Hvad er der galt med AMD???
Fra : Frederik Thorup

Dato : 11-10-03 16:56

Dette spørgsmål har sikkert været oppe før, og jeg kan forestille mig at det
for nogen er noget af en "religion" MEN...

Hvorfor vælger de fleste Intel? Her i Odense er der 2 computerforretninger
der KUN sælger Intel computere.

Selv har jeg lige købt en AMD Barton 2500+ for under 700kr, og (lidt)
overclokket måles den hurtigere end en kammerats P4 2,4GHz, der koster
1400kr. Jeg ved godt at det er lidt afhængigt af hvad man laver og hvilke
bench programmer der benyttes. Men alligevel... AMD'en koster det halve, og
jeg kan da forestille mig, at penge betyder noget for andre end mig selv.

Så hvorfor er der ikke nogle flere der benytter AMD til maskiner der ikke
skal være det-vildeste-af-det-vildeste?

MVH
Frederik

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 11-10-03 17:05

Frederik Thorup wrote:
> Dette spørgsmål har sikkert været oppe før, og jeg kan forestille mig
> at det for nogen er noget af en "religion" MEN...

Du rører ved et meget omdiskuteret emne. Og ja, for mange er det en
religion...

> Hvorfor vælger de fleste Intel? Her i Odense er der 2
> computerforretninger der KUN sælger Intel computere.

Intel var de første. Intel er et mærke de fleste kender, og mange ønsker kun
en Intel baseret maskine. At jeg så ikke forstår det er noget helt andet.

> [...]
> hvilke bench programmer der benyttes. Men alligevel... AMD'en koster
> det halve, og jeg kan da forestille mig, at penge betyder noget for

Jeg har selv en XP2400+ og har kørt med AMD i 4 år, og det har jeg bestemt
tænkt mig at blive ved med. Det er muligt at Intel er bedst, men AMD er da
så sandeligt bedst til prisen.

--
Martin K

Fra : Nic

Dato : 11-10-03 22:21

> Jeg har selv en XP2400+ og har kørt med AMD i 4 år, og det har jeg bestemt
> tænkt mig at blive ved med. Det er muligt at Intel er bedst, men AMD er da
> så sandeligt bedst til prisen.

Det er godt sagt. Bedst til prisen.

(jeg har intet 875

Fra : OZ

Dato : 13-10-03 12:10

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f8829e5$0$94868$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du rører ved et meget omdiskuteret emne. Og ja, for mange er det en
> religion...

I min omgangskreds har vi en lille omvandrende vittighed.
"Hvordan køler man en AMD-processor ned"?
"Ved at hælde kogende vand på".

Det kræver noget mere, at køle en AMD ned end en Intel.
Og så ligger processorkernen friti en AMD.
Det kan give problemer ved montage af køleprofil for de "ufaglærte".
Bare spørg hos Chip-Uffe?

OZ.

Fra : Martin Johansson

Dato : 13-10-03 14:00

"OZ" <None@host.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> I min omgangskreds har vi en lille omvandrende vittighed.
> "Hvordan køler man en AMD-processor ned"?
> "Ved at hælde kogende vand på".

Jeg gætter på at du ikke har set strømforbruget på den nye Prescott?
Citat: "DOCUMENTS from Intel that the INQUIRER has seen confirm
that the future 90 nano chip will dissipate over 103 watts.
According to the documents, Prescott taped out in late May
and it had originally estimated the original power requirements lower than
the reality."
http://www.theinquirer.net/?article=11092

Det er altså noget mere end selv den hurtigste Athlon og for den sags skyld
Athlon64.

> Det kræver noget mere, at køle en AMD ned end en Intel.
> Og så ligger processorkernen friti en AMD.
> Det kan give problemer ved montage af køleprofil for de "ufaglærte".

Det kan også forbedre kølingen,
husk at hos intel ligger der et tyndt lag af standard pasta mellem pladen og
kernen.
Det er ikke den bedste kvalitet.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 17:23

>I min omgangskreds har vi en lille omvandrende vittighed.
>"Hvordan køler man en AMD-processor ned"?
>"Ved at hælde kogende vand på".
Min XP2600 bliver kølet af en kun 19db blæser.......

>Det kan give problemer ved montage af køleprofil for de "ufaglærte".
>Bare spørg hos Chip-Uffe?
Dem der knækker en cpu kerne, er nok bare lidt uforsigtige.
Jeg har samlet utalige Intel'er og den sidste, min Amd, på samme måde.
Lige ned med køleren og der er ingen problemer uanset cpu.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Coach [4130]

Dato : 11-10-03 20:30

Da jeg skiftede fra AMD 1800+ til Pentium 4 2533 oplevede jeg et drastisk
fald i CPU temperatur.
Faktisk fra 48 grader ned til 29 grader idag.

Det var en ting mange snakkede om på daværende tidspunkt og nok også grunden
til at jeg valgte Intel.
Jeg har aldrig siden haft stabilitetsproblemer, så som frysninger i Windows
eller pludselige genstarter osv. osv.

mvh
Bri@n

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 11-10-03 20:40

Coach [4130] wrote:
> Da jeg skiftede fra AMD 1800+ til Pentium 4 2533 oplevede jeg et
> drastisk fald i CPU temperatur.
> Faktisk fra 48 grader ned til 29 grader idag.

Nu er en Palomino og en rimeligt varm fætter... Barton og Thoroughbred cores
bliver knap så varme. Min XP2400+ ligger lige nu på 41 grader.

> Jeg har aldrig siden haft stabilitetsproblemer, så som frysninger i
> Windows eller pludselige genstarter osv. osv.

Har jeg heller ikke haft med min nuværende AMD...

--
Martin K

Fra : Claus & Gitte

Dato : 11-10-03 21:16

"Coach [4130]" <coach_B@J_tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
grunden
> til at jeg valgte Intel.
> Jeg har aldrig siden haft stabilitetsproblemer, så som frysninger i

enten står din nye pc i en fryser eller også tror du at det er cpu temp, den
temp på 29 kan være målt nede under cpuen og ikke inde i den, som amd gør
derfor lidt føjere temps på amd. Noget helt andet en P4 lukker og slukker
ved 75 grader ca 46 grader mere end du har amd kan klare min 95 altså 47
grader mere end din var så mad'en var længst fra sin grænse

Fra : Gismo

Dato : 11-10-03 21:34

Claus & Gitte wrote:

> enten står din nye pc i en fryser eller også tror du at det er cpu
> temp, den temp på 29 kan være målt nede under cpuen og ikke inde i
> den, som amd gør derfor lidt føjere temps på amd.

29 C lyder da meget fair for en p4 med ordenlig køling.

> Noget helt andet en
> P4 lukker og slukker ved 75 grader ca 46 grader mere end du har amd
> kan klare min 95 altså 47 grader mere end din var så mad'en var
> længst fra sin grænse

Har hørt noget om at P4 går ned i hastighed hvis den bliver for varm. AMD
brænder af. Køre selv med en barton 2500 xp som ligger på 30-40 C. Min gamle
TB 1,4 lå på 60-70 C

--
Gismo

Fra : Claus & Gitte

Dato : 11-10-03 21:41

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> wrote in message

> 29 C lyder da meget fair for en p4 med ordenlig køling.

hvis den står i et rum med 21 grader så ligger den kun 8 grader over rump
temp hvis den P4 afsætter lav sat 50 W, så bliver cpuen kun 0,16
grader/watt, jeg nægter at tro på at varme overførelsen er så god med mindre
man bruger vandkøling eller kompressorkøling og det sidste er nok ikke
tilfældet da temp så ville være negativ, en Alpha profil med en 19 db papst
blæser kan klare 0,33 grader/watt så de 29 grader nægter jeg altså at tro på

> Har hørt noget om at P4 går ned i hastighed hvis den bliver for varm. AMD
> brænder af. Køre selv med en barton 2500 xp som ligger på 30-40 C. Min
gamle
> TB 1,4 lå på 60-70 C

tja hørt at det var for 2 år siden i da lukkes der bare ned også på amd.

Fra : Gismo

Dato : 11-10-03 23:21

Claus & Gitte wrote:
> [...]
> nok ikke tilfældet da temp så ville være negativ, en Alpha profil med
> en 19 db papst blæser kan klare 0,33 grader/watt så de 29 grader

Jeg kan få min barton 2500 + ned på 30 C med normal køling. Så en P4 som
ligger under 30 C skulle da ikke være noget problem. Min ligger på 36C atm
med en power fluid 9 db blæser, som køre på 30%. Skruer jeg op for den +
mine kabinet blæsere falder den de sidste 6 C i temp.

