Hvordan opdaterer jeg BIOS?
Fra : Kong Kent

Dato : 13-10-03 16:06

Ja, for nogle måske et dumt spørgsmål, men jeg er bestemt ikke nogen
teknik-guru indenfor computere

Jeg har købt en Seagate Barracuda 7200.7 160gb harddisk, og skal vist nok
have opdateret min BIOS, da mit bundkort ellers ikke ville kunne genkende så
stor en HD.

Jeg har et fuldstændigt almindeligt Asus A7V bundkort (det uden
efternavne!), og min BIOS version er vist nok 1005.

Hvad skal jeg gøre for at være sikker på, at min PC vil kunne se HD'en i sin
fulde udstrækning?

På forhånd tak.

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-10-03 16:30

Kong Kent skrev :
> [...]

> efternavne!), og min BIOS version er vist nok 1005.
>
> Hvad skal jeg gøre for at være sikker på, at min PC vil kunne se HD'en i

Du skal ind på ASUS hjemmeside og finde den nyeste bios - helst ikke en
Beta! og programmet Aflash.exe
Du laver så en bootdiskette og lægger aflash.exe og bios filen på disketten.
Sørg for at der er plads til en ekstra biosfil!!!

Du starter så maskinen op i DOS på bootdisketten og kommer ud i en A:>
promte. Her kører du Aflash. Det første du skal gøre er at gemme din
eksisterende Bios fil.
Derefter kan du loade den nye fil. Hvis det går godt (og det gør det
normalt) har du opdateret din bios. Går det galt skynder du dig at geninlæse
din oprindelige fil, da du ellers ikke kan få maskinen genstartet!

Går det helt galt kan Jens C Hansen nok hjælpe dig - han er flink til det og
har special udstyr.

Men undgår du strømsvigt og er din Bios chip ikke defekt kan du opgradere
uden de større problemer.
Der findes også Bios opdatering fra Windows, men det vil jeg råde dig til at
holde dig fra!

Endelig må Seagate da også have et disk maneger program der kan installeres
og så behøver du ikke ændre Bios.

Du bør sætte din nye disk på Promise controlleren og jeg troede faktisk godt
den kunne se større diske end 120 GB.

Bemærk at biosopdateringen er beskrevet i manualen - og at den kan
downloades fra ASUS, hvis den er blevet væk.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Kong Kent

Dato : 13-10-03 21:38

> [...]
geninlæse
> din oprindelige fil, da du ellers ikke kan få maskinen genstartet!

Dvs. jeg starter med at køre aflash.exe , og så kan jeg derefter først gemme
min oprindelige bios-fil (hvad hedder den?), for derefter at "loade" den nye
fra Asus' hjemmeside. Men hvordan loader jeg den? Hvilken kommando skal jeg
bruge? Eller siger det sig selv når jeg kører den aflash.exe fil?

> [...]
installeres
> og så behøver du ikke ændre Bios.
>
> Du bør sætte din nye disk på Promise controlleren og jeg troede faktisk

Det ved jeg heller ikke om den kan eller ej. Har ikke fået disken endnu med
posten (kommer vist onsdag), men jeg har bare hørt, at "gamle" bundkort ikke
kan se skiver over 120gb (eller 137gb). Men det kan jo være jeg bliver
klogere. Uanset hvad, så tror jeg nu alligevel jeg opdaterer den bios, bare
for god ordens skyld.

> Bemærk at biosopdateringen er beskrevet i manualen - og at den kan
> downloades fra ASUS, hvis den er blevet væk.

Takker for det meget gode svar! Det vil jeg prøve når disken ankommer.

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-10-03 01:14

Kong Kent skrev :

> [...]
jeg
> bruge? Eller siger det sig selv når jeg kører den aflash.exe fil?

Når du gemmer filen angiver du selv et filnavn.
Programmet har en simpel menu og først laver du en Save og derefter en load.
Den sidste bios fil jeg havde til mit (nu pensioneret) A7V hed A7V1004d.awd

> [...]
> kan se skiver over 120gb (eller 137gb). Men det kan jo være jeg bliver
> klogere. Uanset hvad, så tror jeg nu alligevel jeg opdaterer den bios,

Gi' lige en tilbagemelding på det - bare for en god ordens skyld. Jeg har
mit A7V endnu og måske bliver det vakt til live igen.

> Takker for det meget gode svar! Det vil jeg prøve når disken ankommer.
Velbekome

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Kong Kent

Dato : 14-10-03 04:56

> Gi' lige en tilbagemelding på det - bare for en god ordens skyld. Jeg har
> mit A7V endnu og måske bliver det vakt til live igen.

Will surely do!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-03 14:45

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse

> klogere. Uanset hvad, så tror jeg nu alligevel jeg opdaterer den bios, bare
> for god ordens skyld.

Hvis du ikke har et specifikt problem, som kan henføres til en begrænsning i
bios, så hold dog fingrene væk. Prøv at se, hvor tit det går galt for folk...

Claus

Fra : Rado

Dato : 14-10-03 06:52

On Mon, 13 Oct 2003 17:29:53 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<laeses_ikke@gromit.dk> wrote:

>Du laver så en bootdiskette og lægger aflash.exe og bios filen på disketten.
>Sørg for at der er plads til en ekstra biosfil!!!

Disketter er nok det mest ustabile medie der findes (jeg har oplevet
mange gange at de pludselig fejler - også de dyre mærkevarer), og jeg
vil fraråde at bruge dem til noget så kritisk som en bios opdatering.
Det er langt sikrere at lægge filerne på c: drevet, og køre dem
derfra.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Leony

Dato : 14-10-03 12:58

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Bemærk at biosopdateringen er beskrevet i manualen - og at den kan
> downloades fra ASUS, hvis den er blevet væk.

Beskrivelse af BIOSopdatering kan findes her:
http://www.asus.com/support/english/techref/bios/index.aspx

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kong Kent

Dato : 15-10-03 15:47

Noget helt andet: Hvad hedder min oprindelige BIOS fil??

Jeg har et bundkort Asus A7V, og der står ASCI BIOS 1005 når jeg booter. Så
det må være version 1005 jeg har, men hvad hedder selve den fil jeg skal
kopiere ned på min boot-diskette som den oprindelige BIOS, skulle noget gå
galt i opdateringen.

Samt: Er der nogen der kan finde den nyeste version til mig? www.asus.com er
en jungle, og der er ikke meget hjælp at hente når bundkortet kun hedder A7V
og ikke har noget efternavn :(

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-03 16:38

Kong Kent skrev :
> [...]

> kopiere ned på min boot-diskette som den oprindelige BIOS, skulle noget gå

Du kan jo kalde den Kent1005.awd - du vælger selv.
Den har nok heddet A7V1005.awd (AWD = Award bios)

> [...]
er
> en jungle, og der er ikke meget hjælp at hente når bundkortet kun hedder
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V&Type=BIOS

1011 - der netop tilbyder 48 bit adressering (store harddiske)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-03 16:43

Michael Lund Sørensen skrev :

> Du kan jo kalde den Kent1005.awd - du vælger selv.
UPS!
max 8+3 bogstaver INGEN æøå og mellemrum eller skrifttegn
altså 1-8 bogstaver/tal punktum 1-3 bogstaver/tal

(visse tegn er tilladt fx - )

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Leony

Dato : 15-10-03 17:19

> Samt: Er der nogen der kan finde den nyeste version til mig?
> www.asus.com er en jungle, og der er ikke meget hjælp at hente når
> bundkortet kun hedder A7V og ikke har noget efternavn :(

Synes helt klart deres FTP er noget nemmere at finde rundt på:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/

Fra : Kong Kent

Dato : 15-10-03 21:28

Hej igen

Vil bare lige sige mange tak for hjælpen. Jeg fik i dag succesfuldt
opdateret min bios fra 1005 til 1011, så med lidt held går det uden
problemer når jeg får min 160gb ind af døren med posten.

Mange tak!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com