OC'et kort?
Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 09:53

På mit Radeon 9800PRO kort sidder der Samsung chips af typen
K4D263238E-GC2A. Ifølge Samsung Semiconductors
(http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/GraphicsMemory/DDRSDRAM/128Mb
it/K4D263238E/K4D263238E.htm) kan disse chips klare maks 350 Mhz.

På "egenskaber for skærm" på fanebladet "adapters" er DAC hastigheden oplyst
til 400Mhz. Betyder det at kortet er overclocket, da dette er 50 Mhz mere
end de 350?

Kortet skulle være nyt, jeg modtog det igår - men den antistatiske pose det
lå i så brugt ud...

3DMark2001/2003 scorer er vist rimeligt normale tror jeg, hhv. ca. 16600 og
3100, men jeg får lidt hvide pixelfejl i tests med hesten og
elefanten/næsehornet i de to programmer. Det undrer mig at 3DMark2003 tests
(trolde-spil rummet og mother nature primært) hakker en hel del og har
dårlig framerate - både med og uden v-sync aktiveret.

Mit system består ellers af Soltek SL-75FRN2-L bundkort med nyeste bios
(1.5L) AGP 8 aktiveret, AMD Barton 3000+, 1GB Kingston RAM + det løse.

På forhånd tak for feedback

/Steffen

Fra : SA

Dato : 16-10-03 10:07

> På "egenskaber for skærm" på fanebladet "adapters" er DAC hastigheden
oplyst
> til 400Mhz. Betyder det at kortet er overclocket, da dette er 50 Mhz mere
> end de 350?

Næh DAC hastigheden er noget helt andet, og den skal være 400mhz.
Det som man overclocker er Core hastigheden (altså selve grafikkort
processoren) og memory.

> 3DMark2001/2003 scorer er vist rimeligt normale tror jeg, hhv. ca. 16600
og
> 3100, men jeg får lidt hvide pixelfejl i tests med hesten og
> elefanten/næsehornet i de to programmer.

Ved ikke med elefanten du, men hesten skal rent faktisk have små hvide
prikker :) Det er point-sprites og ike nogen fejl.

> Det undrer mig at 3DMark2003 tests
> (trolde-spil rummet og mother nature primært) hakker en hel del og har
> dårlig framerate - både med og uden v-sync aktiveret.

Sådan er det bare, om et par år er der vel kort som kan trække de scener med
rimelig hastighed. Lidt ligesom at se 3dmark2001se på et gammel voodoo3 :D

> Mit system består ellers af Soltek SL-75FRN2-L bundkort med nyeste bios
> (1.5L) AGP 8 aktiveret, AMD Barton 3000+, 1GB Kingston RAM + det løse.

Det er et fedt setup. Kører du 200mhz fsb eller kun 166 ?
For jeg har samme konfig som dig (samme mb, barton2500+ oc til 3200+, 1gb
pc3200 ram) og jeg får 17.000 i 3dmark2001 på mit r9700 @ pro kort.

Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 10:14

> [...]
>
> Det er et fedt setup. Kører du 200mhz fsb eller kun 166 ?
> For jeg har samme konfig som dig (samme mb, barton2500+ oc til 3200+, 1gb

Tak for svaret!

Jeg kører kun 166Mhz FSB, da det bedst passer med RAM's 333Mhz (PC2700), det
skulle vist give bedste overall ydelse. Jeg er ikke så meget for OC på mit
system, da det er lydisoleret og kabinettet bliver ret varmt indeni - OC vil
nok være for risikabelt.

/Steffen

Fra : SA

Dato : 16-10-03 10:35

> [...]
> system, da det er lydisoleret og kabinettet bliver ret varmt indeni - OC

Hvis du skal overclocke skal du helt klart have rammene med op i hastighed
(syncron fsb/ram som du selv skriver, det virker bedst på nf2 boards).
Vil dog tro dine kingston sagtens kan komme højere op end 166 :D
Ang. varme vil jeg sige, at holder du din cpu hastighed nogenlunde konstant
(hæver FSB - sænker multiplieren) så er det ikke voldsomt meget mere varme
du får. Det er sådan set kun rammene du overclocker, da dit soltek er
beregnet til at køre op til 200mhz fsb.
Og til sidst en lille advarsel, 9800pro kort har det altså med varme!! En
del har oplevet at deres kort er brændt sammen pga. for høj varme, selvom de
ikke overclockede.
Du bør som minimum sætte 2 stk 80mm papst'er i dit kabinet (fås i meget
støjsvage udgaver) en der suger luft ind helst i bunden/fronten og en der
suger luft ud helst i toppen/bagenden for at få lidt airflow i dit kabinet.

Fra : Lasse

Dato : 16-10-03 10:07

3DMark03 hakker vist på alle computere. Men synes din score er meget lav.
Jeg får 6231 Points med Pentium4 2.4@3.6 GHz, 9700 PRO (405/716 MHz).

Har du installeret DX9?
Hvis du havde nVidia grafikkort før, kan det godt betale sig at
geninstallere, kan være du ik har fået fjernet de gamle drivere ordenligt.

Lasse

Fra : SA

Dato : 16-10-03 10:19

"Lasse" <lasnSLET@mail.dk> wrote in message
> 3DMark03 hakker vist på alle computere. Men synes din score er meget lav.
> Jeg får 6231 Points med Pentium4 2.4@3.6 GHz, 9700 PRO (405/716 MHz).

Nå for pokker jeg lagde slet ikke mærke til den score (3100) men det er
ihvertfald alt for lidt.
Hvis du ikke overclocker får du dog under ingen omstændigheder mere end
Lasse, da hans p4 simpelthen er hurtigere end din athlon (er også rimeligt
heftigt overclocket...) og han har også clocket sit graffikkort, så det
sandsynligvis er en del hurtigere end et standard 9800pro.

Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 17:35

> [...]

> Hvis du havde nVidia grafikkort før, kan det godt betale sig at
> geninstallere, kan være du ik har fået fjernet de gamle drivere ordenligt.

Jeg havde vist kørt de første 3DMark2003 tests med lidt anti-a og ansi-filt.
Med det hele på default indstillinger får jeg omkring 5600.

DX9 er installeret (9.0b).

De gamle nvidia drivere blev afinstalleret med window's eget "Add remove
programs" (men jeg ved jo ikke om de så er helt og totalt væk), og systemet
blev genstartet inden installation af Catalyst.

/Steffen

Fra : SA

Dato : 16-10-03 20:34

> [...]
systemet
> blev genstartet inden installation af Catalyst.

Det er længe godt nok
Jeg kan evt. anbefale dig omega drivers, fra www.omegacorner.com .
Mine spil kører bare perfekt med dem.
Hvis du kører win XP kan du lave et Restore Point lige før du lægger dem
ind. Så er det dejligt nemt at gå tilbage igen, hvis noget mislykkes.

Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 21:25

> [...]
> Hvis du kører win XP kan du lave et Restore Point lige før du lægger dem
> ind. Så er det dejligt nemt at gå tilbage igen, hvis noget mislykkes.

Restore Point - yep.

Får du bedre score i 3DMark med Omega i forhold til Catalyst?

/Steffen

Fra : SA

Dato : 16-10-03 23:15

> Får du bedre score i 3DMark med Omega i forhold til Catalyst?

Ved det faktisk ikke. Jeg kørte kun med de originale catalysts i en halv
time, da de gjorde windows ustabil når jeg overclockede.
Men det siges (bla. af ham der laver dem) at Omega er optimeret til spil -
ikke til benchmarks.
Og jeg synes sådan set at 17.000 i 3dmark2001 er rimeligt godt gået af et
9700pro på min athlon (2,2 ghz, 422 mhz fsb/ram) og det er altså med
Omegadriverne.
Jeg havde lidt underligt "lag" ligesom grafikken kunne finde på at hakke
lidt i det i starten, så hævede jeg agp frekvensen til 70 og gav den +100 mv
og det fjernede så det problem.

Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 23:30

> [...]
> lidt i det i starten, så hævede jeg agp frekvensen til 70 og gav den +100

Ku´ være jeg skulle prøve Omega's, selvom jeg ikke er den helt store
spillefugl, det er lidt i perioder hvis jeg falder over et godt spil.

Det med AGP frekvens - hvor kan jeg finde info om det? I BIOS kan man
indstille en hel del frekvenser, op til 100 Mhz tror jeg, men jeg kan ikke
finde info om det i forhold til grafikkortet. Skal alle AGP grafikkort
normalt anvende de 66 Mhz som vist nok er standard, elle hvordan hænger det
sammen?

