Tunerkort - findes der et kort der kan det~
Fra : Jens

Dato : 16-10-03 14:53

Hej Gruppe.

Jeg har læst en del indlæg omkring TV-kort, men bliver alligevel nødt til at
søge hjælp hos Jer. Jeg skal straks fortælle, at jeg er novice indenfor
dette.

Jeg påtænker at bygge mig en "stue-computer", med et gemt indhold, og så en
TFT skærm og et lille tastatur fremme. Selvfølgelig forbundet til min adsl,
så stue-computeren bliver det sted vi hurtigt kan checke mail, slå et
tv-program op, eller lignende, men ligeså meget skal den overtage
stereo-video funktioner: Net-radio, cd-afspilning, mp3 afspilning, mpeg og
divx afspilning, DVD-afspilning, og jeg vil også gerne den kan blive
video-optager med timeshifting.

Til det har jeg brug for det rigtige tv-kort. Jeg vil som nævnt sætte en TFT
skærm til, gerne 17-18" så den kører 1280x1024. Så det jeg lige har af krav
er:

- Jeg vil gerne kunne vise full-screen TV på TFT skærmen, så tuneren skal
kunne vise TV ved 1280x1074 (man kan jo ikke ændre opløsning på en TFT-skærm
uden at billedet ødelægges).
- TV-signalet skal kunne optages til harddisk, i god kvalitet.
- Der skal være time-shifting.
- Der skal være "dual-view" funktion (eller hvad de forskellige producenter
kalder det), så jeg på TFT'en kan køre 1280*1027-85hz mens jeg viser TV-out
på mit fjernsyn. På en sådan måde at jeg på TFT'en kan have mail, browser
andet kørende, og på "skærm 2" = tv'et kan have full screen tv-out kørende.
- kortet skal have NICAM stereo.

Jeg forestiller mig det er bedst med eet kort, f.eks. ati's an-wonder eller
nvidia's "personal cinema", men det kunne også være et alm. grafikkort, med
et supplerende tv-tuner kort, hvor kravet til det alm. grafikkort så må være
en god tv-out (?). Jeg vil nu også gerne have rimelig 3D-performance, men
det er dog sekundært.

På sigt køber jeg nok et DV-videokamera.
- Hvad er det der skal være på kort for at man kan overføre digitalt video ?
Jeg har firewire på mit Audigy-2 kort - er det bare i med kameraforbindelsen
der, og så overføre,hvor softwaren står for div. omlægninger - eller skal
der noget hardware-et-eller-andet til ?

Hvordan er det det er med MPEG-2 og MPEG-4.
Jeg har forstået det således at MPEG 2 er den bedste kvalitet, men med høje
bitrates der giver store filer.
Hvor MPEG4 komprimerer meget, og giver mindre filer, men uden et
kvalitetstab der er faktor lige stort som filen bliver faktor mindre.

- Kan man få kort der kan optage direkte ned i en MPEG4 fil eller en
DivX-fil ?
Eller er det om-konvertering efter optagelse.

Det var de umiddelbare spørgsmål...

Selv har jeg fundet....

Et billigt kort: http://www.lifeview.com.tw/eng/pro_fly_3000.html
der har timeshifting, nicam stereo, mv.
Er det blot et sådant jeg skal have, til tv-delen.
Og hvad så med mit dual-view med to forskellige skærmopløsninger og
opdateringshastigheder...

Hvis man på ATI's hjemmeside http://apps.ati.com/ATIcompare/ laver en
comparison hvor man tager All-in-wonder 9600PRO med, sammen med øvrige
All-in-wonders, har netop All-In-Wonder 9600 Pro "Dual VGA" under punktet
"Dual Display", men jeg har ikke fundet noget sted hvor jeg kan læse om det
netop er forskellige opløsninger og frekvens på de to skærme... Anybody ?

Jeg håber i kan hjælpe mig...

Mvh og på forhånd tak
Jens

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 17:04

KLIP
> kort, hvor kravet til det alm. grafikkort så må være
> en god tv-out (?). Jeg vil nu også gerne have rimelig 3D-performance, men
> det er dog sekundært.

