Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Matrox tv-out dongle + software
Fra : Jens Gregersen

Dato : 27-10-03 14:18

Hej gruppe

Jeg er den lykkelige indehaver af et Matrox Millenium G450 dualhead
grafikkort. Der er jo som sagt to skærmudgange på det, men med sådan en
dongle <URL: http://shor.ter.dk/947284873> kan man lave den ene til en
"tv-out".
Men jeg har lige et par spørgsmål angående det.

[1] Den dvd-software, der følger med - hvad kan den? Er det bare en player
eller hvad?
[2] Er ovenstående nødvendig?
[3] Hvis nej til [2] kender i så nogen steder hvor man kan købe _kun_
donglen? Jeg synes nemlig ikke jeg gider give 119,- + porto hvis man kan få
den til det halve et sted.

Håber at i kan svare derude

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Aggeboe

Dato : 27-10-03 16:49

<snip>

> [1] Den dvd-software, der følger med - hvad kan den? Er det bare en player
> eller hvad?

Aner det ikke.

> [2] Er ovenstående nødvendig?

Tjah, det kommer jo an på hvad du vil, men hvis du vil have tv-out, så
er du nødt til at have dongle fyren (medmindre dit tv har en VGA indgang).
Jeg bruger f.x. både S-Video og Composite udgangene på dongle fyren, for
at få RGB signal til mit tv.

> [3] Hvis nej til [2] kender i så nogen steder hvor man kan købe _kun_
> donglen? Jeg synes nemlig ikke jeg gider give 119,- + porto hvis man kan få
> den til det halve et sted.

Tag et kig på edbpriser.dk, men ja, de steder jeg har set er dongle
fyren dyr :(

/Aggeboe

Fra : Martin S.

Dato : 27-10-03 21:57

> [...]
> Jeg bruger f.x. både S-Video og Composite udgangene på dongle fyren, for

? Har du lavet "mod" med VGA til Scart RGB eller hvordan skal det forstås at
du får Svideo og Composite til at blive RGB ...?

Fra : Aggeboe

Dato : 27-10-03 22:12

Martin S. wrote:

> ? Har du lavet "mod" med VGA til Scart RGB eller hvordan skal det forstås at
> du får Svideo og Composite til at blive RGB ...?

Sorry. Jeps, det burde jeg selvfølgelig have skrevet.

Om det så er "ægte" RGB kan jo diskuteres, men det snupper mit TV
alligevel ikke, så...

/Aggeboe

Fra : Martin S.

Dato : 27-10-03 23:36

"Aggeboe" <241101@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry. Jeps, det burde jeg selvfølgelig have skrevet.
>
> Om det så er "ægte" RGB kan jo diskuteres, men det snupper mit TV
> alligevel ikke, så...

hvorfor nøjes du så ikke med Svideo ? Der er sikkert ikke noget forskel
alligevel... ;)

Martin

Fra : Martin S.

Dato : 28-10-03 00:07

"Martin S." <real_warhawk-fjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> indgang).

> forstås at

> hvorfor nøjes du så ikke med Svideo ? Der er sikkert ikke noget forskel

Nå det var det forkerte link... ups..
Her: RGB-Scart ---- VGA
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4383&sid=4dac0b0f26c68016f465520875478977

Fra : Aggeboe

Dato : 28-10-03 12:01

<snip>

Tjah, jeg synes alligevel Composite + S-Video -> SCART er en smule bedre
end bare S-Video -> SCART. Kan være det bare er mig, hehe...

> Nå det var det forkerte link... ups..
> Her: RGB-Scart ---- VGA
> http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4383&sid=4dac0b0f26c68016f465520875478977

Skal ikke kunne sige om det "mod" gør det samme, men jeg kører bare både
S-Video + Composite fra dongle til SCART adapter samtidig!

/Aggeboe

Fra : Martin S.

Dato : 28-10-03 00:04

> [...]
> indgang).

> forstås at

> hvorfor nøjes du så ikke med Svideo ? Der er sikkert ikke noget forskel

Er det denne her "mod" du har lavet...
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4385&sid=4dac0b0f26c68016f465520875478977

Martin

Fra : Jens Gregersen

Dato : 27-10-03 23:55

[snip]

> Tag et kig på edbpriser.dk, men ja, de steder jeg har set er dongle
> fyren dyr :(

På edbpriser er det netop kun compumail der har den bundle med software og
dongle, og hvis softwaren stinker som der er skrevet længere nede i tråden
her gider jeg næsten ikke kyle penge efter det...

Fra : Martin S.

Dato : 28-10-03 00:06

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dongle, og hvis softwaren stinker som der er skrevet længere nede i tråden
> her gider jeg næsten ikke kyle penge efter det...

