spdif på lydkort
Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 13:20

Hej, da jeg påtænker at lave en HTPC skal jeg til at investere i et lydkort.
Lyden skulle helst køre via min Yamaha receiver, dvs. via spdif out på
PC-en.
Er det fuldstændig hamrende ligegyldigt hvilket lydkort jeg køber - så længe
der er spdif out ?
Vil alt lyd kunne kanaliseres ud via den optiske udgang (lyd fra
tvtunerkort, osv. ?)

For så kan jeg jo nøjes med det billigste lydkort med optisk udgang...
Eller bare SB 4.1 for ca. 128 kr.

Fra : Zulu

Dato : 16-10-03 15:18

"Martin S." <real_warhawk-fjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tvtunerkort, osv. ?)
>
> For så kan jeg jo nøjes med det billigste lydkort med optisk udgang...

Du skal være sikker på at kortet understøtter "pass-through" på S/P-DIF.
Således at du får det digitale lydspor, fx DTS fra en DVD, igennem til din
forstærker bit for bit uden at lydkortet gør noget ved det. Om et SB Live
4.1 understøtter det, ved jeg ikke men det kan du vel se hos Creative.

Zulu

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 15:30

> [...]
> forstærker bit for bit uden at lydkortet gør noget ved det. Om et SB Live
> 4.1 understøtter det, ved jeg ikke men det kan du vel se hos Creative.

Ok, det vil jeg lige finde ud af. Men hvis kortet understøtter pass-through
så er der vel ingen nogen dikkedarer..

Det jeg vil er at have en HTPC med tvtunerkort og et DVD-drev.
Lydkortet skal kun være forbundet med optisk kabel til min eksterne
receiver.
Hvis jeg nu køber et kort med pass-through, hvad vil der så ske med en
wav-fil/MP3 som afspilles på PC - vil lyden også kunne føres ud via SPDIF
eller bliver jeg nødt til at køre analogt ?

Fra : Zulu

Dato : 16-10-03 15:49

> [...]
> wav-fil/MP3 som afspilles på PC - vil lyden også kunne føres ud via SPDIF
> eller bliver jeg nødt til at køre analogt ?

På mit NF7-S (NForce2 m. SoundStorm) kører jeg al lyd via optisk til min
forstærke. Det går jeg også ud fra at man kan på Creatives produkter.

Zulu

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 16:01

"Zulu" <Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På mit NF7-S (NForce2 m. SoundStorm) kører jeg al lyd via optisk til min
> forstærke. Det går jeg også ud fra at man kan på Creatives produkter.

Det lyder fint. Men jeg har lært af erfaring at det er farligt at formode
ting.
Tak for hjælpen. Jeg må jo prøve mig lidt frem ved lidt mere intensiv
googlesøgning.

Fra : Morten Thor

Dato : 16-10-03 16:44

Creative 4.1 har DD/DTS pass through, og når du kører en "MP3" fil af i
PC'en i hvad afspiller du nu bruger, så sender den "lyden" ud som PCM via
S/PDIF til din forstærker.
Dette lydkort er jo dog ikke med optisk, men med coaixal digital udgang, via
mono mini jack.

Med venlig hilsen

Morten Thor

Hjemmebiograf, besøg:
www.thornet.dk

Ved mail fjern "remove"

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 17:06

"Morten Thor" <thor"remove"@thornet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> S/PDIF til din forstærker.
> Dette lydkort er jo dog ikke med optisk, men med coaixal digital udgang,

Ok, for iflg. specs. på Creative stod der noget så mystisk som:

1 x Digital out (Minijack 4.1 Channel S/PDIF).
Men hvis det er Passthrough så er det meget mere betryggende.
Tak for info begge 2.

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 16-10-03 17:24

Martin S. wrote:
> Ok, det vil jeg lige finde ud af. Men hvis kortet understøtter pass-through
> så er der vel ingen nogen dikkedarer..

Så enkelt er det vist desværre ikke, det er min forståelse at en del
kort ikke har egentlig pass-through og simpelthen ikke kan lade være med
at rode i lyden!

