Ny computer eller løsdele?
Fra : Olsen

Dato : 11-10-03 17:34

Jeg har konstateret at mit bundkort er røget.
Derfor skal jeg ha' et nyt.
Jeg tænker på noget P4 Intel, da det skal være lydløst, dertil hurtig
CPU.
Mine ram (vistnok pc 133 ?) passer garanteret ikke til et nyt bundkort.

Men når jeg kigger priser igennem på nettet ser det ud til at jeg lige
så godt kan købe en ny computer. Der er ikke den store forskel på
prisen.

Eller hvad?

Min nuværende
Konfiguration:

XP pro+,SP1 dansk

PC 512 MB ram

Microstar K7T Pro2-A (MS-6330) ATA100 Motherboard (defekt)

CPU Athlon Thunderbird 900Mhz

Seagate Harddisk ATA 100 30,5 GB

Radeon 7200 32MB grafikkort

AOC 19" skærm

Soundblaster live lydkort

ADSL

HP 940c printer

--
Hilsen fra Olsen

snipnospam@olsen.mail.dk

ikke fjerne nospam

Fra : Christian Spøer

Dato : 11-10-03 21:26

> Jeg tænker på noget P4 Intel, da det skal være lydløst, dertil hurtig
> CPU.

Det gir ingen garanti med hensyn til lydløshed, at det er en intel cpu! Det
er noget du selv afgør med lyddæmpning, PSU, speciel køler til gfx og cpu.

> Mine ram (vistnok pc 133 ?) passer garanteret ikke til et nyt bundkort.

Hell no! Det skal være DDR. 333 eller 400 (PC2700 eller PC3200). Alt efter
om den cpu du skal have kører henholdsvis 533 eller 800MHz fsb.

> Men når jeg kigger priser igennem på nettet ser det ud til at jeg lige
> så godt kan købe en ny computer. Der er ikke den store forskel på
> prisen.

Hvis du godt kan lide at håndplugge dine løsdele, så de opfylder netop dine
krav, så er der kun at vælge selvbygger. Hvis du er ligeglad, og ikke
kræsen, så kan det lige så godt betale sig at købe en færdig.

> Min nuværende
> Konfiguration:
>
> XP pro+,SP1 dansk
>
> PC 512 MB ram

Skal bare være tilsvarende i DDR333 eller 400.

> Microstar K7T Pro2-A (MS-6330) ATA100 Motherboard (defekt)

Hvis du er glad for Microstar så tag det, ellers find noget, der opfylder
dine krav. Men tag et med 800MHz FSB, det understøtter også HyperThreading.
Evt. også et med SATA.

> CPU Athlon Thunderbird 900Mhz

Der skal vist lige en 1500-2000MHz oveni idag ;)

> Seagate Harddisk ATA 100 30,5 GB

Er nok lidt sløv, men hvis du ikke skal bruge mere plads, så hold dig til
den, indtil du har penge til noget bedre.

> Radeon 7200 32MB grafikkort

Hjælp ;) Her skal der vist også en 2500 point oveni! Prøv en 9600XT for god
mulighed for overclocking, hvis du har penge 9800XT (meget dyrt). Ellers kig
på Sapphires Ultimate serie (9600PRO og 9800PRO) de har passiv køler, og er
derfor lydløse.

> AOC 19" skærm

Den er vel ok?

> Soundblaster live lydkort

Alt rigeligt, medmindre du virkeligt vil høre musik (og så er computeren
vist egentligt ikke det rigtige valg?)

> ADSL

Den bliver sværd at skifte ud ved køb af ny puter, prøv teleselskabet ;)

> HP 940c printer

Den er vist også fin?

Husk at du måske skal have ny strømforsyning, der er P4 kompatibel. Vælg en
god en, den vil både give god konstant strøm, levere det den praler med,
køle godt og vøre relativt stille. Enermax, Antec og Fortron(!) er gode.

Jeg ville købe enkeltdelene. Jeg kan godt lide at vide alt om min puter, og
er sikker på at jeg kan få det til at virke. Hvis du er i tvivl, ikke kender
en klog nørd og ikke går op i hvilke komponenter, der er indeni, så køb en
færdig.

Mvh
Christian

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 12-10-03 10:50

"Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men når jeg kigger priser igennem på nettet ser det ud til at jeg lige
> så godt kan købe en ny computer. Der er ikke den store forskel på

Du har allerede en del stumper.

Hvad er beløbsgrænsen? og vigtigere, hvad skal du bruge den til?

Vi går ud fra, at du beholder minimum skærm + tastatur + mus + kabinet.

Så skal du have:

Nyt mobo + ram + cpu

Evt. skal du have nyt gfx kort + hd

MEN! Der er jo også penge at hente i dine gamle ting.

Rammen kan nemt indbringe 4-500 kr og cpu'en kan også give 1-200 kr det
samme med gfx kortet.

Fra : Rado

Dato : 12-10-03 14:23

On Sat, 11 Oct 2003 18:33:38 +0200, "Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>CPU.
>Mine ram (vistnok pc 133 ?) passer garanteret ikke til et nyt bundkort.

Har lige købt et ASRock PE Pro kort til knap 500.- :

http://www.asrock.com/product/product_pepro.htm

- det kan tage både de gamle og de nye RAM typer (dog kun en type ad
gangen):
2 x DDR, DDR266/200
2 x SDRAM, PC133/100

Har smidt en Celeron 2.4 ghz i, og det kører bare drøngodt og stabilt.
Kortet kan også køre P4, men der ville jeg nok vælge et andet kort med
hyperthreading og evt. 800 mhz bus.

