Ny HD ??
Fra : ABS

Dato : 26-10-03 05:44

Hej NG:

Jeg påtænker at investere i en ny HD, men er nu kommet i tvivl om min Bios
kan håndtere denne disk. Jeg har tænkt på en 200 GB Ata100.

Mit Motherboard hedder Asus A7V133 og Bios hedder Award v. 1009 (nyeste
version, tror jeg nok).

Hvad skal jeg købe af HD. Jeg vil gerne have 2 eller gerne 3 års garanti,
men det er der desværre ikke mange der giver.

Jeg vil blive glad for gode råd omkring ovenstående

Svar modtages her i NG og meget gerne på min mail.

Fra : Anders pedersen

Dato : 26-10-03 08:59

On Sun, 26 Oct 2003 05:44:28 +0100, ABS wrote:

> [...]
> men det er der desværre ikke mange der giver.
>
> Jeg vil blive glad for gode råd omkring ovenstående
Forkert gruppe

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Cacba

Dato : 26-10-03 09:08

> [...]
>
> Hvad skal jeg købe af HD. Jeg vil gerne have 2 eller gerne 3 års garanti,
> men det er der desværre ikke mange der giver.

Hvis jeg var dig ville jeg købe 120gb, da de er billigst pr gb. (en 200gb hd
er næsten dobbelt så dyr som en 120gb hd). og vil på det kraftigste fraråde
dig at købe en IBM =)

Ind til videre ahr jeg ikke oplevet nogle som har haft problemer med at
deres bundkort ikke understødtter så store diske.

Loven siger alt der skal være minimum 2års garnti på alt elektronik. Og vil
gætte på hvis en hd crasher pga. en fabriksfejl, gør den det inden for 2år.

Cacba Out

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-10-03 09:47

On Sun, 26 Oct 2003 09:08:27 +0100, Cacba wrote:

> Hvis jeg var dig ville jeg købe 120gb, da de er billigst pr gb. (en 200gb hd
> er næsten dobbelt så dyr som en 120gb hd). og vil på det kraftigste fraråde
> dig at købe en IBM =)

160GB er faktisk ligeså billige (eller kun marginalt dyrere) pr. GB end
120GB afhængig af model osv.

Hvorfor ikke IBM (eller Hitachi som de hedder idag)?
Mig bekendt har de da ikke større fejlrate end mange andre mærker idag -
der var ganske rigtigt et par serier de ikke var for heldige med, men de
nyere serier fejler da vist ikke noget?

> [...]
> gætte på hvis en hd crasher pga. en fabriksfejl, gør den det inden for 2år.

Nej - loven siger 2 års reklamationsret hvoraf de første 6 måneder hører
under formodningsreglen - dvs. at hvis produktet fejler indenfor de
første 6 måneder antager man at fejlen har været tilstede fra købet af.
Efter de første 6 måneder er det i princippet dig som kunde, der skal
bevise at den fejl du klager over skyldes en fabrikationsfejl der var
tilstede da produktet blev købt.

Bortset fra det kan jeg sagtens følge ABS i at han foretrækker 3 års
garanti fra fabrikken - på den måde er man jo sikret i 3 år - også
selvom butikken skulle gå hen og lukke 2 måneder efter man har købt
disken (hvilket jo af og til sker i edbbranchen).

Personligt ville jeg vælge en Seagate 7200.7 Plus da den netop har 3 års
garanti, er rimelig hurtig og meget støjsvag. Andre vil sikkert vælge
anderledes - det afhænger jo af hvad man skal bruge disken til.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Rado

Dato : 26-10-03 19:16

On Sun, 26 Oct 2003 09:47:01 +0100, Jesper Rasmussen
<jr.news@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>Mig bekendt har de da ikke større fejlrate end mange andre mærker idag -
>der var ganske rigtigt et par serier de ikke var for heldige med, men de

Nej, de er vist kommet over det. GXP 120 og senere ser ud til at være
OK. Har selv lige købt en 120 gb 7K250 og bestilt en til af samme
slags. Og Hitachi/IBM giver 3 års garanti på alt (har tjekket
serienummeret på min og den er god nok - "Expiration date:
2006-09-11"). Og den bliver iøvrigt ikke særlig varm.

Edbprisers liste er dog lidt forvirrende, for der er både en IBM og en
Hitachi/IBM kategori, og de har begge 7K250 (hedder dog 7K25 hos IBM,
men varekoden er den samme), men IBM giver kun 2 års garanti (Dansk
reklamationsret?) mod Hitachi/IBM's 3. Om det er en fejl eller der
virkelig er forskel på garantien og/eller diskene ved jeg ikke, men de
ser umiddelbart ud til at være ens (samme varekode):

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588079
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374687906

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : N/A

Dato : 26-10-03 10:07

Fra : Klaus

Dato : 26-10-03 10:07

"Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> skrev i en
meddelelse news:3f9b8d0f$0$94859$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ½ års garanti + 1½ års reklamationsret.

