Hjælp til opgradering af pc'ens motor [mb,~
Fra : Kong Kent

Dato : 20-10-03 20:32

Jeg har p.t. følgende "motor" i min PC:

Asus A7V bundkort
AMD T-Bird 900 processor
Asus Ge-Force2 MX v/7100 grafikkort
512+256 mb PC133 SDRam

Vil gerne opgradere, men har været fuldstændig ude af trit mht. alle de
ovennævnte ting siden jeg købte min. Så jeg aner *NADA* om hvilken Ram type
man skal bruge til det bedste bundkort, om AMD stadig er bedst, eller Intel
har overhalet dem indenom, og om Radeon er vejen frem fremfor GeForce.

Mit budget er max. 4000 kr. (ca. 1000,- pr. ting), så det er ikke nogen
motherf*cker maskine jeg skal have. Bare så meget for pengene som muligt.
Kan I give mig jeres respektive bud på hvordan jeg får mest mulig ydelse ud
af de penge.

Kan p.t. kun spille Unreal Tournament osv. på maskinen, men vil hjertens
gerne have noget der problemfrit kan trække eksempelvis C&C Generals osv. -
som jo altså kræver *noget* mere power fra drivværket

På forhånd tak. Links til edbpriser.dk vil være en rigtig god hjælp! Så kan
jeg også selv få sat mig ind i anno 2003 specs for computere

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kong Kent

Dato : 20-10-03 20:43

Glemte at sige, at jeg har følgende harddisks, som meget gerne skulle passe
på bundkortet

Seagate Barracuda 7200.7 160gb 8mb cache (ATA100)
Seagate Barracuda IV 80gb 2mb cache (ATA100)
IBM Deskstar 45gb 2mb cache (ATA100)

Mit tower er et maxi tower HQ08 blue m. 300watt psu, og skærm er Samsung
SyncMaster 957p (men de to ting er velsagtens ikke så forfærdeligt
afgørende, oder?)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-03 00:53

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
osv. -
> som jo altså kræver *noget* mere power fra drivværket

Jeg har 2 bud:
En Intel maskine, der overskrider budgettet med 700 kroner, men dem kan du
jo hente ind igen ved at sælge dine gamle stumper.

bundkort: Abit IS7E :
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587952
Processor: Pentium IV C 2,4 GHz:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598176
Ram: Kingston HyperX DDR PC3500 ram 2 X256 Mb
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494837896
Grafikkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9600 Pro:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364777904

Pris total (edbpriser.dk-priser) 4707 kroner

AMD alternativ:

Bundkort: Abit NF7:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587945
Alternativt Abit NF7S:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587942
Barton XP2500+:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578019
Ram: Samsung DDR PC2700:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827897
Køler: Thermalright SLK900A:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1725017892
Blæser: Papst 3412 NMG with RPM:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404657980
Grafikkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9600 Pro:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364777904

Total pris: 4004 kroner.

Begge CPU'er kan clockes måsen ud af bukserne, så de yder som cremen af det
ypperste.
Specielt har jeg sørget for at køleren til Barton'en er det ypperste man kan
få.
Grafikkortet kan, så vidt jeg har forstået, modificeres Vha software til at
blive til et Radeon 9800 Pro.
Begge bundkort har ry for at være det bedste køb til de respektive CPU'er.

Fordele ved Intel konstellation:
God ydelse/pris forhold, Hyperthreading (kræver Win XP pro eller Win 2000
Pro)
Godt overclocking potentale. Dual channel ram = høj båndbredde til ram.

Fordele ved AMD konstellation:
Meget god pris/ydelses forhold.
Godt OC potentiale

PS!
Vent en anelse inden du køber!
Intel skulle dumpe priserne i løbet af et par uger.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Kong Kent

Dato : 21-10-03 04:52

> PS!
> Vent en anelse inden du køber!
> Intel skulle dumpe priserne i løbet af et par uger.

Mine planer går på, at jeg køber det omkring nytår. Har nemlig fødselsdag d.
9. januar, så jeg plejer at få slået mine jule- og fødselsdagsgaver sammen
når jeg mangler noget *stort*. Så med lidt held spytter familie/kæreste lidt
i kassen, og så køber jeg det hele i starten af januar måned/slutningen af
december. Lige p.t. har jeg ikke råd, men skal også lige have styr på hvad
jeg skal købe.

Og dit indlæg er ganske simpelt perfekt! Mange tak for de gode forklaringer,
og nu vil jeg nøje gennemgå hvert enkelt link i din mail. Det er sq skønt
når der er nogen der gider tage sig tid til at hjælpe. Mucho gracias!

> --
> Mvh
>
> Frodo Nifinger

*hehe* Kan se jeg ikke er den eneste der har læst bøgerne

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 21-10-03 16:44

"Frodo Nifinger" <jni@nejtaktdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pro)
> Godt overclocking potentale. Dual channel ram = høj båndbredde til ram.

Kære Frodo
Det med at HT kræver XP Pro må du altså ikke fortælle min home udgave der
glad og fro fortælle at der er installeret 2* PIV 2,4GHz og hvis jeg går ind
i Windows jobliste og vælger 1 graf pr. CPU i ydeevne kommer der også to
grafer.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen