ekstra harddisk i Powermac G4...
Fra : Michael Holm

Dato : 13-10-03 09:12

en ven har lige købt en 80 gb harddisk til hans Powermac G4 400 mhz,
den har en 20 gb. iforvejen.
På 80 gb skal der installeres jaguar'en !

Der er jo ledninger i forvejen til at sluttte disken til, men...
skal der byttes om på deres placering, eller er det ligegyldigt ?

skal der rykkes jumper ? på den nye står jumperen til at "ledningen
bestemmer" eller noget i den dur..

har aldrig rigtigt forstået/brugt det der med master og slave diske...

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 13-10-03 11:22

On Mon, 13 Oct 2003 10:12:05 +0200, Michael Holm wrote:

> [...]
> bestemmer" eller noget i den dur..
>
> har aldrig rigtigt forstået/brugt det der med master og slave diske...
Hej

Normalt skal den disk du booter på være "Master" og den disk, som du
montere som disk nr. 2. skal være "Slave"

I visse tilfælde, når disken du booter på er "Cable Select", skal
disk nr. 2. også være "Cable Select".

Jeg mangler dog stadig selv, at kunne montere en disk nr. 2. i min "gamle"
G3 B&W, da den oprindelige disk visnok er "Cable Select".
Hvis jeg montere en ekstra disk også som "Cable Select" vil OSX ikke vide
af den. :-/
Jeg har også forsøgt at sætte dem som "Master" og "Slave", men så kan jeg
ikke boote

Jeg håber at jeg har kunne give nogle svar og jeg håber andre kan hjælpe
mig med mine disk problemer.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Michael Holm

Dato : 13-10-03 10:49

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
> G3 B&W, da den oprindelige disk visnok er "Cable Select".
> Hvis jeg montere en ekstra disk også som "Cable Select" vil OSX ikke vide

Men har du prøvet at bytte rundt på dem og stadig havde Cable Select ?

> Jeg har også forsøgt at sætte dem som "Master" og "Slave", men så kan jeg
> ikke boote
>
> Jeg håber at jeg har kunne give nogle svar

det har du !

> og jeg håber andre kan hjælpe
> mig med mine disk problemer.

Det gør jeg også

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 13-10-03 13:58

In article <1g2rncb.r4xumz5chb6jN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Men har du prøvet at bytte rundt på dem og stadig havde Cable Select ?

> det har du !

> Det gør jeg også

Hej Michael

Jeg har lige monteret en ekstra 8GB disk i min G3 B&W, hvor jeg satte
den første disk til "Master" og den anden disk til "Slave" og det virker
fint.
Jeg ved ikke hvorfor det ikke virkede først ?!?!?!?

Så sæt du blot den disk der sidder i maskinen til "Master" og den nye
disk til "Slave"

Jeg har faktisk en Sun Blade 100 arbejdsstation, hvor begge diske er sat
til "Cable Select".
Det virker fint, men man skal huske at sætte dem op i firmwaren (Hvilken
disk der bootes fra) , men om man kan noget tilsvarende på en Mac, det
ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf