Anbefaling af mailserversoftware ?
Fra : Tina Nilsen

Dato : 19-10-03 22:44

Hvad vil I anbefale af prof købe sw til mailserver ?

Og hvorfor ?

Håber I gider svare på et bredt og upræcist spørgsmål

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-10-03 23:09

Tina Nilsen <tina.nilsen@.> writes:

> Hvad vil I anbefale af prof købe sw til mailserver ?

Til hvilket operativsystem?

Hvorfor skal det være købesoftware? Jeg har gode erfaringer med
Postfix under Linux, både privat og i det firma hvor jeg arbejder.

> Og hvorfor ?

Postfix' standardopsætning er relativt sikker, og det er derfor svært
at dumme sig alt for meget selv når man starter med en Postfix lige
fra "æsken". Samtidig formår Postfix at være enormt fleksibel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your own mileage may vary.

Fra : Tina Nilsen

Dato : 20-10-03 00:22

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> Til hvilket operativsystem?

Win

> Hvorfor skal det være købesoftware?

Det plejer at være bedst - men der er undtagelser

> Postfix' standardopsætning er relativt sikker, og det er derfor svært
> at dumme sig alt for meget selv når man starter med en Postfix lige
> fra "æsken". Samtidig formår Postfix at være enormt fleksibel.

Det må gerne være lavet til folk med betydelig edb erfaring.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-11-03 22:07

Tina Nilsen skrev:

> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> Win

> Det må gerne være lavet til folk med betydelig edb erfaring.

Xmail:

http://xmailserver.org

James:

http://james.apache.org

Hvis du skal bruge IMAP, kan du glæde dig over at der bliver arbejdet
på det på begge projekter og måske bliver leveret i starten af det nye
år.

Jeg bruger selv standardudgaven af http://mailenable.com, men skifter
til en af den ovennævnte engang i fremtiden (da jeg heller vil køre en
multiplatformsmailserver).

Xmail er nok mest produktionsklar, især hvis du henter nogle af hjælpe-
programmerne der er lavet specifikt til den (f.eks. web-mail og
-admin).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-10-03 11:07

Tina Nilsen <tina.nilsen@.> writes:

> Win

Det kender jeg desværre meget lidt til, men jeg mener at mange bruger
Microsoft Exchange. Det gør vi fx også på mit arbejde. Der har vi så
bare en Postfix til at stå foran og filtrere vores mail for det værste
spam og den slags.

> Det må gerne være lavet til folk med betydelig edb erfaring.

Jo jo. Men erfaringen viser at selv folk med betydelig EDB-erfaring
klokker i det somme tider, og derfor gør det ikke noget at softwaren
har en sund standard-opsætning fra starten. Men da du skal bruge
software til Windows, så er jeg nok ikke den rette til at hjælpe.

Det er dog mit indtryk at folk der driver store mail-installationer,
fx internetudydere stort set alle gør det på Unix-maskiner af
forskellig art.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is easier to run down a hill than up one.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-11-03 22:24

Jacob Bunk Nielsen skrev:

Jeg var til seminar for nyligt om den nye Exchange, derfor kan jeg
huske det nedennævnte. BEMÆRK: jeg har ikke drifterfaring med de om-
talte produkter.

> Det kender jeg desværre meget lidt til, men jeg mener at mange bruger
> Microsoft Exchange.

Hvis man vurderer Exchange som enkeltstående POP3- og SMTP-server er
den ikke meget ved. Jeg er lige ved at tro at http://mailenable.com
overgår den i funktionalitet. Spamhåndtering virker f.eks. ret mangel-
fuldt og der skal man satse på noget trediepart.

Exchange kommer først til sin ret, når den bliver parret med Outlook og
en håndfuld af MSs andre backoffice-produkter, deriblandt de nye som
f.eks. Live Communications Server (Instant Messaging, med integration
til PDAer og mobiltelefoner and whatnot), Office System (så man bl.a.
kan styre hvem der kan gøre hvad med hvilke dokumenter og emails).

Hvis Exchange parres med W2K3, får man et gratis versionsstyringspro-
dukt oveni hatten (SharePoint Portal Service), det er dog noget ampu-
teret i forhold til den fulde SharePoint Portal Server (ved at web-
samarbejdspladsen oprettes adhoc og der ikke f.eks. er muligt at lave
søgning på tværs af samarbejdspladserne, websamarbejdspladsen nedlæg-
ges automatisk når samarbejdet er afsluttet).

Hvis man er interesseret i en væg-til-væg kommunikationsløsning kan MS
levere, hvis man har pengene. Jeg tror ikke der findes noget på marke-
det pt. som kan levere en bredere kommunikationsløsning.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-10-03 06:52

Tina Nilsen (tina.nilsen@.) skrev:

> Hvad vil I anbefale af prof købe sw til mailserver ?

Ja, Mailenable på www.mailenable.com

Gratis udgaven er sandsynligvis rigelig.

Stabil, masser af funktioner, utrolig let at indstille.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk