Hvilket grafikkort
Fra : Pelle pop

Dato : 27-10-03 22:06

Hejsa!

jeg ser på følgende grafikkort, og kan ikke lure hvilket af dem jeg skal
købe, så jeg håber på lidt assistance fra nogle kloge hoveder herinde!

De kort jeg ser på er som følger:

1: ATI Radeon 9600SE 128MB

2: ATI Radeon 9600 Pro128MB DDR

3: ATI Radeon 9600 256MB

4: GeForceFX 5600 256MB DDR

5: GeForce4 TI4200 128MB DDR

6: GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR

Da jeg ikke har den store forstand på det håber jeg at i kan være mig
behjælpelig.

Af hensyn til om det er spildte penge vil jeg lige skrive hvordan min PC er
stykket sammen så i kan fortælle mig om det vil være spild af penge eller
ej.

CPU: Intel P4 Northwood 1800mhz (Kan O/C til 2200)

Bundkort: Soltek SL85DR2-C (AGP*4, 400FSB ATA100)

RAM: 512MB DDR-2100

Harddisk: 2*40GB IBM ATA100/7200RPM

GFX: Geforce 2 GTS 64mb ddr ram

Jeg takker på forhånd mange gange til dem der vil hjælpe mig med at træffe
en god beslutning!

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-10-03 22:13

Pelle pop wrote:
> 2: ATI Radeon 9600 Pro128MB DDR

Jeg ville tage denne eller også et ATI Radeon 9600XT...

> Da jeg ikke har den store forstand på det håber jeg at i kan være mig
> behjælpelig.

Jeg mener at ATi Radeon er det stærkeste valg lige for tiden. Jeg har selv
et GF4 Ti4200, men ville aldrig købe et GF idag... Prøv lykken med Radeon

--
Martin K

Fra : Christian Spøer

Dato : 27-10-03 23:27

> 1: ATI Radeon 9600SE 128MB
>
> 2: ATI Radeon 9600 Pro128MB DDR
>
> 3: ATI Radeon 9600 256MB

ATi Radeon 9600PRO 128MB DDR, helt klart. 9600SE har meget lav ydelse (!).
Idag har man stadig ikke brug for 256MB og GPU'en på 9600 er for sløv.

> 4: GeForceFX 5600 256MB DDR
>
> 5: GeForce4 TI4200 128MB DDR
>
> 6: GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR

FX5600 har for lav ydelse med AntiAlias og Anisotropic Filtering. TI4200 og
TI4800 er efterhånden blevet for gammel teknologi.
Hvis det skal være et nVidia ville jeg tage FX5700, som kommer indenfor
meget kort tid. Den yder ikke helt så godt i DirectX9 med AntiAlias og
Anisotropick Filtering som Radeon 9600PRO og XT, men i DirectX7 og DirectX8
er den rigtig god.

> Da jeg ikke har den store forstand på det håber jeg at i kan være mig
> behjælpelig.

Selvfølgeligt kan vi det.

Personligt ville jeg tage Radeon 9600XT, der yder noget bedre end 9600PRO.
Tag 256MB, den koster det samme som 128MB (se edbpriser.dk). XT har
Overdrive indbygget, der gør, at driveren automatisk overclocker det, når
der ikke er nogen form for varme-fare (det kommer dog først med næste driver
fra ATi). Desuden skulle XT også være en god overclocker.

> Jeg takker på forhånd mange gange til dem der vil hjælpe mig med at træffe
> en god beslutning!

Selv tak! ;)

Mvh
Christian

Fra : Pelle pop

Dato : 28-10-03 06:54

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
driver
> fra ATi). Desuden skulle XT også være en god overclocker.

OK, jamen mange tak for svarene....jeg tror i virkeligheden skulle jeg bare
overbevises.

Mit bundkort understøtter kun 4*AGP, men jeg overvejer at købe et andet der
understøtter 8*AGP. Er det penge ud af vinduet, eller re der mærkbar
hastighedsforskel ved køb af et nyt bundkort?
Det er samtidig meget vigtigt at sige at jeg IKKE går op i hvor mange point
det får i diverse benchmark programmer...det der betyder noget er om det
kører ordentligt eller ej

Fra : SA

Dato : 28-10-03 07:47

> [...]
> understøtter 8*AGP. Er det penge ud af vinduet, eller re der mærkbar
> hastighedsforskel ved køb af et nyt bundkort?

Nej det er der ikke. Så skal du også have ny cpu og ram.

> Det er samtidig meget vigtigt at sige at jeg IKKE går op i hvor mange
point
> det får i diverse benchmark programmer...det der betyder noget er om det
> kører ordentligt eller ej

Så går du måske også mere op i, at dine nuværende spil kører perfekt end at
du kan køre alle test i 3dmark2003 og at du er "fremtidssikret" (dejlig ord
iøvrigt) til spil, som udviklerne ustandseligt udskyder i halve og hele år
ad gangen ?
I så fald vil jeg anbefale dig at investere ~500 kr i et geforce 4 ti4200
som kører bedre i dx8 og openGL end noget af det andet der har været oppe og
vende her :)
De sparede penge kan du jo så gemme til "en større opgradering" til næste
år.

Fra : Pelle

Dato : 28-10-03 17:08

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> wrote in message
> [...]
> vende her :)
> De sparede penge kan du jo så gemme til "en større opgradering" til næste

Altså jeg er interesseret i at det kommer til at køre godt, og også tildels
er fremtidssikret.... Men pointen er blot at jeg ikke bruger de der
benchmark programmer, så det er ikke det er er motivet med at købe et nyt
kort.

Men det vil sige at der ikke er nogen grund til at skifte bundkortet
ud....grafikkortet i sig selv (Radeon9600XT) vil i sig selv gøre en stor
forskel i forhold til mit nuværende grafikkort (Geforce 2GTS)

Fra : Christian Spøer

Dato : 28-10-03 12:18

> Men det vil sige at der ikke er nogen grund til at skifte bundkortet
> ud....grafikkortet i sig selv (Radeon9600XT) vil i sig selv gøre en stor
> forskel i forhold til mit nuværende grafikkort (Geforce 2GTS)

Ja! Og det vil kunne bruges et stykke ind i fremtiden (læs: du kan
garanteret køre Half Life 2 i ordentlig kvalitet).
Drop TI4200 det er en gammel kerne med gammel teknologi, og blev forældet da
det første DX9 spil kom på gaden.

Mvh
Christian