--
Gismo

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 12:59

>Jeg kan få min barton 2500 + ned på 30 C med normal køling. Så en P4 som
Husk at nogle versioner af Asusprobe viser ca 8-9° for lidt i forhold til
bios, hvis det er proben du bruger.

Min XP 2600 ligger på 42° og bios viser på samme tid 50°

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-10-03 01:15

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 29 C lyder da meget fair for en p4 med ordenlig køling.

Det er næsten 100% sikkert at den idler=laver ingenting med den temp.

[SNIP]

> Har hørt noget om at P4 går ned i hastighed hvis den bliver for varm. AMD
> brænder af. Køre selv med en barton 2500 xp som ligger på 30-40 C. Min
gamle
> TB 1,4 lå på 60-70 C

Ikke korrekt.
Nye AMD cpu'er Athlon XP og opefter lukker ned ved en foruddefineret
temperatur.
Dog kun hvis bundkortet understøtter det.
Nye bundkort understøtter også clock-throttling med AMD cpu'er.

Hvis din TB'er var så varm, var din køling nok ikke videre god.
60 lyder rimelig til en TB 1.4, men 70 det er nok i overkanten.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-10-03 10:27

> [...]
> temperatur.
> Dog kun hvis bundkortet understøtter det.
> Nye bundkort understøtter også clock-throttling med AMD cpu'er.

Athlon 64 og FX lukker selv ned, uanset hvilket bundkort du smider dem i
(Jævnfør THG.com video 10...

Jonny.

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-10-03 11:49

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Athlon 64 og FX lukker selv ned, uanset hvilket bundkort du smider dem i
> (Jævnfør THG.com video 10...

Javel jo, tak for oplysninngen.
Jeg burde nok have afklaret, at jeg mente Thoroughbred og Barton varianterne
af Athlon XP.

Fra : Gismo

Dato : 12-10-03 12:39

Martin Johansson wrote:

> Hvis din TB'er var så varm, var din køling nok ikke videre god.
> 60 lyder rimelig til en TB 1.4, men 70 det er nok i overkanten.

70 C var også ved fuld brug. Og min køling var ikke den beste da jeg
fortrækker en mere lydløs computer.
Nu har jeg solgt den til min farmor og der ligger den på ca 45 C max

--
Gismo

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-10-03 12:43

> 70 C var også ved fuld brug. Og min køling var ikke den beste da jeg
> fortrækker en mere lydløs computer.
> Nu har jeg solgt den til min farmor og der ligger den på ca 45 C max

Lydløs køling, behøver ikke være det samme som dårlig køling.
Husk også at visse bundkort måler op til 15 grader forkert, i den ene eller
den anden retning.

Fra : Coach [4130]

Dato : 11-10-03 22:04

> [...]
> ved 75 grader ca 46 grader mere end du har amd kan klare min 95 altså 47
> grader mere end din var så mad'en var længst fra sin grænse

Hvorfor skriver du ikke bare at du er mere til AMD end til Intel?

Og jeg ved udmærket godt at der bliver målt forskelligt.
Men jeg har altså opnået mit mål = en meget mere stabil computer med Intel
cpu, end da jeg havde AMD.

Og så vil jeg egentlig ski.. på om der bliver målt indeni eller uden på
eller for den sags skyld bagved.

Mvh
Bri@n

Fra : Simon Baun

Dato : 12-10-03 01:42

> Men jeg har altså opnået mit mål = en meget mere stabil computer med Intel
> cpu, end da jeg havde AMD.

Mere stabil.. heh
Fejl 40 + ringe chipset, lækkert at give skylden videre.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 13:05

>Og jeg ved udmærket godt at der bliver målt forskelligt.
>Men jeg har altså opnået mit mål = en meget mere stabil computer med Intel
>cpu, end da jeg havde AMD.
Så må det have været nogle af de første Amd'er, jeg har for 1. Gang i mit
liv prøvet en XP2600 i nu 1,1år ca. Med WinXP,(har ellers kørt Intel siden
1978) ikke et nedbrud er det blevet til endnu, i windows brug, men Mohaa har
lavet 1 reboot, det må siges at være stabilt.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-10-03 10:34

> Jeg har aldrig siden haft stabilitetsproblemer, så som frysninger i
Windows
> eller pludselige genstarter osv. osv.

Har jeg heller ikke, hverken med mine P3, P4 eller XP'ere...

Jonny.