Næh, men så se her:
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4385&sid=4dac0b0f26c68016f465520875478977
Det er opskriften på et kabel: VGA til Comp. eller Svideo.. Det er op til
dig. Det kan vel ikke koste mange håndører at lave.

Fra : Jante

Dato : 28-10-03 00:18

"Jens Gregersen" wrote:

> På edbpriser er det netop kun compumail der har den bundle med software og
> dongle, og hvis softwaren stinker som der er skrevet længere nede i tråden
> her gider jeg næsten ikke kyle penge efter det...

Lav donglen selv, eller få hjælp af en, der kan bruge en loddekolbe.

Diagram til S-video/composite donglen er her:
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4385

og til PAL RGB -> SCART her:
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4383

Din lokale genbrugsplads har de nødvendige stumper - gratis.
Og glem softwaren, den er ikke nødvendig.

/N

Fra : Jens Sloth

Dato : 28-10-03 14:04

og til PAL RGB -> SCART her:
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4383

Har lavet denne, det dur ikke!!

S-video er OK, og virker..

Fra : Jante

Dato : 28-10-03 19:48

"Jens Sloth" wrote:

> og til PAL RGB -> SCART her:
> http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4383
>
> Har lavet denne, det dur ikke!!

Underligt, den virker for mig...

J.L

Fra : Jens Sloth

Dato : 29-10-03 12:06

Måske er mit kort defekt? Ved et ikke? Mit TV viser bare sort skærm når jeg
prøver via RGB...

Bruger du 75 ohm og 680 ohm modstande som på tegning?

(RGB i tv er OK, det virker med min sat-modtager)

Fra : Jante

Dato : 30-10-03 04:42

"Jens Sloth" wrote:

> Måske er mit kort defekt? Ved et ikke? Mit TV viser bare sort skærm når jeg
> prøver via RGB...

Finder kortet dit TV? Hvis ikke, mål kablet igennem (igen).

Har du sat kortet til SCART - RGB i *både*
'Desktop TV Settings' og 'DVDMax TV Settings' ?

> Bruger du 75 ohm og 680 ohm modstande som på tegning?

Jeps. Fuldstændig som diagrammet anviser.
(Du har husket 'lusen' mellem ben 12 og 15 på HD-15 siden, ikke?)

> (RGB i tv er OK, det virker med min sat-modtager)

Vær opmærksom på, at TV's med flere SCART indgange
normalt kun har RGB in på et enkelt SCART-stik.

PS: Kan jeg lokke dig til at svare *under* det, du svarer på
- jeg er ikke så god til Jeopardy :)

J.L

Fra : Jens Sloth

Dato : 30-10-03 13:56

Jante skrev i meddelelsen ...

>Finder kortet dit TV? Hvis ikke, mål kablet igennem (igen). (er OK)
Finder TV?, den står som standartskræm(skærm 2)? (det gør den også ved S-VHS
kablet, og det virker)

>Har du sat kortet til SCART - RGB i *både*
>'Desktop TV Settings' og 'DVDMax TV Settings' ?
JA

>Jeps. Fuldstændig som diagrammet anviser.
Modstandene sikker i scart-stikket og ikke i HD-15, der er mere plads.
Er alle lederne skærmet hver for sig i dit kabel?, mit er et monitor-kabel
hvor RGB er skræmet hver for sig, ikke de andre ledere. (kun den yderste
skærm i kablet)

>(Du har husket 'lusen' mellem ben 12 og 15 på HD-15 siden, ikke?)
Ja lus er der..

>Vær opmærksom på, at TV's med flere SCART indgange
>normalt kun har RGB in på et enkelt SCART-stik.
Bruger samme stik for at være sikker....

Fra : Jante

Dato : 30-10-03 18:38

"Jens Sloth" wrote:

> Modstandene sikker i scart-stikket og ikke i HD-15, der er mere plads.

Burde ikke være noget problem.

> Er alle lederne skærmet hver for sig i dit kabel?, mit er et monitor-kabel
> hvor RGB er skræmet hver for sig, ikke de andre ledere. (kun den yderste
> skærm i kablet)

Samme her.

http://forum.matrox.com/mga/ er der muligvis andre som har beskrevet
problemer, der svarer til dine. Prøv evt. at kigge der efter en løsning.

J.L

Fra : Thomas Madsen

Dato : 27-10-03 17:27

Jens Gregersen skrev:

> [1] Den dvd-software, der følger med - hvad kan den? Er det bare
> en player eller hvad?

Ja og efter min mening en dårlig af slagsen.

> [2] Er ovenstående nødvendig?

Nej.

> [3] Hvis nej til [2] kender i så nogen steder hvor man kan købe
> _kun_ donglen? Jeg synes nemlig ikke jeg gider give 119,- + porto
> hvis man kan få den til det halve et sted.

Jeg kender ikke stedet, men mon ikke det findes.

Madsen.