LaserWriter 4/600 PS i netværk
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-10-03 19:33

Med hjælp fra et andet medlem af gruppen har jeg nu fået min gode gamle
LaserWriter 4/600 PS til at arbejde under Mac OSX. En AsantéTalk-dims
forbinder printeren med switchen ud til verden, og så bliver den fundet
igen af computeren. Mod forventning er dynamisk IP-adresse godt nok.
Senere skal det prøves, hvordan det vil gå med airport. Basen er
indkøbt.
Lige nu er spørgsmålet, om printeren også kan blive fundet af den PC med
Windows XP, som jeg er nødt til at have til visse hjemmeopgaver. Jeg har
altså prøvet. men det ville ikke lykkes. Bl.a. var der ikke held med
automatisk eftersøgning af software,
Nogen fforslag?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 02-10-03 21:18

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Lige nu er spørgsmålet, om printeren også kan blive fundet af den PC med
> Windows XP, som jeg er nødt til at have til visse hjemmeopgaver.

Den kan sikkert findes, men der findes mig bekendt ikke nogen PC/Windows
printerdriver til 4/600 -- måske kan en eller anden generisk
postscript-printerdriver klare det ...

/hc

Fra : Morten Lind

Dato : 03-10-03 06:26

Hans Christian Hansen <junkmail@surfpost.dk> wrote:

> Den kan sikkert findes, men der findes mig bekendt ikke nogen PC/Windows
> printerdriver til 4/600 -- måske kan en eller anden generisk
> postscript-printerdriver klare det ...
>
> /hc

Jo, Win98SE har alle Apples laserprinterdrivere installeret. Fandt dem,
da jeg satte min 12/640PS på netværket, så det kunne måske tænkes, de
også var i XP?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 04-10-03 22:50

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jo, Win98SE har alle Apples laserprinterdrivere installeret. Fandt dem,
> da jeg satte min 12/640PS på netværket, så det kunne måske tænkes, de
> også var i XP?

Ups. Jeg tænkte ikke helt klart da jeg skrev det. Det jeg egentlig
mente, var det som Sebastian skrev et andet sted i tråden -- en 4/600
taler kun appletalk, den er faktisk svjh den eneste apple postscript
laserprinter, der kun taler appletalk og ikke er kompatibel med
pc-protokoller. Jeg overvejede i sin tid (1997?) at købe en, men
ombestemte mig i sidste øjeblik og valgt en HP LJ6MP i stedet. Set i
bakspejlets ulideligt klare osv. var det en ufatteligt god beslutning.
Med 6MP kan jeg printe via ethernet fra min arbejds-pc-laptop og sågar
fra min Palm via trådløst netværk (til min router, der så er forbundet
til printeren via ethernet) eller IR.

4/600 var for så vidt prisbillig for sin tid og den printer ganske
smukt, men udv.mulighederne lod Apple køberne i stikken med -- især når
man tager i betragtning, hvor kort tid der egentlig gik fra de holdt op
med at sælge 4/600 og til iMac kom på gaden.

/hc

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-10-03 09:31

> [...]

> man tager i betragtning, hvor kort tid der egentlig gik fra de holdt op
> med at sælge 4/600 og til iMac kom på gaden.

Nu skal man jo aldrig sige "aldrig". Det har jeg da lært i den seneste
tid. Office Line mente ikke, at jeg kunne bruge min gamle skærm til en
G4 Powerbook. De vidste åbenbart ikke, at adapteren lå i pakken. De
mente heller ikke, at jeg kunne bruge 4/600. Men det gør jeg altså nu.
Det kan være, at der er noget begrebsmæssigt, som jeg ikke helt har
forstået. Er Ethernet og AppleTalk ikke to forskellige sprog, som
Asanté-adapteren har bygget bro imellem i forhold til bemeldte printer?
I så fald er AppleTalk jo ikke en definitiv begrænsning.
Hvad angår Windows er problemet - så vidt jeg er orienteret - at Windows
XP har droppet AppleTalk - et problem, som MacOS X så er kommet imøde,
når man skal lave blandede netværk.
Jeg spørger overvejende ud fra ønsket om at blive klogere. Det er ikke
af nogen særlig stor praktisk interesse for mig at kunne printe fra PC.
Jeg har den kun for at kunne udføre visse redaktionelle
hjemmesideroperationer, som ikke fungerer på Mac.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-10-03 11:55

> [...]

> forstået. Er Ethernet og AppleTalk ikke to forskellige sprog, som
> Asanté-adapteren har bygget bro imellem i forhold til bemeldte printer?

Nej, ethernet og localtalk er to forskellige typer netværkskablinger.
Over disse netværkskablinger kan man køre forskellige protokoller,
f.eks. AppleTalk og TCP/IP-baserede printersprog over Ethernet, eller
AppleTalk (men svjh ikke TCP/IP?) over LocalTalk.

Din 4/600 har LocalTalk-stik og understøtter AppleTalk, men ikke
pc-printersprog.

> Hvad angår Windows er problemet - så vidt jeg er orienteret - at Windows
> XP har droppet AppleTalk

Jeg tror aldrig at Windows har understøttet AppleTalk-printere uden 3.
partsproduktet PC MacLAN.

/hc

Fra : Michael Holm

Dato : 02-10-03 21:55

> [...]

> Windows XP, som jeg er nødt til at have til visse hjemmeopgaver. Jeg har
> altså prøvet. men det ville ikke lykkes. Bl.a. var der ikke held med

hvis det nu var en OS X server du havde kunne du dele din printer med
windows'en... du kan jo prøve slå printerdeling til og se om den kan
se den....?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 04-10-03 10:46

Ove Steen Smidt wrote:

> Med hjælp fra et andet medlem af gruppen har jeg nu fået min gode gamle
> LaserWriter 4/600 PS til at arbejde under Mac OSX.

Kunne du uddybe det med "AsantéTalk-dimsen lidt?
Jeg har nemlig en 4/600 i mølpose og her bestemt ikke noget imod at den
kommer til at snakke sammen med min iMac under MacOS X.

/Ulrich

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-10-03 15:53

Ulrich Oswald <Ulrich@telia.com> wrote:

> Kunne du uddybe det med "AsantéTalk-dimsen lidt?
> Jeg har nemlig en 4/600 i mølpose og her bestemt ikke noget imod at den
> kommer til at snakke sammen med min iMac under MacOS X.

Det er en adapter som omformer Apples gamle serielle printerstik (de
runde) til Ethernet.

De fåes stadigvæk, men er ved at være sjældne.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-10-03 11:47

Hejsa

> [...]

> Windows XP, som jeg er nødt til at have til visse hjemmeopgaver. Jeg har
> altså prøvet. men det ville ikke lykkes. Bl.a. var der ikke held med

Så vidt jeg husker, kører den kun appletalk; hæng mig ikke helt op på
det, og i givet fakl, er det ikke nok, at den findes på netværket; PC'en
skal også snakke æble-snak. Og det klares nemmest (men ikke ganske
gratis) med PCMacLan, så kan Mac og PC også dele filer og alting. Det
virker fint herhjemme med Xp og LW IIg, PLW 4/600 og Mac'er med OS 7.55,
9.2.2. og X.

Skal jeg hjælpe med noget konkret, så skriv endelig.

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-10-03 17:15

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> 9.2.2. og X.
>
> Skal jeg hjælpe med noget konkret, så skriv endelig.

Tak for alle gode råd, som er nu printet. Og så må jeg se, hvad der kan
nås i løbet af søndagen.

Venlig hilsen

Ove Steen