/Steffen

Fra : SA

Dato : 17-10-03 08:49

> [...]
> finde info om det i forhold til grafikkortet. Skal alle AGP grafikkort
> normalt anvende de 66 Mhz som vist nok er standard, elle hvordan hænger

Standarden foreskriver 66 mhz. Før i tiden (før Nforce2) blev den dog sat
med en divider fra bus frekvensen. Så når man overclockede sit system på
fsb'en så trippede agp'en lidt op også. Så det har altid "svinget" lidt og
grafikkort tolererer visse udsving.
På NF2 er agp frekvensen låst seperat, og man kan selv indstille den og
overclocke sin agp port, det har dog en større effekt på nvidia kort end
radeon.
Radeon kort er også generelt mindre tolerante overfor en overclocket AGP
bus.

Du kan også sætte agp voltage, og her er der mange der hæver den 1-200 mv
for at få Radeon kort mere stabile (nogle bliver simpelthen nødt til at gøre
det for at få det til at virke!).

Fra : Steffen

Dato : 17-10-03 13:04

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du kan også sætte agp voltage, og her er der mange der hæver den 1-200 mv
> for at få Radeon kort mere stabile (nogle bliver simpelthen nødt til at

Fino - tak for info´en!

/Steffen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 11:54

"Steffen" <SLieberkind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit system består ellers af Soltek SL-75FRN2-L bundkort med nyeste bios
> (1.5L) AGP 8 aktiveret, AMD Barton 3000+, 1GB Kingston RAM + det løse.

Din 3DMark03 score er noget lav.
Jeg får 4593 points med mit system.

Athlon XP 1800+@2.0 Ghz, 200 Mhz FSB
512 Mb Corsair PC3200
Sapphire Radeon 9700 OC'et til 300/600.

Bemærk at der er noget ydelse at hente ved at køre ram og fsb synkront.
Ydelsen falder på nForce2 chipsættet når der køres asynkront.

Fra : SA

Dato : 16-10-03 13:26

Hej Martin,

Så lige at du har et kort magen til mit. Hvis du har lyst til at prøve kan
jeg sende dig en ny bios (9700pro) som sjovt nok eliminerede artifacts når
mine ram kom over 305. Jeg kan køre ca. 315 nu uden artifacts. Core'n har
jeg ikke eksperimenteret vanvittig meget med, men den kører 340 , det kunne
den dog også med min originale bios.

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 14:51

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine ram kom over 305. Jeg kan køre ca. 315 nu uden artifacts. Core'n har
> jeg ikke eksperimenteret vanvittig meget med, men den kører 340 , det

Det kunne være meget interessant.
Dog har jeg ikke den store trang til at flashe mit kort.
Jeg har nu fundet ud af at det stejler mellem 306 og 310 Mhz på ram.
Ved 306,5 Mhz ikke nogen problemer.
Ved 310 gik der et stykke tid, så var det hele tosset at se på.

Fra : SA

Dato : 16-10-03 15:19

> [...]
> Ved 306,5 Mhz ikke nogen problemer.
> Ved 310 gik der et stykke tid, så var det hele tosset at se på.

Ja præcis samme problem jeg havde :$
Jeg fik et tip om at en Gigabyte bios havde mere optimerede memory timings
(lidt ligesom når man stiller på Ram timings i sin MB bios) og derfor kunne
komme højere op.
Jeg har kørt med den bios nu i 14 dage uden nogen som helst problemer med
hverken artifacts eller andet.
Du kan jo skrive hvis jeg skal sende den til dig.. fjern X'erne:
soren@lerskov-andersen.XXXdk

PS: du kan tage backup af din egen bios før du flasher den nye.

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 16:01

> Ja præcis samme problem jeg havde :$

Kan du så fortælle mig hvorfor der nu også kommer artifacts ved 300/300?
Det var den hastighed jeg kørte med før jeg prøvede at OC lidt mere.

Der er ikke nogen artifacts ved standard hastigheden, men den er der jo ikke
meget sjov ved.

Fra : SA

Dato : 16-10-03 16:58

> [...]
> Det var den hastighed jeg kørte med før jeg prøvede at OC lidt mere.
>
> Der er ikke nogen artifacts ved standard hastigheden, men den er der jo

Næh det er jo svært. Måske varme, hmm ... du burde i hvert fald ikke have
brændt noget af med de hastigheder vi har talt om... :S
Er dog næsten sikker på at dit problem er memory, da core'n sagtens skulle
kunne nå noget højere op uden probs.