Jeg har hørt dårlige rygter om All in wonder.
Det bedste TVout fås med et matrox G450 dualhead - det er der vist ingen
tvivl om.
Men til det behov du efterlyser så skal du nok købe et ATI Radeon til
x-antal kr. ATI har ry for at have et godt tvout samt god 3D-performance.
Sættes driveren til Overlay på sekundær skærm så vil du kunne browse osv. på
din TFT -skærm mens der kører fuldskærms DVD på sekundærskærmen (Tvout). Det
kan de fleste kort.
Som tv-tunerkort skal du bruge et Hauppauge (er nok en af de mest
gennemstestede kort efterhånden).

> [...]
kameraforbindelsen
> der, og så overføre,hvor softwaren står for div. omlægninger - eller skal

Firewire er fint. På Sonycams hedder det I-link osv. osv. Der skal ikke
noget hardware til. Et videored.program og firewireforbindelse / USB2 til
dit digitale kamera er helt fint.

> [...]

> DivX-fil ?
> Eller er det om-konvertering efter optagelse.

Det styres af dit videograbber/videotuner program. On the fly mpeg4
komprimering kræver en masse rå CPUkraft.
Jeg vil nok anbefale dig at køre Mpeg2 i 720x576 opløsning med ca. 6 Mbit -
det giver nogle filer der evt. kan lægges direkte ned på DVD. Divx/Xvid osv.
kan nok ikke laves on the fly, især ikke hvis der lige skal checkes mail
osv. samtidig.
Men det kan du få meget mere at vide om i
dk.edb.videoredigering

Martin

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 18:41

<megaklip
kan se du har postet i videoredigering...

Fra : anders majland

Dato : 16-10-03 20:59

> - Jeg vil gerne kunne vise full-screen TV på TFT skærmen, så tuneren
> skal kunne vise TV ved 1280x1074 (man kan jo ikke ændre opløsning på
> en TFT-skærm uden at billedet ødelægges).

Det kommer næste ud på et
- Enten lader du grafikkortet om at skalere dit videosignal
- Eller også lader du skærmen om det.

Der er i et almindlig tv signal i omegen af 600 linier, så 800x600 er
tæt på PAL opløsning. Optager du noget og pakker det i divx eller lign
er det også meget almindeligt ikke at gemme den fulde opløsning. Så er
der endnu færre pixels der skal skaleres til din skærm ....

> - Der skal være "dual-view" funktion (eller hvad de forskellige
> producenter kalder det), så jeg på TFT'en kan køre 1280*1027-85hz
> mens jeg viser TV-out på mit fjernsyn.

Glemt alt om at vise film på tft'en og koncentrer dig om tv skærmen....
Matrox har altid haft et godt ry for deres tv out. Et gammel Matrox
Marvel G400 og en kraftig pc vil være et godt bud hvis du kan leve med
der ikke er XP support.

> kortet skal have NICAM stereo.

Søg røg det gamle matrox igen....

> [...]
> kameraforbindelsen der, og så overføre,hvor softwaren står for div.
> omlægninger - eller skal der noget hardware-et-eller-andet til ?

Jeg ved ikke hvor godt audigy kortet er til det, men ja i princippet er
det bare en firewire indgang.... På et par bærbare med XP Pro har der
direkte været support for at grabbe film.

> - Kan man få kort der kan optage direkte ned i en MPEG4 fil eller en
> DivX-fil ?
> Eller er det om-konvertering efter optagelse.

Er det ikke det Sigmas Xcard kan ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jens

Dato : 17-10-03 09:37

"anders majland" <see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det også meget almindeligt ikke at gemme den fulde opløsning. Så er
> der endnu færre pixels der skal skaleres til din skærm ....

Jeg var ikke sikker på, om alle tunerkort understøtter opløsninger op til
1280x1024. Jeg synes jeg har læst om kort der kun kører op til 1024x768.
Men hvis den primære skærmadapter kører 1280x1024, er man så sikker på at et
separat pci tunerkort vil følge med op i 1280x1024 ?