Prøv og spørg i en gruppe for lydproduktion, der ved de helt sikkert mere.

Mvh

Bruno

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 18:55

"iddqdATworldonline.DenmarK" <iddqd@worldonline.DenmarK> skrev i en
meddelelse news:bmmgmi$2v22$1@news.cybercity.dk...

> Så enkelt er det vist desværre ikke, det er min forståelse at en del
> kort ikke har egentlig pass-through og simpelthen ikke kan lade være med
> at rode i lyden

Hmmm. ok..

Fra : Morten Thor

Dato : 16-10-03 22:46

Jeg havde selv et 4.1 før jeg fik Audigy 2, og der var der ingen problemer
med pass-through??

Med venlig hilsen

Morten Thor

Hjemmebiograf, besøg:
www.thornet.dk

Ved mail fjern "remove"

Fra : Martin S.

Dato : 16-10-03 23:24

> Jeg havde selv et 4.1 før jeg fik Audigy 2, og der var der ingen problemer
> med pass-through??

Hej Morten, sådan som jeg forstår det, så er der generelt resampling til 48
kHz i digital output i Creatives produkter (og andres), også i passthrough.
Audigy2 kører også 48 kHz.
Men det er ikke sikkert du har lagt mærke til at samplingen har ændret sig
ved afspilning af CD-er. Det kan være forskellen er så lille at man skal
sammenligne direkte e.lign. En af mine venner har også Audigy2 og han har
ikke bemærket noget synderligt ved afspilning af CD-er.
Fandt forresten et site i avsforum hvor du kan få fuld digiout ved
indsættelse af mono-minijack stik i den yderste optiske udgang i dit audigy2
og tilslutte denne vha. RCA kabel til en ekstern DD/DTS dekoder. Dette
skulle kunne give 6.1 ved afspilning af film - dog vil det ikke virke med
spil.

Fra : Morten Thor

Dato : 17-10-03 09:08

Hej Martin,

Det er rigtigt at lydkortet opsampler til 48 kHz, når vi snakker om PCM lyd,
altså bla. CD'er. Audigy 2, har endda også mulighed for at opsample til 96
kHz PCM.

DD/DTS materiale bliver overført til forstærkeren i deres originale RAW
format, altså overhoved ingen op- eller ned sampling af nogen slags.

> Fandt forresten et site i avsforum hvor du kan få fuld digiout ved
> indsættelse af mono-minijack stik i den yderste optiske (er ikke optisk,
men elektrisk) udgang i dit audigy2
> og tilslutte denne vha. RCA kabel til en ekstern DD/DTS dekoder. Dette
> skulle kunne give 6.1 ved afspilning af film - dog vil det ikke virke med
> spil.

Dette er nøjagtigt hvad jeg bruger mit lydkort til.

Med venlig hilsen

Morten Thor

Hjemmebiograf, besøg:
www.thornet.dk

Ved mail fjern "remove"

Fra : Steffen Nyegaard

Dato : 23-10-03 07:37

Nu har jeg fulgt tråden og kan se at det virker som om i har en ide om
hvordan surround lyden overføres.
Mit spørgsmål er nu: Hvor finder man sådan et mono mini jack til phono kabel
henne?
Jeg har et audigy kort.

Fra : Martin S.

Dato : 23-10-03 14:29

"Steffen Nyegaard" <snt(fjerndette)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan surround lyden overføres.
> Mit spørgsmål er nu: Hvor finder man sådan et mono mini jack til phono

Vi testede med et alm. Stereominijack til 2 RCA stik. Vi brugte bare kun det
ene stik til Receiveren. Og det fungerede fint til test osv.

Fra : Steffen Nyegaard

Dato : 25-10-03 22:39

Vil det sige at det er lige meget om man bruger højre eller venstre kanal af
phono stikket?

Fra : Martin S.

Dato : 27-10-03 10:48

> Vil det sige at det er lige meget om man bruger højre eller venstre kanal
af
> phono stikket?

Ja, på sin vis. Men det digitale signal transmitteres kun i den ene af
kanalerne... Men det kan du jo høre ;)