Ustabil PC (ved spil)
Fra : Jens Gregersen

Dato : 22-10-03 17:52

Hejsa

Jeg har igennem længere tid haft et problem. Det er stort set umuligt for
mig at spille nogen spil på min pc. Bedst som jeg er kommet igang med at
spille går der ikke mere end max 30 sekunder inden jeg får BSOD. Tit har det
været en IRQL-fejl, der står, men efter jeg flyttede mit lydkort til et
andet PCI-slot har det dog været andre problemer. En af dem jeg kan huske
var noget med MEMORY_et eller andet.
Spillene jeg _ikke_ kan få til at køre er bl.a.:

GTA 3
GTA Vice City
Serious Sam 2nd Encounter

De to første er mit system måske lige i underkanten til at spille, men SS
skulle den da kunne klare. Den ser ud som følger:

Abit KT7A-raid
Tordenmåge 1400mhz @ 1400mhz
512 + 512mb ram (PQI og Kingston pc133)
2 x 60gb IBM diske i raid 0
Pixelview Geforce 2 GTS Pro 64mb ddr-ram
Soundblaster PCI 128

Og så selvfølgelig brænder osv., der ikke skulle have noget at sige.

Jeg kører Win XP pro med alle nye opdateringer installeret, og jeg bruger
Nvidias 45.33-driver. Problemet kommer uanset om jeg kører 640*480 eller
1600*1200 i enten 16 eller 32bit. Men ældre spil som Quake 2 kører fint i
1600*1200 med max details.
Jeg har kigget meget her i gruppen og søgt meget på nettet, men jeg manger
lige den magiste sætning til at klare _alle_ fejl ;) Ej, jeg ved godt, at
det sikkert er mange småting, der lige skal rettes, men jeg mener at mit
system burde kunne køre de fleste nyere spil uden problemer!
Jeg har sikkert glemt at skrive noget, men det minder i mig nok om :)

Kom så med jeres guldkorn, jeg ved i har dem :)

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Olesen

Dato : 22-10-03 17:57

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> andet PCI-slot har det dog været andre problemer. En af dem jeg kan huske
> var noget med MEMORY_et eller andet.

Prøv at teste dine ram.
Stod der "memorydump" ?

Din Installatin er gammel ?

Prøv også ny bios.

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 22-10-03 18:07

Olesen wrote:
> "Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at teste dine ram.
> Stod der "memorydump" ?
>
> Din Installatin er gammel ?
>
> Prøv også ny bios.
Det kunne i hvert fald godt lugte som en ram fejl. Fik den hver gang jeg
installerede WinXP - lige indtil jeg skiftede ram.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 22-10-03 20:15

> Det kunne i hvert fald godt lugte som en ram fejl. Fik den hver gang
> jeg installerede WinXP - lige indtil jeg skiftede ram.

Hmm.. Ja! Men altså - jeg har overhovedet ingen problemer med alm. brug af
windows - selv photoshop og hvad jeg ellers har af ramkrævende
applikationer. Det er *kun* ved spil!

Fra : Leif Poulsen

Dato : 22-10-03 20:21

> Hmm.. Ja! Men altså - jeg har overhovedet ingen problemer med alm. brug af
> windows - selv photoshop og hvad jeg ellers har af ramkrævende
> [...]

Hej

Har du den nyeste Direct X? Hvad sker der når du ændrer i f.eks. Direct 3D
eller Open GL indstillinger i avancerede skærmindstillinger?

Mvh

Leif

Fra : Jens Gregersen

Dato : 22-10-03 20:34

> Har du den nyeste Direct X? Hvad sker der når du ændrer i f.eks.
> Direct 3D eller Open GL indstillinger i avancerede skærmindstillinger?

Ja, jeg har den nyeste directx, der var på windowsupdate.
Hvor er det lige jeg skal ændre de indstillinger, siger du?

Fra : Leif Poulsen

Dato : 22-10-03 23:25

> Ja, jeg har den nyeste directx, der var på windowsupdate.
> Hvor er det lige jeg skal ændre de indstillinger, siger du?

<Klip>

Højreklik på skrivebord/egenskaber/Indstillinger/Avanceret/Navnet på
grafikkortet/Yderligere egenskaber og de forskellige faneblade der nu er
her.

F.eks kunne du her i Direct3D fanebladet prøve at sætte billedkvaliteten
ned, ændre hvor meget RAM der reserveres hvis det er muligt. Ved OpenGL
fanebladet er der (Ihvertifald hos mig) flere muligheder for at ændre
indstillinger. Hvis noget går galt kan du altid i fejlsikret tilstand
gendanne indstillingerne.

Mvh

Leif

Fra : Jens Gregersen

Dato : 23-10-03 01:09

> [...]
> muligheder for at ændre indstillinger. Hvis noget går galt kan du
> altid i fejlsikret tilstand gendanne indstillingerne.

Så har jeg fiflet lidt med de indstillinger, og har lige spillet en god
times Serious Sam - keine problemer. MEN så ville jeg osse lige se om GTA
Vice City kørte, men jeg var ikke nået ind i spillet før jeg fik en
IRQL_NOT_LESS...-fejl. Æv æv - og først nu har jeg fået slået automatisk
genstart fra. Dog nåede jeg lige at fange noget med tcpip.sys - det leder jo
straks mine tanker hen på netkortene (jeg har to i, da jeg bruger denne her
som mini-gateway). Så inden jeg går i seng (det er vist ved at være derhen
af) vil jeg lige prøve at pille begge ud og se om jeg så kan stille. Ellers
vil jeg afvente morgendagens guldkorn ;)

Fra : Jens Gregersen

Dato : 22-10-03 20:14

> Prøv at teste dine ram.

Med hvad? Memtest86 oder was?

> Stod der "memorydump" ?

Hmm.. Nej! Det var ikke det - måske noget med extend, men jeg er ikke helt
sikker.

> Din Installatin er gammel ?

Nope - jeg har reinstalleret inden for de sidste to uger

> Prøv også ny bios.

Har jeg også prøvet - den er nok ca. et halvt år gammel.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 22-10-03 22:15

Nu har jeg lige kørt memtest86 <URL: www.memtest86.com> i lidt over en time
uden nogen fejl overhovedet...
Kan jeg så ikke godt udelukke rammene som de(n) skyldige?