Nej, 2 års reklamationsret. Prøv at følge med i news://dk.videnskab.jura
Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 22:04

Klaus wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> skrev i en
> meddelelse news:3f9b8d0f$0$94859$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nej, 2 års reklamationsret.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

Som jeg læser det, så betyder formodningsreglen i praksis at de første
6 måneder svarer til en garanti, men det er måske et fortolkningsspørgsmål..

> Prøv at følge med i news://dk.videnskab.jura

Jeg prøver at følge med i så mange, at der i forvejen er meget som jeg
ikke når at læse.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-10-03 14:33

ABS wrote:

> Hej NG:
>
> Jeg påtænker at investere i en ny HD, men er nu kommet i tvivl om min Bios
> kan håndtere denne disk. Jeg har tænkt på en 200 GB Ata100.

I nyere styresystemer håndterer BIOS'en slet ikke disken, bortset fra at
boote systemet.

> Mit Motherboard hedder Asus A7V133 og Bios hedder Award v. 1009 (nyeste
> version, tror jeg nok).

Jeg har lige sat en 80GByte disk i en gammel P133 maskine.

--
Niels

Fra : Rado

Dato : 26-10-03 19:23

On Sun, 26 Oct 2003 14:32:48 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@diku.dk> wrote:

>Jeg har lige sat en 80GByte disk i en gammel P133 maskine.

Det er nok meget forskelligt. Min P100 kan ikke klare over 8 GB. Til
gengæld kunne min endnu ældre DX2 66mhz klare 8 GB fra fabrikken, mens
jeg måtte opgradere BIOS på P100 maskinen for at få den til at tage de
8 GB. En af mine venners 333 mhz AMD maskine (MSI bundkort) kan ikke
klare over 32 GB selv med seneste BIOS opgradering.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 22:09

> [...]
>8 GB. En af mine venners 333 mhz AMD maskine (MSI bundkort) kan ikke
>klare over 32 GB selv med seneste BIOS opgradering.
Æhhh, sig mig, hvor hende bor i, i Afghanisthan eller hva, en ældre maskine
kan jeg forstå, men at i alle har sådane gamle maskiner er da helt utroligt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-03 09:49

hunden wrote:

> Æhhh, sig mig, hvor henne bor i, i Afghanisthan eller hva, en ældre maskine
> kan jeg forstå, men at i alle har sådane gamle maskiner er da helt utroligt.

Folk over en vis alder (27-30) har det bedst med at bruge en computer de
kender - for dem betyder det mindre at den er gammel og dermed langsom.

Venner af familien bad mig for nylig om at reinstallere deres pc.
P120, 48 MB EDO-RAM, 1 GB Hdd.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-03 17:48

>Folk over en vis alder (27-30) har det bedst med at bruge en computer de
>kender - for dem betyder det mindre at den er gammel og dermed langsom.
??? )
Jeg er lidt over 45--- så skulle jeg altså være tilfreds med
en Vic 20 og en 9 nål sorthvid printer, eller måske en rullestol, føler det
sådant nu.

>Venner af familien bad mig for nylig om at reinstallere deres pc.
>P120, 48 MB EDO-RAM, 1 GB Hdd.

Men ok, jeg kender selv en der har en P2 300MHz, men det er også den eneste
ellers ligger de på min. 2,4GHV med LianLi kabinetter 2x 120Gb hd, de nyeste
bærbare, 2 til 3 maskiner med trådløst netværk osv, og de fleste er ene om
brugen af udstyret selvom de er gifte.

Jeg har dog kun en XP2600 med 18,1 fladskærm+ diverse lækkert extra udstyr.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-03 18:45

Thf wrote:

> ??? )
> Jeg er lidt over 45--- så skulle jeg altså være tilfreds med
> en Vic 20 og en 9 nål sorthvid printer, eller måske en rullestol, føler det
> sådant nu.

Okay, _nogle folk_. Selvfølgelig ikke alle over den alder :)
Der er jo "heldigvis" en begrænset levetid for hardware, så på et eller
andet tidspunkt skal den jo udskiftes.

Fra : Rado

Dato : 27-10-03 20:10

On Sun, 26 Oct 2003 21:09:08 GMT, hunden wrote:

>Æhhh, sig mig, hvor hende bor i, i Afghanisthan eller hva, en ældre maskine
>kan jeg forstå, men at i alle har sådane gamle maskiner er da helt utroligt.

Jeg tror mange beholder de gamle maskiner selvom de køber nye.
Bruger p.t. P100 maskinen til 2 velfungerende scannere, som bruger ISA
kort der ikke kan køre på nyere maskiner. Har dog også en PIII 600 og
en Celeron 2.4, og har planer om at bygge en P4 2.6 eller større. Så
der er lidt for enhver smag og hastighed. :)

Fra : Cacba

Dato : 27-10-03 23:29

> Æhhh, sig mig, hvor hende bor i, i Afghanisthan eller hva, en ældre
maskine
> kan jeg forstå, men at i alle har sådane gamle maskiner er da helt
utroligt.

Tjaa.. bare fordi de er gamle kan de fint klare simple opgaver... f.eks som
vækkeur... spille en .mp3 fil hver morgen =)... var sgu det bedste vækkeur
jeg har haft, indtil jeg fik ballade for elregningen

Cacba Out