Password omgåelse / Installation af mac
Fra : Morten Pedersen

Dato : 20-10-03 13:41

Hejsa NG

Jeg er en af dem som aldrig har brugt en mac før, og derfor meget lost lige
nu.

Det hele handler om vi bl.a. købte (firmaet jeg arbejder for) en IMac for
noget tid siden på en tvangsaktion sammen med en helt masse andet. Ville så
gerne lige se om der var noget på maskinen med der er sku password på den
:( Nå men det kan vi vel leve med (hvis der ikke er en måde at komme uden om
passwordet og ind i systemet).
Systemet den står med lige nu er Mac OS X. Hvis det hjælper noget

Hvis der ikke er en måde at komme uden om det skide password kan vi jo lige
så godt få den geninstalleret, derfor har jeg skaffet mig en Mac OS 9 skive,
men hvordan får man lige lov til at boote på den eller hvad man nu skal i
mac verdenen..

Med Venlig Hilsen
Morten Pedersen

Fra : Morten Pedersen

Dato : 20-10-03 14:46

Fandt ud af c tasten er ret god hvis man gerne vil boote fra en disk af..

//Morten Pedersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-03 15:48

Morten Pedersen <muggebarfod@hotmail.com> wrote:

> Fandt ud af c tasten er ret god hvis man gerne vil boote fra en disk af..

Godt, du har fundet en løsning. Hvis du vil installere OS 9 fra din cd,
så har du jo ikke OS X. Og forskellen på OS9 og X er mindst som
forskellen mellem Windows 3.1 og Windows 95. Fremtiden er OS X, så det
er bedst at bruge det. Hvis det er en gammel OS 9 cd og en meget ny
iMac, kan det være, at du ikke kan installere fra den. Hvis
styresystemet er ældre end computeren kan der mangle nogle
systemspecifikke filer, som nyere styresystemer har. Men kan du boote
fra cd'en, kan du nok også installere fra den.
Folk, der er mere hajer end mig, kan sikkert godt finde en måde,
du kan omgår password på. Du skal have oprettet en ny bruger med dit
eget password og så helst have slettet den nuværende bruger, da den
fylder på harddisken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-10-03 22:07

> [...]
> du kan omgår password på. Du skal have oprettet en ny bruger med dit
> eget password og så helst have slettet den nuværende bruger, da den

Mon ikke man kan boot'e i single user mode (hold æble+s nede under
boot), mounte disken i read-write tilstand og ændre password med
kommandoen 'passwd'? Jeg har ikke prøvet, men det er måde at gøre det på
en linux-boks.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-10-03 09:06

In dk.edb.mac, Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> boot), mounte disken i read-write tilstand og ændre password med
> kommandoen 'passwd'? Jeg har ikke prøvet, men det er måde at gøre det på

Jo, men kræver det ikke at man kan passwordet til kontoen, eller er
logget ind som root?

Jeg mener man først skal indtaste det nuværende password, efterfulgt
af det nye password to gange.

Rootkontoens password kan du kun skifte hvis du er logget ind som
root.

   "Only by counting could humans demonstrate
   their independence of computers."

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-10-03 20:20

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jo, men kræver det ikke at man kan passwordet til kontoen, eller er
> logget ind som root?

Det er man netop, når man kører i single user mode.

(Men KJ's forslag om at boot'e på Mac OS X CD'en er nemmere. Den kendte
jeg ikke.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-03 20:10

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Rootkontoens password kan du kun skifte hvis du er logget ind som
> root.

Okay.....hvordan gør man det?
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-10-03 20:48

In dk.edb.mac, Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Okay.....hvordan gør man det?

Som Thorkil skriver kan du gøre det ved at boote i single-user mode
(hold æble+s nede ved boot).

En anden mulighed er, at skrive:

"> console" (uden gåseøjne)

I dit loginvindue som brugernavn (der skal ikke skrives noget
password), så ryger du i text-mode og kan logge ind som root.

At du kan logge ind som root, forudsætter naturligvis, at du har slået
root-kontoen til. Hvis det lyder som volapyk, har du nok ikke slået
den til (:

En længere tråd om root-konto kan findes ved at søge på google groups
på dette msg-id:

<1frszlu.1ugqxgsz05mm6N%Ninzen@ofir.dk>

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Morten Lind

Dato : 23-10-03 07:53

> [...]

> den til (:
>
> En længere tråd om root-konto kan findes ved at søge på google groups

Tak Jonas
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : KJ

Dato : 21-10-03 10:54

Hej Morten,

Hvis du har en Mac OS X installations CD, så boot op på den ved at holde
C nede.

I installations programmets menu finder du en funktion, som kan ændre
passwordet på en eksisterende installation. Funktionen blev netop
tilføjet for at løse problemer som dine.

KJ