

> Man kan få foretaget en del reparationer for prisen af Applecare!

Hvilke? Apple har vel flat-rate på reparation af PowerBook, og der er
vist ikke nogen af de priser, der er så lavt nede. Men man kan købe et
nyt batteri eller en ny harddisk og selv montere det. Og det er vel de
ting, der er størst risiko for ryger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 15:10

Peter Perlsø <die_spammer@nospam.com> wrote:

> AppleCare er forsikring imod de fleste skader (indenfor rimelighedens
> grænser, svjv, ikke fx. kaffe i computeren :p ), der kan forekomme i
> daglig brug. Den varer 3 år i alt.

Det er jo netop det. Det er ikke en forsikring af den slags, som man kan
tilkøbe i nogen elektronikkæder, når man køber noget nyt. Den dækker
både tab, tyveri og kaffe. Men AppleCare dækker jo kun mekaniske fejl.
Og så risikerer man jo, at man af en eller anden grund får at vide, at
fejlen ikke er dækket. Hvis de mener, den er selvforskyldt, vil de
naturligt nok ikke betale. Det er jo faren ved alle forsikringer og
garantier. Og så kunne man jo lige så godt have sparet AppleCare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 24-10-03 10:26

x-man <guy_6@hotmail.com> writes:
>Husk:
>Man kan få foretaget en del reparationer for prisen af Applecare!

På en bærbar? No way, josé.

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 24-10-03 10:33

Jeg har tænkt lidt over det. Hvis vi taler bærbare, som skal bruges en del
- og med ud i verden - så tror jeg faktisk der er mening i at købe en af
de ellers udskældte tillægsforsikringer. Pengene er tjent ind første gang
man hælder en kop kaffe (med mælk og sukker) i tastaturet. Eller taber den
på gulvet i lufthavnen. Det får man ikke i en AppleCare aftale, og
prisforskellen er ikke stor.

Hvis det var en stationær, ville jeg afgjort ikke forsikre den. Men den er
heller ikke nær så udsat for tæsk.

Har lige fået en ny powerbook og den er forsikret på denne måde. Min
kærestes iBook er IKKE, men hun er også bedre til at passe på tingene...

Ben

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-03 21:36

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> man hælder en kop kaffe (med mælk og sukker) i tastaturet. Eller taber den
> på gulvet i lufthavnen. Det får man ikke i en AppleCare aftale, og

Det er bare lidt sent, du siger det nu Men jeg giver dig ret. Jeg
ville bare have min PowerBook, lige efter den blev opgraderet sidste
november. Jeg bestilte den derfor hos Apple Store, og der kunne jeg ikke
købe forsikring. Jeg ventede derfor med Apple Care, da det kan tilkøbes
indenfor det første år. Det er det, jeg overvejer nu. Men jeg har en
måneds tid tilbage at tænke i. Jeg er nu fristet til at gøre det.
Computeren kan jo hurtigt gå i stykker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 25-10-03 16:21

henrik@muenster.dk (henrik münster) writes:
> Jeg er nu fristet til at gøre det.
>Computeren kan jo hurtigt gå i stykker.

Nu har jeg tænkt lidt mere. Og jeg tror, at jeg ville sige nej, hvis jeg
var i din situation. I de mac'er, jeg har haft (samt mine venners), har
der kun været de sammenbrud, jeg - eller de - selv har været skyld i
(forkert monteret firewirestik, tab af kabinet etc). Undtagelsen er
batterier, der stille og roligt dør, samt harddiske. For de 3400 kan du
sagtens få både et nyt batteri og en ny harddisk (hvis den nogen sinde
skulle dø). Og den nye hd vil i givet fald være større end den originale.

Så er der selvfølgelig altid en meget lille risiko for, at skærmen eller
bundkortet dør. Jeg tror ikke den er stor, men jeg kan jo læse, at det
faktisk sker for folk fra tid til anden. I sådan en situatition vil det
normalt koste en bondegård at få repareret skidtet (måske 8000-9000). Hvis
man selv er bare lidt fingenem, kan man imidlertid ofte selv skifte delene
ud - enten fra folks defekte maskiner eller med dele fra
http://www.pbparts.com/ eller lignende.

