Grafik for 500,- (ca.)
Fra : Onkel Ond

Dato : 28-10-03 20:56

Hejsa
Hvis nu det er sådan at jeg skal investere i et grafikkort af nyere
dato, men ikke har mere end 5-600 pisk at smide efter projektet, hvad
vil I så anbefale?
Min comp. er flækket sammen af et Epox 8KHA+ bundkort og en AMD Athlon
1600+ processor plus div. andet gas, som i denne sammenhæng ikke burde
være relevant.
Mit grafikkort er et GeForce2ti m. 64 MB DDR -jeg synes det kunne være
meget sejt med 128 MB istedet, og en bedre ydelse end den jeg får nu. På
den anden side vil jeg også gerne til Bangkok og holde jul, så det er
ikke de store penge jeg kan investere i projektet. Hvad siger I til det?
Mvh.
Jakob Færch-Jensen

--
"Og hvis det er OT, så giv en venlig henvisning til rette sted,
istedet for at svinge det hellige sværd og starte en laaaang

Fra : /Ole

Dato : 28-10-03 21:04

Brhold det, du har, og vent til du får penge til et større kort.
De 64 vs. 128 Mb gør ikke den helt store forskel.

/Ole

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-10-03 21:09

/Ole wrote:
> Brhold det, du har, og vent til du får penge til et større kort.
> De 64 vs. 128 Mb gør ikke den helt store forskel.

Enig... måske kan man være heldig at købe et GF4 Ti4200 brugt, meeen 500
dask er *intet* at købe gfx kort for

--
Martin K

Fra : Onkel Ond

Dato : 28-10-03 21:17

/Ole skrev bl.a.:
> Brhold det, du har, og vent til du får penge til et større kort.
> De 64 vs. 128 Mb gør ikke den helt store forskel.
>
> /Ole

Men der må vel være en forskel i ydelse på mit GeForce2ti kort og så
f.eks. et VGA 128 MB GEFORCE FX 5200 GAINWARD FX POWERPACK! PRO/660
DVI+TV-OUT til den beskedne pris af 599,- (multimediaworld) ??? Eller
hvad?
Alt andet lige, så er mit kort jo en 3-4 generationer bagud, så der må
da være sket et eller andet. Eller er fx5200 kortene at ligne med
GeForce 4MX440 kortene, og altså lige til at lukke op og skide i?

/Jakob

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 28-10-03 21:21

"Onkel Ond" <jafj_usenet@hahahotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> da være sket et eller andet. Eller er fx5200 kortene at ligne med
> GeForce 4MX440 kortene, og altså lige til at lukke op og skide i?

Et Geforce FX5200 yder lige så lidt som et Geforce2 GTS.Min makker belv
nemlig skuffet da han købte sådant et og kørte 3DMARK2001 på det kontra mit
gamle GF2 GTS.

Fra : Onkel Ond

Dato : 28-10-03 21:33

> Et Geforce FX5200 yder lige så lidt som et Geforce2 GTS.Min makker
> belv nemlig skuffet da han købte sådant et og kørte 3DMARK2001 på det
> kontra mit gamle GF2 GTS.

Hmmm... Jamen så beholder jeg da bare mit gamle kort lidt endnu :)
Tak for svarene!
/Jakob

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-10-03 21:47

Onkel Ond wrote:
> Alt andet lige, så er mit kort jo en 3-4 generationer bagud, så der må
> da være sket et eller andet. Eller er fx5200 kortene at ligne med
> GeForce 4MX440 kortene, og altså lige til at lukke op og skide i?

Efter hvad jeg har læst er det *værre* end at GF4 MX440! Det eneste du får
ud af det er DX9 support...

--
Martin K

Fra : Onkel Ond

Dato : 28-10-03 21:53

Martin Kirschmeyer skrev bl.a.:

> Efter hvad jeg har læst er det *værre* end at GF4 MX440! Det eneste
> du får ud af det er DX9 support...

Jeg undrer mig dog noget, når jeg i PC-Planet nr. 13, kan læse at et MSI
FX5200 TD128 yder ligeså godt som et ti4800 -mig bekendt yder ti4800
kortet noget bedre end et lettere bedaget GeForce2ti...??? Eller hvad?

/Jakob

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-10-03 22:10

Onkel Ond wrote:
> Jeg undrer mig dog noget, når jeg i PC-Planet nr. 13, kan læse at et
> MSI FX5200 TD128 yder ligeså godt som et ti4800 -mig bekendt yder
> ti4800 kortet noget bedre end et lettere bedaget GeForce2ti...???

OK! Ja der lyder mystisk. Det stiller jeg mig undrende overfor. Jeg læste i
oktober-numemret af Alt om Data, at det faktisk var superelendigt...

> Eller hvad?

Nu skal man tænke på at et GF4 Ti4800 er DX8 kompatibelt, og hvis de har
testet i DX9 applikationer, er det klart. Ellers synes jeg umiddelbart det
giver mening...

GF4 Ti4800 er IMO et meget bedre kort!

--
Martin K

Fra : Christian Spøer

Dato : 28-10-03 23:36

> OK! Ja der lyder mystisk. Det stiller jeg mig undrende overfor. Jeg læste
> oktober-numemret af Alt om Data, at det faktisk var superelendigt...

PC-Planet er vist galt på den hva? Og Alt om Data har vist fat i det
rigtige:

http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/vga_card_guide-06.html
"Considering the chip's limited performance and its comparatively low clock
speeds, the DirectX 9 support is more of a paper feature than a real bonus.
In practice, the chip is simply too slow for DirectX 9 calculations at
resolutions of 1024x768 and above."

Og lidt længere nede:
"Beware the cheaper non-Ultra versions, though - some are only equipped with
slower, 64-bit memory chips."

> Nu skal man tænke på at et GF4 Ti4800 er DX8 kompatibelt, og hvis de har
> testet i DX9 applikationer, er det klart. Ellers synes jeg umiddelbart det
> giver mening...

At TI4800 ikke er DX9 kompatibelt, betyder bare at det ikke viser DX9
effekterne, og det burde jo ikke gøre ydelsen dårlig. Det der kan få det til
at gå langsommere, er hvis CPU'en bliver sat til det (og så vil det gå
rigtigt (!) langsomt).

> GF4 Ti4800 er IMO et meget bedre kort!

JEP!:
http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/vga_card_guide-12.html

Mvh
Christian

Fra : Christian Spøer

Dato : 28-10-03 23:53
Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-10-03 09:06

Christian Spøer wrote:
> PC-Planet er vist galt på den hva? Og Alt om Data har vist fat i det
> rigtige:

Jep - glad for at jeg bliver støttet i dette

> [...]
>
> Og lidt længere nede:
> "Beware the cheaper non-Ultra versions, though - some are only
> equipped with slower, 64-bit memory chips."

Det siger det vidst med al ønskelig tydelighed...

> [...]
> effekterne, og det burde jo ikke gøre ydelsen dårlig. Det der kan få
> det til at gå langsommere, er hvis CPU'en bliver sat til det (og så

Ja det er rigtigt nok. Men hvis man tænker på testprogrammer der lægger vægt
på DX9 features (eks. 3Dmark03), så vil et Gf4 i nærmest ligemeget hvor vild
maskinen er, give under 2000 point.

Det skal jeg ikke kunne sige - men det kommer da frem til noget helt andet
end andre...

> JEP!:
> http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/vga_card_guide-12.html

Så'en link ledte jeg efter, men kunne ikke finde det... Takker

--
Martin K