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-10-03 11:51

> Windows
>
> Har jeg heller ikke, hverken med mine P3, P4 eller XP'ere...

Jeg havde problemer med spontane genstarter, for kort tid siden.
Det kunne direkte føres tilbage til en for lille/ringe strømforsyning.
Den er nu skiftet og alt er som det skal være.
Strømforsyningen var ikke for lille før min opgradering.
Men det var den sandelig bagefter.

Fra : Lasse

Dato : 11-10-03 21:13

Hvis du regner lidt på det (taget direkte fra EDBpriser.dk. dvs der er ikke
taget forbehold for steppings o. lign):

AMD Barton 2500+ BOXED 775,-
Abit NF7-S rev 2.0 925,-

I alt: 1700,-

Hvis du skal overclocke den ordenligt, skal du så af med 300 - 700 til
køling. Tvivler på man kommer ret langt med Boxkøleren (min erfaring
ihvertfald).

P4 2.4c BOXED 1469,-
Abit IC7 i875P 1079,-

I alt: 2548,-

De fleste løber mindst 3 GHz med standard køler.

Man kunne sagtens finde 2 andre boards, men man får jo hvad man betaler
for...

Så i sidste ende er det jo ikke meget man sparer ved AMD, synes jeg
ihvertfald.

Jeg var ved at købe ovenstående AMD konfig (dog en Barton 2500+ super
stepping) for et par uger siden.
Valgte dog Intel, da jeg ville prøve noget nyt. Har haft en del AMDer og
været fuldt tilfreds, men forandring er jo godt!

Så jeg valgte et Abit IC7-MAX3 og en Intel 2.4, og det er jeg glad for at
jeg gjorde, da den er oppe på 3,6 GHz nu :)

> Så hvorfor er der ikke nogle flere der benytter AMD til maskiner der ikke
> skal være det-vildeste-af-det-vildeste?

Der er altså mange der har AMD.

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-10-03 05:51

In article <xKVhb.6096$jf4.307488@news000.worldonline.dk>,
frederik@odense.kollegienet.dk says...
> Så hvorfor er der ikke nogle flere der benytter AMD til maskiner der ikke
> skal være det-vildeste-af-det-vildeste?

Fordi AMD'er brænder af (og tager ofte bunkortet med), hvis kølingen
ryger.

Intel processorer lukker ned ved mangel på køling.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-10-03 10:31

> Fordi AMD'er brænder af (og tager ofte bunkortet med), hvis kølingen
> ryger.

Gammel skrøne. Med nyere (Palomino og op) lukker den også ned, med det
korrekte chipset dog ;) Har kun mistet en 1200 MHz en gang, og der røg ikke
andet end den. DEt var min egen skyld, der stak en power-ledning i blæseren
:-/

> Intel processorer lukker ned ved mangel på køling.

Det gør de nye 64 bit Athlon også, uanset bundkort.

Jonny.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-10-03 10:51

Jesper G. Poulsen skrev:
> In article <xKVhb.6096$jf4.307488@news000.worldonline.dk>,
> frederik@odense.kollegienet.dk says...
>
> Fordi AMD'er brænder af (og tager ofte bunkortet med), hvis kølingen
> ryger.

På nyere bundkort med nyere CPU'er (dvs. XP) slukkes
computeren automagisk hvis den overopheder.

Bundkortet brænder kun af hvis det er en thunderbird, hvor køleren
falder af eller ikke er monteret. XP'erne brænder normalt kun sig selv
af.

Hvor tit falder en køler af?

> Intel processorer lukker ned ved mangel på køling.

Ja, de clocker ned så computeren stadig kører. Det misbruger
visse producenter af bærbare med desktop CPU'er til at lave
underlødig køling. Er det så en god feature? Så er det nemmere
at smide maskinen i hovedet på dem og sige at skidtet er brændt
af, eller at den slukker, hvis man belaster den.

Om man skal vælge AMD eller Intel kommer også an på hvad
man skal bruge computeren til. Til nogle beregninger, jeg laver,
er en XP1600+ hurtigere end en P4-2400 på Asus P4PE.
Til andre beregninger (SSE2 optimerede) løber P4'eren i cirkler
omkring XP'eren.
Men til de fleste formål er der ikke den store forskel.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 13:09

> [...]
>omkring XP'eren.
>Men til de fleste formål er der ikke den store forskel.
Det er også min erfaring, jeg har et 3D program som ikke er optimeret
til Amd eller Intel, og der rederer min 2080MHz ca 3* hurtigerer end min
380MHz langsommerer P4(1700MHz), det var den direkte årsag jeg købte en
XP kontra P4.