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 17:33

> [...]
> brændt noget af med de hastigheder vi har talt om... :S
> Er dog næsten sikker på at dit problem er memory, da core'n sagtens skulle

Jeg synes også selv det så noget underligt ud.
Det burde da forsvinde når hastigheden blev sat ned igen?
Jeg er også sikker på at det er memory der er problemet.
Tror jeg vil prøve langsomt at snige mig op omkring de 300 Mhz igen.
Så kan jeg se hvad der sker.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 16-10-03 22:44

> [...]
> mine ram kom over 305. Jeg kan køre ca. 315 nu uden artifacts. Core'n har
> jeg ikke eksperimenteret vanvittig meget med, men den kører 340 , det

Ved 9800Pro flash på et 9800np, kan du også køre med noget højere clock og
mem rate end ved almindelig OC'ing. Det kommer dog an på hvilken type Ram
kortet har, samt hvilken producent. Det lader enddog til at der findes to
versioner af GC2A familien fra Samsung.
Hvad den nye bios helt præcist gør, er vist lidt af et mysterium. Der er
forskellige teorier.

Jeg har endnu ikke haft nosser til at flashe en ny bios på mit kort. Uden
flash kan det køre 418/357 (stock-køling) uden artifacts, men jeg finder
forbedringen marginal (+5 til 7 fps). Så hellere køre med kortet noget
lavere, og håbe på det holder lidt længere end et hårdt presset kort.

I øvrigt er det underligt at kortet pludselig kan klare højere mem + core
efter en flashet bios. Jeg ville ikke turde køre med f.eks max 418/457 med
artifacts, for derefter at flashe bios og køre det endnu længere op, selvom
man først møder artifacts længere oppe ad stigen.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : SA

Dato : 16-10-03 23:08

> [...]
selvom
> man først møder artifacts længere oppe ad stigen.

Jeg synes nu ikke det er så underligt. Hvor mange gange har du ikke flashet
din MB bios, eller selv været inde og pille i indstillingerne og derved
opnået en højere overclock.
Man kan sikkert være uheldig og få flashet en bios ned som desværre ikke er
kompatibel med ens kort, men jeg tror dog ikke chancen er særlig stor, hvis
man først undersøger andres erfaringer.
Og skulle det gå så galt, kan man jo bare sætte et gammel PCI grafikkort i
maskinen og boote op med det, hvorefter man uden problemer bare flasher sin
originale bios tilbage igen.

Fra : Steffen

Dato : 16-10-03 17:40

> [...]
>
> Bemærk at der er noget ydelse at hente ved at køre ram og fsb synkront.
> Ydelsen falder på nForce2 chipsættet når der køres asynkront.

RAM og FSB kører synkront, med 166Mhz FSB + 333Mhz RAM.

Med alt på default får jeg en score på ca. 5600, så det var anti-a og
aniso-filt m.v. der i de første tests gjorde forskellen.

/Steffen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 18:24

"Steffen" <SLieberkind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> RAM og FSB kører synkront, med 166Mhz FSB + 333Mhz RAM.
>
> Med alt på default får jeg en score på ca. 5600, så det var anti-a og
> aniso-filt m.v. der i de første tests gjorde forskellen.

Man skal altid køre testen med default indstillinger.
Ellers kan man overhovedet ikke sammenligne resultaterne.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 16-10-03 22:35

> [...]
(http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/GraphicsMemory/DDRSDRAM/128Mb
> it/K4D263238E/K4D263238E.htm) kan disse chips klare maks 350 Mhz.

Jap. 2.8ns

> På "egenskaber for skærm" på fanebladet "adapters" er DAC hastigheden
oplyst
> til 400Mhz. Betyder det at kortet er overclocket, da dette er 50 Mhz mere
> end de 350?

Nej.

> [...]
> (trolde-spil rummet og mother nature primært) hakker en hel del og har
> dårlig framerate - både med og uden v-sync aktiveret.

Ang de hvide pixelfejl på Rhino og Elephant i Pixelshader 2.0 testen: Jeg
får dem også, men kun med AA/AF slået til. Det lader til at være normalt at
de optræder når AA/AF slås til.

> Mit system består ellers af Soltek SL-75FRN2-L bundkort med nyeste bios
> (1.5L) AGP 8 aktiveret, AMD Barton 3000+, 1GB Kingston RAM + det løse.

Lækkert system ellers.

> På forhånd tak for feedback

np.