min HD krymper
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-10-03 07:39

Hjælp min HD krymper.

Grunden til at jeg blev opmærksom på den meget lille friplads var at jeg
ville hente et par updats via softwareupdate, men fik beskeden at der
ikke var plads nok på disken. men ifølge apple fylder 10.2.8 jo kun ca.
40Mb og update sagde at jeg mangler 700Mb for at hente den.

jeg havde ikke meget plads tilbage på min hoved disk (den med system
10.2.6) så jeg fik ryddet op således at der var 1.6Gb fri.

Hentede efter oprydning updaten med Netscape og fik også et diskimage på
skrivebordet, men så var der kun ca. 300Mb ledig plads, flyttede yderlig
650Mb over på en anden disk således at jeg igen havde ca. 1Gb ledig.
ville så åbne det ny hentede diskimage...... det kunne ikke lade sig
gøre pga. fejl 95 (ingen arkivsystemer der kan aktiveres) og nu var min
disponible plads igen nede på 350Mb jeg prøvede et per gange at åbne det
diskimage fra Apple med det resultat at min friplads bliver ca. 20-30Mb
mindre.

Hvad er det der æder min HD, lægger et diskimage beslag på HD plads
selvom det ikke bliver åbnet ? og hvad kan jeg gøre for at genvinde min
disponible plads.

Har prøvet at logge ud og ind igen men det hjælper ikke, er der nogen
der har et forslag.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik

Dato : 09-10-03 09:10

"Henrik Lindskou" <sydjyderfjern@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tja, det ser ud til at disken er død nu jeg kan ikke få fat i den selv
om jeg har instalations cd'en i maskinen (ikke mountet)
Hvordan er det lige man får mulighed for at vælge de forskellige start
diske, den bliver ved med at starte fra cd.
Jeg har en extra HD i, med OS9 på og vil gerne starte fra denne da
discworior ligger på denne.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik

Dato : 09-10-03 09:26

"Henrik" <sydjyderfjern@worldonline.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> diske, den bliver ved med at starte fra cd.
> Jeg har en extra HD i, med OS9 på og vil gerne starte fra denne da

Info: QuickSilver G4 800Mhz, superdrev, to interne diske den originale er på
40Gb og den extra er på 80Gb, der er OS9x og diskworior på dem begge.
Det er den originale disk der er død, pis osse.

Henrik Lindskou

Fra : Karl Antz

Dato : 09-10-03 09:58

Henrik <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan er det lige man får mulighed for at vælge de forskellige start
> diske, den bliver ved med at starte fra cd.

Du holder alt-tasten nede under opstart og vælger så den disk du vil
starte fra. Det ta'r lidt tid, så du skal være tålmodig

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik

Dato : 09-10-03 19:06

"Karl Antz" skrev i en meddelelse

> Du holder alt-tasten nede under opstart og vælger så den disk du vil
> starte fra. Det ta'r lidt tid, så du skal være tålmodig
>
> hilsen ka'l
> --

tak for det, nu har jeg lagt OSX på den anden disk, men jeg kan stadig ikke
mounte den beskadigede disk. hverken med DiscWarrior eller hjælpe
Diskværktøj, Disk Utility kan godt se disken og siger at den er beskadiget
men kan ikke afhjælpe problemet. Diske vises som 37,27Gb med èn partion som
er greyd-out.

Nogen der har erfaring med at rede diske som er døde :-/ eller har nogen et
forslag til et diskutility program som er godt så modtages forslag med
kyshånd.

Henrik Lindskou