Lille newsreader
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-10-03 20:35

Findes der mon en on-line newsreader man kan have på en diskette?

Mvh. Jan

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 15-10-03 20:40

Jan Allan Andersen <nospam_akker@ishoejby.dk> posting:

http://science.ksc.nasa.gov/software/winvn/winvn.html

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 20:59

<http://xnews.newsguy.com/> (zipfil på ca. 680k).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-10-03 21:18

Slrn: <http://slrn.sourceforge.net/>.

--
Lars Stokholm

With a mind that renders everything sensitive,
what chance do I have here? - Kate Bush (Not This Time)

Fra : Lars Klintholm

Dato : 15-10-03 22:03

Jan Allan Andersen skrev:

> Findes der mon en on-line newsreader man kan have på en diskette?

Kaufman Pravda: http://www.geocities.com/kaufmansoft/
fylder en halv diskette

På den anden halve kan du få plads til Mail Warrior

Lars Klintholm

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-10-03 01:35

Jeg havde selv skrevet;

>Findes der mon en on-line newsreader man kan have på en diskette?

Først og fremmest vil jeg sige mange tak for de svar/muligheder der er
kommet
Dernæst må jeg konstatere, at jeg vist nok burde have specificeret lidt
mere hvad jeg ønskede;

Først og fremmest skal newsreaderen kunne bruges i Windows (XP) - Det havde
I også "luret" af (dog ser det ud som om Slrn kun kan bruges i en dos-
konsol?)
Dernæst skal programmet kunne bruges direkte fra diskette - Altså ikke
noget med at det bare er den pakkede zip-fil der kan ligge på disketten,
hele programmet skal kunne ligge og fungere direkte fra diskette.

Bruger en newsreader der hedder Pimmy, men ville lige høre om der skulle
være andre muligheder.

Mvh. Jan

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-10-03 02:15

> [...]

http://science.ksc.nasa.gov/software/winvn/winvn.html

>Dernæst skal programmet kunne bruges direkte fra diskette - Altså ikke

Har ikke prøvet, men der er plads til det udpakket osv.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-10-03 09:56

> [...]

> I også "luret" af (dog ser det ud som om Slrn kun kan bruges i en dos-

Ja, den kører i noget der ligner DOS under Windows XP, er det et problem?
Jeg bruger selv Slrn på Windows XP.

> Dernæst skal programmet kunne bruges direkte fra diskette - Altså ikke
> noget med at det bare er den pakkede zip-fil der kan ligge på disketten,
> hele programmet skal kunne ligge og fungere direkte fra diskette.

Der får Xnews problemer med sin 1,2MB store exe-fil. Det største problem
med de andre programmer er newsrc-filen (listen over nyhedsgrupper), som
godt kan blive ret stor (714KB for news.individual.net's ca. 23000 tekst-
grupper). Har du i øvrigt tænkt dig at læse og hente fra binære grupper?

Min mening er at WinVN muligvis er den bedste. Den fylder omtrent det
samme som Slrn (en smule mere faktisk). Slrn har den kæmpe ulempe at den
kopierer newsrc-filen når du starter programmet (jeg ved ikke hvorfor og
ej heller om det kan slås fra). Så med mindre du har en rimeligt lille
liste over nyhedsgrupper, så vil Slrn nok være for stor til en diskette.
Slrns helt klare fordel er dog at det er en ret stærk (tekst-gruppe-)
nyhedslæser.

Hvis du ikke har tænkt dig at konfigurere programmet i hoved og [noget
andet], så er WinVN sikkert udmærket.

En sidste mulighed er at du nøjes med at holde de filer der ændres i fra
gang til gang på en diskette (i WinVNs og Slrns tilfælde newsrc-filen,
som du i Slrn selv bestemmer navnet på). På den måde kan du bruge næsten
et hvilket som helst program, ved bare at pege på diskettedrevet efter de
filer. Det er selvfølgelig kun praktisk muligt hvis de computere du vil
køre det på, altid har programmet liggende på harddisken, og du har
mulighed for at køre det herfra.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-10-03 14:20

In dk.edb.internet.software.mail+news, Lars Stokholm wrote:

> Slrn har den kæmpe ulempe at den kopierer newsrc-filen

Nå ok, det gør den så ikke alligevel. Så er der ingen ulemper. ;)

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 17-10-03 00:06

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote in

> Hvis du ikke har tænkt dig at konfigurere programmet i hoved og [noget
> andet], så er WinVN sikkert udmærket.