Regner man hårdt og brutalt på det, tror jeg altså ikke, at det kan betale
sig. Men det handler i høj grad også om, hvilken type man er. Det er ikke
morsomt at splitte sin maskine ad i atomer for at skifte et eller andet.
Slet ikke.

Har du overvejet at spørge dit forsikringsselskab om de har en eller anden
løsning, der ligner en standard Fona-forsikring?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 23:07

fBen Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> sagtens få både et nyt batteri og en ny harddisk (hvis den nogen sinde
> skulle dø). Og den nye hd vil i givet fald være større end den originale.

Jeg er helt rørt over, at folk går og tænker over mit liv. Sjovt nok
synes jeg, at alle argumenterer så godt, at jeg er tilbøjelig til at
give den sidste skribent i denne tråd ret. Så jeg er vaklet frem og
tilbage mellem for og imod. Nu lyder dine argumenter således helt
fornuftige. Det er også lidt min erfaring, at elektroniske dimser enten
går i stykker kort efter købet, eller også holder de længe. De går ikke
i stykker efter 1-2 år. Jeg passer godt på min PowerBook med dyr taske,
eksternt tastatur etc. Den bliver ikke slæbt ud hver dag, men jeg har
den da generelt med mig, hvis jeg er væk hjemmefra i mere end en dag.

> Regner man hårdt og brutalt på det, tror jeg altså ikke, at det kan betale
> sig.

Normalt tænker jeg også sådan. Jeg køber aldrig ekstraforsikringer af
nogen art. Hvis man tænker langsigtet, så sparer man rigeligt penge hver
gang, til at det kan dække, når uheldet så er ude. Men det kræver jo, at
man har sparet de penge op og er i stand til at betale dem. Har man en
stram økonomi, kan det jo knibe lidt. Jeg sparede f.eks. adskillige
tusinde, da jeg ikke købet tillægsforsikring til B&O fjernsynet med
video for nogle år siden. Og det gik jo meget godt. Lægger jeg de penge
oveni dem, jeg kan spare ved ikke at købe Apple Care, så begynder det at
ligne noget. Og der er mange andre ting, jeg heller ikke har købt
forsikringer til. Desuden har jeg da vel også to års reklamationsret. Så
helt uden sikkerhedsnet er jeg da ikke.

> Har du overvejet at spørge dit forsikringsselskab om de har en eller anden
> løsning, der ligner en standard Fona-forsikring?

Nej. Jeg gider næsten ikke. Jeg tvivler på, at det er en mulighed. Der
er nok også lidt psykologisk i at vælge Apple Care. Det er som om, at så
er man en "rigtig" Mac-bruger. Jeg har jo også .Mac-medlemsskab. Det er
sikkert markedsføringen, der har fået fat i mig. Man hører jo også om,
hvor hurtig Apple er til at reparere computere under garantien. Det
virker derfor fristende at være inde under sådan en ordning. Jeg husker
med gru et par noget langvarige reparationer af en PowerBook 5300cs hos
Office-Line i Odense i 1997.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-10-03 21:58

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 23:07

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Husk at Apple Care ikke daekker skarmen. Det ved jeg af bitter erfaring.

Det dækker sikkert ikke en revnet skærm, da det formodes at skyldes
påvirkning udefra. Jeg har lige været sådan en sag igennem med en Palm,
hvor jeg bestemt ikke kendte til, at den skulle have fået et slag eller
tryk. Men jeg kan da godt se, at hvis man kommer ned til bilhandleren
med sin helt nye bil og brokker sig over, at nu har en fået en stor bule
i forskærmen bare ved at stå natten over på parkeringspladsen, så er det
vel heller ikke urimeligt, hvis bilhandleren mener, der er tale om en
udefra kommende påvirkning.
Men Apple Care dækker da forhåbentligt, hvis skærmen bliver
sort, fordi et kabel er knækket, eller den får striber, eller lyset bag
den ryger. Ellers er der da ikke meget ved det.
--
Henrik Münster
Esbjerg