>mvh
>Jeppe Seidelin Dam

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-10-03 14:30

> Bundkortet brænder kun af hvis det er en thunderbird, hvor køleren
> falder af eller ikke er monteret. XP'erne brænder normalt kun sig selv
> af.

Og ikke engang der er det sikkert. I mit eksempel andet steds i tråden, hvor
min tbird 1200 futtede af pga et kabel i blæseren, døde ikke andet end den
selv.

Jonny.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-10-03 15:16

> Og ikke engang der er det sikkert. I mit eksempel andet steds i
> tråden, hvor min tbird 1200 futtede af pga et kabel i blæseren, døde
> ikke andet end den selv.

Jeg skrev jo også at bundkortet brænder af, hvis _køleren_ *falder* af.
Jeg har i øvrigt installeret Motherboard monitor, som alarmerer mig hvis
temperaturen på min CPU bliver for høj (min CPU blæser er, ligesom alle
andre blæsere i mit kabinet, droslet ned til 5 V så jeg er ikke 100% sikker
på, at den bliver ved med at dreje rundt).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Johansson

Dato : 13-10-03 18:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sikker
> på, at den bliver ved med at dreje rundt).

Hvis køleren falder af, og det er en tung sag på omkring 400+ gram.
Så kan du være sikker på at, uanset chipsæt, processor og bundkort, så vil
den smadre noget.
Sandsynligvis vil den pløje sig igennem grafikkortet eftersom det er det
første på vejen.
Men dette kan altså ske ligegyldigt hvad der sidder i maskinen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-03 13:27

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hvorfor er der ikke nogle flere der benytter AMD til maskiner der ikke

Der er såmænd ikke noget i vejen med AMD
Intel har bare et bedre ry end AMD, fordi de var de første og var fra
Pentium frem til frem til fremkomsten af AMD Athlon den producent, der havde
de hurtigste processorer.

AMD kom frem i søgelyset med introduktionen af K5 ~ 486, da de var hurtigere
end Intels 486'er.
Intel satte lidt fra med Pentium og for alvor med Pentium II. AMD's K6, K6/2
og K6/3 ku ikke rigtigt klare sig i den konkurrence, men blev solgt på meget
lavere priser.

Men så kom AMD med Athlon med dual pumped FSB. og så ku Intel pludselig ikke
følge med, De kom hurtigt med en optimeret CPU med flere instruktionssæt
(PIII) men de forbedringer af den eksisterende kerne kunne ikke matche
Athlons helt nyudviklede kerne i ydelse.

Til gengæld blev AMD ramt af en del problemer med 3.partschipset og
kompabilitetsproblemer, især VIA fuckede en del op med deres første chipset.
Det gav Intel ry for stabilitet og AMD for det modsatte, selvom problemerne
blev overvundet hos chipsetleverandørerne.
Det overlevede Intel så på.
Hårdt presset af Athlons stigende succes lancerede Intel PIV (Williamette) i
sommeren 2001. Den kunne skaleres til 2 GHz, men var håbløst bagud i forhold
til Athlon/Palomino.
Først da Intel satsede hårdt på at indføre 130 Nm teknologi skete der ting
og sager.

PIV northwood kunne overclockes i ekstrem grad og det gjorde, at AMD Athlon
Palonimo blev sat af
AMD var lidt længere om at introducere Thoroughbred. og samtidigt var Intel
hurtige med at øge FSB til 533

AMD har kun lige kunnet følge med siden Intel hævede deres FSB til 533.
Og deres XP3200+ faldt helt til jorden overfor Intels 3,02 GHz med HT og 800
MHz FSB

Siden er AMD kommet med deres længe ventede Athlon64
Og den har for alvor sat stolen for døren for Intels PIV. Selv med 2 Mb
ekstra level3 cache har Intel problemer.

Det blir spændende at se, hvad Intel vil gøre for at komme foran.
Deres Prescott kerne bliver i hvert fald med 90 Nm kerne, men AMD er oxo på
vej med tilsvarende teknologi.

Den kommende tid bliver spændende.