Hmmm ..... WinVN er sør'me også for stort alligevel. Fylder 1,45Mb nu

Mvh. Jan

Fra : Anders pedersen

Dato : 17-10-03 13:52

On Thu, 16 Oct 2003 23:06:04 +0000 (UTC), Jan Allan Andersen wrote:

> Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote in

> Hmmm ..... WinVN er sør'me også for stort alligevel. Fylder 1,45Mb nu

Du har mulighed for at formatere en diskette til 1,7mp.
Så kan den jo være på disketten alligevel

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-10-03 18:45

Jan Allan Andersen <nospam_akker@ishoejby.dk> posting:

>Hmmm ..... WinVN er sør'me også for stort alligevel. Fylder 1,45Mb nu

Hvordan det? Min version 0.99.9 fylder som følger:

\wv32i999
04-12-2002 03:11 <DIR> ..
29-09-2003 19:19 <DIR> newsrc
04-12-2002 03:11 <DIR> .
07-08-1995 20:51 444 FILE_ID.DIZ
29-09-2003 19:20 3.886 WinVN.ini
04-04-1997 07:07 22.016 WVTB32.DLL
03-02-1995 10:41 28.672 CTL3D32.DLL
26-03-1997 08:49 44.205 WINVNFAQ.TXT
04-04-1997 07:10 49.664 GWINSOCK.DLL
04-04-1997 19:42 56.095 README.TXT
09-03-1996 11:38 119.041 WINVN.HLP
04-04-1997 20:19 417.280 WINVN.EXE
9 fil(er) 741.303 byte

\wv32i999\newsrc
29-09-2003 19:19 <DIR> ..
29-09-2003 19:19 <DIR> .
29-09-2003 19:19 17.087 newsrc
1 fil(er) 17.087 byte

Antal filer i alt:
10 fil(er) 758.390 byte

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-03 19:08

In dk.edb.internet.software.mail+news, Christian Bohr-Halling wrote:

> Hvordan det?

Det er ikke så mystisk; hvis listen over nyhedsgrupper er lille nok,
så er der ingen problemer. Jan har nok brugt en "stor" server.

> Min version 0.99.9 fylder som følger:

[...]

> 29-09-2003 19:19 17.087 newsrc

540 grupper eller noget i den stil? Det er ikke nogen stor server.

--
Lars Stokholm

These fights of fantasy make your wounds more sore, but you've every
right to even grab at the last straw - Kate Bush (The Empty Bullring)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-10-03 19:32

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> posting:

>540 grupper eller noget i den stil? Det er ikke nogen stor server.

Små ca. 50 mindre. Det var Sunsite.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 10:19

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> wrote in message
> Dernæst skal programmet kunne bruges direkte fra diskette

Hvis behovet er at kunne have den med sig rundt, kunne du overveje en USB
nøgle? Den kan sættes direkte i XP og så er der ikke problemer med pladsen.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-10-03 12:37

On Thu, 16 Oct 2003 11:19:25 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis behovet er at kunne have den med sig rundt, kunne du overveje en USB
> nøgle? Den kan sættes direkte i XP og så er der ikke problemer med pladsen.

Problemet er at jeg er et fjols Nej, spøg til side, det er ikke
problemet - selvom jeg er et fjols, det er ikke på WinXP men Win98SE det
skal fungere. For lige rodet rundt mellem min egen PC og arbejdets
Behovet er, at jeg gerne ville kunne læse newsgroups på mit arbejde, men
jeg må ikke installere, eller få installeret, programmer på arbejdets PC -
Derfor har jeg behov for en newsreader der kan fungere direkte fra
diskette.
Jeg havde ikke overvejet en USB nøgle, og ved faktisk slet ikke om PC'en på
arbejdet i det hele taget har en USB port, men det kan jo undersøges.
Ellers ser det ud som om WinVN kunne være muligheden - Evt. Slrn, men da
jeg ville afprøve dette, forsvandt DOS-konsol vinduet med det samme igen,
såe ...

Mvh. Jan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-10-03 13:58

In dk.edb.internet.software.mail+news, Jan Allan Andersen wrote:

> jeg må ikke installere, eller få installeret, programmer på arbejdets PC

En "USB-nøglering" kræver drivere under Windows 98 - bare lige så du er
forberedt på det. :) Drivere er jo også en slags software og sviner mere
på systemet end de omtalte programmer gør; ingen af dem skal installeres.

