iPod, iTunes, MP3 og AAC
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 21:16

Jeg læste lige på Mediamac, at Microsoft kritiserede iTunes Music Store
og iPod for at være for lukket et system, de de bruger AAC-formatet, og
dermed ikke kan kommunikere med hverken andre afspillere eller andre
musikbutikker.
Hvad er det for noget med AAC osv? Jeg troede, at en iPod kunne
spille MP3-filer, og dermed musik konverteret fra CD eller hentet fra
nettet i f.eks. en musikbutik. Kan den nu kun spille AAC-filer? Jeg har
godt hørt det format nævnt, da iTunes Musik Store blev lanceret. Men
iPod var da på markedet længe før, og da var det da bare en
MP3-afspiller ligesom alle de andre på markedet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 18-10-03 21:24

> [...]
> iPod var da på markedet længe før, og da var det da bare en
> MP3-afspiller ligesom alle de andre på markedet.

Det er iTMS-filerne der er i AAC. Det komprimerer bedre, men har osse
ondbyggedet rettighedsmanagementsystem. iPod'en kan svjv fortsat spille
MP3 uden problemer.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 22:37

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Det er iTMS-filerne der er i AAC. Det komprimerer bedre, men har osse
> ondbyggedet rettighedsmanagementsystem. iPod'en kan svjv fortsat spille
> MP3 uden problemer.

Men er AAC en slags MP3? Kan andre afspillere spille det? Kan de ældste
iPod spille det? De er jo fra før ITMS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 19-10-03 08:50

> Men er AAC en slags MP3? Kan andre afspillere spille det? Kan de ældste
> iPod spille det? De er jo fra før ITMS.

Hvorvidt de ældre iPods kan afspille det, ved jeg ikke. Formatet er
strengt taget lyddelen i MPEG4 - den avancerede videokompression, som er
integreret i QuickTime. AAC står såvidt jeg husker for Advanced Audio
Compression og er som en del af MPEG 4 en åben standard på Internettet.

Hvordann Apple's rettighedsforvaltning så er indbygget i det ved jeg
ikke.

Det korte af det lange: AAC er en slags videreudvikling af MP3, der
tillader bedre komprimering.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-10-03 15:02

On 2003-10-18,

> Men er AAC en slags MP3? Kan andre afspillere spille det? Kan de ældste
> iPod spille det? De er jo fra før ITMS.

Gamle iPods skal opgraderes til version 1.3 så klarer de AAC.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-10-03 21:29

Henrik Münster wrote:

> [...]
> iPod var da på markedet længe før, og da var det da bare en
> MP3-afspiller ligesom alle de andre på markedet.

Så vidt jeg ved kan iPod spille både Mp3, AAC, AIFF og WAV. jeg kunne
forestille mig at ikke alle andre afspillere kan afspille AAC og så vidt
jeg ved, er det musik man køber fra iTunes Music Store netop af typen AAC
og det kan jo sagtens gøre folk lidt sure at de kan købe musik som
herefter ikke kan spilles på andre bærbare enheder end iPod,...... blot
et gæt jeg er ikke sikker..
--
Skiller Soupen ??

Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en
rude er mere end nok

See yea

Henry Lerche Madsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-10-03 08:51

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> og det kan jo sagtens gøre folk lidt sure at de kan købe musik som
> herefter ikke kan spilles på andre bærbare enheder end iPod,...... blot

Hvad med m4a filer, hvad "står" de for, og kan de afspilles i ipod`?
--
Venlig hilsner
og grumme god hygge

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-03 10:10

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hvad med m4a filer, hvad "står" de for, og kan de afspilles i ipod`?

Ja, det er MPEG-4 audio med andre ord lyd i Advanced Audio Coding (AAC)
format i en QuickTime container.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-03 23:04

On 2003-10-18,
> [...]
> iPod var da på markedet længe før, og da var det da bare en
> MP3-afspiller ligesom alle de andre på markedet.

Microsoft brokker sig over, at Apple ikke bruger WMA formatet i
deres musikbutik men et standardformat som MPEG-4 AAC.

WMA er Microsofts lukkede standard, og de vil ikke bruge standarder.
De var desværre nodt til det med TCP/IP, og droppede deres egen TCP/IP
med Windows 2000, og brugte TCP/IP fra FreeBSD.

Der er nogle MP3 afspillere der kan klare WMA format. Men der er
også mange MP3 afspillere der kan klare AAC. Og flere kommer til
hvis Apple får success med iTMS.

Her er eksempler:

Apple iPod
Philips EXP401
Panasonic SV-SD50EG + SV-SD51EG + SV-SD80EG + SV-SD85 + SV-SR100
Toshiba MEA210 + MEA220
Pogo Flipster MP3 Player
iRiver iHP-120 er opgraderbar til AAC i fremtiden jvf deres webside
HDR-1 MP3 afspiller til Nokia
Diva MP3032W (AAC optional)
MPIO DMG 128 (AAC optional)