Med delene fra den gamle maskine hvor bundkort var stået af har
maskinen stået mig i ca. 1200 kr.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-10-03 07:57

Rado skrev:
> [...]
> 2 x DDR, DDR266/200
> 2 x SDRAM, PC133/100
>
> Har smidt en Celeron 2.4 ghz i, og det kører bare drøngodt og stabilt.

Men ikke specielt hurtigt. En celeron med SD-RAM giver ikke høj ydelse,
uanset hvilken clockfrekvens der står på pakken.

Celeronen er amputeret på cachestørrelsen og når den ydermere amputeres på
båndbredden til RAM'en, så er der ikke meget tilbage.

Hvis man vil lave en discountløsning med SD-RAM, så kommer man
væsentligt længere med et K7S5A som nævnt andetsteds i tråden sammen med en
XP CPU. XP'en er ikke helt så afhængig af båndbredden til RAM'en som
P4/celeron.

Hvis det må koste en krone mere og yde meget bedre, så ville jeg vælge et
AsRock K7VT4 (KT400 chipset) til 349 kr (det lyder fantom billigt, jeg håber
ikke det er katten i sækken , og derudover en Barton 2500+ og
en klat PC-2700 DDR-RAM. Så kan man sælge SD-RAM'en - den hører ikke hjemme
i en ny computer. En sådan maskine vil være mindst 50% hurtigere end
celeron/SD-RAM løsningen.

mvh
Jeppe Seidelin dam

Fra : Rado

Dato : 13-10-03 14:26

On Mon, 13 Oct 2003 08:56:54 +0200, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
>Celeronen er amputeret på cachestørrelsen og når den ydermere amputeres på
>båndbredden til RAM'en, så er der ikke meget tilbage.

Alt er jo relativt. I forhold til den Athlon 1200 mhz der før sad i
maskinen synes jeg den er ret heftig. Langt hurtigere end jeg havde
regnet med.

> [...]
>en klat PC-2700 DDR-RAM. Så kan man sælge SD-RAM'en - den hører ikke hjemme
>i en ny computer. En sådan maskine vil være mindst 50% hurtigere end

Det kommer vel an på hvilke krav man stiller til maskinen. Det er jo
ikke i alle sammenhænge der har brug for de høje hastigheder.

Jeg valgte den her løsning for at udnytte nogle gamle dele jeg havde
liggende, og samtidig få lidt øvelse i selvbyg.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 17:22

>Alt er jo relativt. I forhold til den Athlon 1200 mhz der før sad i
>maskinen synes jeg den er ret heftig. Langt hurtigere end jeg havde
>regnet med.
Der er sørme også forskel på de 2 processorer...

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Rado

Dato : 14-10-03 06:27

On Mon, 13 Oct 2003 16:22:22 GMT, (Thf) wrote:

>Der er sørme også forskel på de 2 processorer...

Ja der er vel sket en del i de 2-3 år der er gået siden Athlon kom
frem. Men så meget havde jeg nu ikke ventet :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-03 14:19

>Ja der er vel sket en del i de 2-3 år der er gået siden Athlon kom
>frem. Men så meget havde jeg nu ikke ventet :)
De lidt ældre Amd'er er ikke imponerende i kraft, men der er altså en
hel del MHz forskel på de 2 cpu'er, det var det jeg mente.
Prøv at sammenlign men XP2600(2080MHz) men en P4 ved samme MHz.
Så skal du bare se forskel.
Prøv at se en simpel cpu regnekraft test på min side under cpumark.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Leony

Dato : 12-10-03 17:12

"Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har konstateret at mit bundkort er røget.
> Derfor skal jeg ha' et nyt.
> Jeg tænker på noget P4 Intel, da det skal være lydløst, dertil hurtig
> CPU.

Lydløst er jo et vidt begreb, du kan også få mange lydløse blæsere til
AMD.

> Mine ram (vistnok pc 133 ?) passer garanteret ikke til et nyt
> bundkort.

ECS K7S5A kan køre både DDR og SD og det koster 300 kr, desværre er det
ikke det mest stabile bundkort, men der er jo andre billige bundkort som
kan køre begge typer RAM.

> Men når jeg kigger priser igennem på nettet ser det ud til at jeg lige
> så godt kan købe en ny computer. Der er ikke den store forskel på
> prisen.

Tja, du kan få et bundkort til mindre end 500 kr.
De fleste computere koster 3000 kr eller mere. Det er da en pæn slat til
forskel.

[snip] nuværende konfig.

Synes du har en ganske udemærket maskine, er du selv tilfreds med
ydelsen?
Jeg ville helt klart bare købe et bundkort, måske en CPU hvis du vil
have lidt mere fart.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-10-03 02:11

> [...]
>
> Men når jeg kigger priser igennem på nettet ser det ud til at jeg lige
> så godt kan købe en ny computer. Der er ikke den store forskel på

Hvis du ikke vil til at investere i nye ram og iøvrigt var tilfreds med den
gamle maskines performance kan du købe et Asrock K7VT2 bundkort, der både
kan tage DDR og SD ram. Det kører fint med SD-ram og en T-bird 1200, skal
jeg hilse og sige.
Kortet er med VIA KT 266A chipset og en hel del bedre end ECS K7S5A.
Det koster bare 395 kr. + porto
Vil du øge hastigheden lidt kan du jo købe en T-bred XP2400+ Boxed.Du skal
lige være opmærksom på, om Box-køleren er af den nye slags med kobberbund
eller den gamle i aluminium. Den nye siger ingenting, mens den gamle larmer
som ind i hel......
Jeg ved XP2600+ bliver leveret med den nye Box-køler og Barton XP2500+ også
får den nye. Men jeg ved det ikke med sikkerhed med XP2400+. Men det er vel
bare at spørge en forhandler.

Så for 1000 dask er du pludseligt fint kørende igen.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen