videofilm til CD ???
Fra : Peter

Dato : 22-10-03 18:48

Børnene her i huset har en masse Bamse og Kylling afsnit samt andre
børneudsendelser optaget på VHS bånd liggende. De bliver set meget og nu har
jeg tænkt på om de måske kunne overspilles til en CD og derved kan afspilles
på DVD afspilleren.
Kan det lade sig gøre og hvordan ? og kan der f.eks være ca. 1 times video
på en CD.
Vi har ikke en DVD brænder.
mvh.
Peter

Fra : Madsen

Dato : 22-10-03 19:10

On Wed, 22 Oct 2003 19:48:24 +0200, "Peter" <os_2@email.com> wrote:

>Kan det lade sig gøre

Ja, sagtens

>og hvordan ?

F.eks. med et video-grabber kort eller et TV-tuner kort.
En TV tuner kan fåes fra ca 400 kr og opefter.
Videograbber kort er noget dyrere.

Så sætter man videoen's udgang til TV tuner kortet,
finder kanalen og optager filmen i MPG som så kan
brændes på en CD i VCD eller SVCD format.

>og kan der f.eks være ca. 1 times video
>på en CD.

I VCD formatet fylder 1 minut 10 MB, altså kan
du have 74 eller 80 minutter på en almindelig CD.
Den minut-angivelse som står på mange CD'er
passer både på musik og VCD video

I SVCD formatet kan du have ca halvt så meget,
men til gengæld er billedet meget bedre.

Du kan få meget mere at vide i gruppen
dk.edb.videoredigering hvor alle eksperterne
holder til.

mvh Madsen

Fra : Peter

Dato : 22-10-03 19:24

Tak for hjælpen.

mvh
Peter

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 22-10-03 19:33

Peter wrote:

> [...]
> på DVD afspilleren.
> Kan det lade sig gøre og hvordan ? og kan der f.eks være ca. 1 times video

Det kan godt lade sig gøre. Men det kræver at du har video-indgang på
dit grafik-kort eller et tv-kort.

1. Filmen skal captures fra Videoen
http://www.dvdrhelp.com/capture

2. Filmen skal konverteres til VCD eller SVCD (tjek om din DVD-afspiller
kan spille det på www.dvdrhelp.com) Konverteringen kan gøres med TMPGEnc
http://www.dvdrhelp.com/convert

3. Filmen skal brændes som VCD eller SVCD (kan gøres med de fleste
brænderprogrammer f.eks. Nero.

Ellers er der god hjælp at hente på www.dvdrhelp.com

Mvh
Rasmus Hansen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-10-03 12:39

Rasmus> 2. Filmen skal konverteres til VCD eller SVCD (tjek om din DVD-afspiller kan
Rasmus> spille det på www.dvdrhelp.com) Konverteringen kan gøres med TMPGEnc
Rasmus> http://www.dvdrhelp.com/convert

Rasmus> 3. Filmen skal brændes som VCD eller SVCD (kan gøres med de fleste
Rasmus> brænderprogrammer f.eks. Nero.

Nogle DVD spillere kan også afspille MPEG1 og MPEG2 filer

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 23-10-03 16:09

Niels Elgaard Larsen wrote:
> Nogle DVD spillere kan også afspille MPEG1 og MPEG2 filer

Ja.. Nogle kan også spille xvid, divx, ogm med mere. Men der er også
mange der ikke kan.

Mvh
Rasmus

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-10-03 16:34

"Rasmus Hansen" <bidsk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Ja.. Nogle kan også spille xvid, divx, ogm med mere. Men der er også
> mange der ikke kan.

Jeg vil næsten driste mig til at sige at det er et lille mindretal der kan
(endnu).

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-10-03 10:10

Per> "Rasmus Hansen" <bidsk@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Per> Jeg vil næsten driste mig til at sige at det er et lille mindretal der kan
Per> (endnu).

Ifølge http://www.dvdrhelp.com/
er der ud af 941 DVD spillere: 540 der kan spille MPEG 1/2 og 47 der kan divx.