I øvrigt kan jeg ikke se at der skulle være forskel på at køre dem fra en
diskette og køre dem fra harddisken, men det er jo noget dit arbejde og
du må diskutere, så det skal jeg ikke blande mig i. :)

> Evt. Slrn, men da jeg ville afprøve dette, forsvandt DOS-konsol vinduet
> med det samme igen, såe ...

Den skal lige konfigureres lidt først. Det første man skal gøre er at
gennemgå filen slrn.rc og lave de ændringer der er nødvendige (ligesom man
gør i et hvert andet program). Herefter er Slrn lidt speciel. Første gang
du kører den, skal det gøres sådan her:

slrn -f jnews.rc --create -h news.server.dk

jnews.rc kan du kalde hvad du vil. Det er den fil der kommer til at
indeholde listen over nyhedsgrupper (jeg kaldte den newsrc før).

news.server.dk er din nyhedsserver. Vær opmærksom på at du skal angive
brugernavn og kodeord i slrn.rc-filen, hvis serveren kræver det.

Når den er færdig med at hente grupper, starter den vist nok op. Hver gang
du nu skal starte Slrn, skal det gøres med kommandoen:

slrn -f jnews.rc -h news.server.dk

....lav en genvej til det. Så kører det ellers bare.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 17-10-03 02:24

> [...]
> er forberedt på det. :) Drivere er jo også en slags software og sviner
> mere på systemet end de omtalte programmer gør; ingen af dem skal

Ja så kan der da ikke være tale om at bruge en USB nøgle - Det ville da
ellers være smart.

> I øvrigt kan jeg ikke se at der skulle være forskel på at køre dem fra
> en diskette og køre dem fra harddisken, men det er jo noget dit
> arbejde og du må diskutere, så det skal jeg ikke blande mig i. :)

De vil ikke have, at medarbejderne smider diverse filer på harddisken.

> Den skal lige konfigureres lidt først. Det første man skal gøre er at
> gennemgå filen slrn.rc og lave de ændringer der er nødvendige (ligesom
> man gør i et hvert andet program). Herefter er Slrn lidt speciel.

Puh, en større omgang - Men det lykkedes da
Og så blev også Slrn for stor til at kunne være og bruges fra diskette - Er
nu på 1,92Mb

Mvh. Jan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-03 09:48

In dk.edb.internet.software.mail+news, Jan Allan Andersen wrote:

> Puh, en større omgang - Men det lykkedes da

:)

> Og så blev også Slrn for stor til at kunne være og bruges fra diskette - Er
> nu på 1,92Mb

Ok, tag lige en sikkerhedskopi af det du har lavet og slet så alt pånær
slrn.exe, slrn.rc, jnews.rc (eller hvad du kaldte den) samt den genvej du
lavede til slrn.exe. Det er essentielt de filer Slrn skal have til
rådighed for at kunne køre.

Jeg vil gætte på at det er din jnews.rc der fylder en hulens masse. Det
findes der to løsninger på. Enten kan du finde en mindre nyhedsserver
(som news.sunsite.dk - der er gratis), eller også må selv ind i jnews.rc
og fjerne alle de grupper som du ikke skal bruge. Hvis du gør det sidste
skal du huske at sætte Slrn til ikke at hente nye grupper ved opstart,
for ellers kan det nemt blive et helvede. :) Det gør du ved at tilføje
'set check_new_groups 0' i slrn.rc.

Det sidste tip med at rydde op i listen over nyhedsgrupper fungerer
også i WinVN. Jeg ved ikke hvorden det forholder sig med Pravda, for
den bruger vist et andet system.

To tips til Slrn:

1) Hent nye indlæg i alle de grupper du abonnerer på med shift+g (G).

2) Hvis du gerne vil have et lidt større vindue, end det Slrn giver
dig som standard, så gå ind i egenskaberne for den genvej du har
lavet. Under 'Layout' (det hedder det i hvert fald på min engelske
Windows), kan du ændre på vinduets størrelse og position på skærmen.
'Screen buffer size' og 'Window size' skal vist nok bare være ens.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-10-03 05:50

> [...]
> grupper ved opstart, for ellers kan det nemt blive et helvede. :) Det
> gør du ved at tilføje 'set check_new_groups 0' i slrn.rc.

Jo tak, det tør svagt antydes. Da jeg fjerne alle dem jeg ikke bruger,
reducerede jeg jnews.rc fra 775kb til 6,87kb
Så nu kan Slrn pludseligt godt ligge på en diskette

Mvh. Jan