Intel fans skal prise sig lykkelige for, at AMD kan spille med, og andre
folk køber AMD processorer, for ellers var der ingen konkurrence og ingen
udvikling.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-10-03 14:48

"Frodo Nifinger" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det blir spændende at se, hvad Intel vil gøre for at komme foran.
> Deres Prescott kerne bliver i hvert fald med 90 Nm kerne, men AMD er oxo

Jeg læste noget tosset om at intel måske vil lave processorer der kan
stables.
Ideen lyder helt tosset, der vil da også blive store problemer med køling.

Bemærk at historien er fra the inquirer, derfor skal den nok tages med et
gran salt.
http://www.theinquirer.net/?article=11785

Citat:" The processor we believe, sits in the LGA 775 pin socket, and above
it is a very thin heatsink. But, according to sources close to the firm's
plans,
another permeable heatsink can sit between this and another microprocessor
module, giving a stackable design."

Fra : Frederik Thorup

Dato : 12-10-03 18:45

> Intel fans skal prise sig lykkelige for, at AMD kan spille med, og andre
> folk køber AMD processorer, for ellers var der ingen konkurrence og ingen
> udvikling.

Ja, lidt konkurence skader vist ikke... Når en producent får eneret på et
marked så plejer det ikke at blive hverken bedre eller billigere. Se bare
Arla, TeleDK, Microsoft, DSB, og jeg frygter deet samme kunne ske med Intel.
Derfor ville jeg helst købe andet end Intel, og da jeg fandt test efter test
der viste at AMD var næsten lige så hurtig som Intel, men prisen fandt jeg
noget lavere... Sååå... derfor sidder jeg nu og er rigtig glad for min
Barton. Også selvom det var med skælvende mundvige jeg satte min køler på,
for jeg havde også læst alle historierne om brækkede processorer. Men helt
ærligt, det var SÅ nemt. Nemmere end på min gamle K6'er.

Jeg har ellers hørt folk så tit sige "Naae jeg valgt Intel, da AMD'er
brækker..." Man sku tro det var Intel selv der havde startet den historie,
nok deres bedste reklame. Hvorfor fanden har AMD ikke gjort noget mere for t
aflive den historie ?

Med hensyn til den kommende tid: Intel må snart komme med noget rigtigt
sejt, ellers må de græde når der kommer software/spil der er 64bit
optimeret, for så tror jeg for alvor at AMD64 kommer til at sparke røv
(undskyld mit sprog, men for fanden det _må_ da blive sejt)

MVH
Frederik

Fra : ct

Dato : 12-10-03 21:06

> [...]
> nok deres bedste reklame. Hvorfor fanden har AMD ikke gjort noget mere for

Det har de vel også på en måde, idet du hvis du knækker kernen på en boxed
cpu, bliver den ombyttet uden spørgsmål, fin service.

Fra : OZ

Dato : 13-10-03 12:22

"ct" <clausFJERNES@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

AMD'er

> Det har de vel også på en måde, idet du hvis du knækker kernen på en
boxed
> cpu, bliver den ombyttet uden spørgsmål, fin service.

Der ved jeg, at en forhandler i Jylland.. (psssst! Chippen.dk) ikke
yder denne form for service.
Prøv at se tråden om Chippen.dk i news:dk.edb.hardware.casemodding .

Mvh. OZ.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-10-03 22:04

Det med kerner der knækker er så godt som et overstået kapitel (medmindre
man bruger hammer og mejsel til at montere cooler med), de nyere kerner
(Palomino/Morgan og fremefter) knækker ikke nær så let som de gjorde
tidligere.

Jonny.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-10-03 18:31

On Sun, 12 Oct 2003 19:44:47 +0200, Frederik Thorup wrote:

> [...]
>
>Jeg har ellers hørt folk så tit sige "Naae jeg valgt Intel, da AMD'er
>brækker..." Man sku tro det var Intel selv der havde startet den historie,

Det lyder som om du har prøvet at montere en køler på en AMD CPU én gang i
dit liv. Synes du ikke der skal et lidt større statistisk materiale til at
aflive (eller bekræfte) påstanden om at AMD's CPU'er knækker lettere end
Intel's?

Selv har jeg aldrig knækket nogen, selvom jeg har udført operationen 5-6
gange, men jeg har da ikke glemt de mange indlæg der gennem tiden ar været i
denne og andre nyhedsgrupper fra ulykkelige mennesker som lige havde knækket
deres nye AMD CPU.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-10-03 07:52

> [...]
> aflive (eller bekræfte) påstanden om at AMD's CPU'er knækker lettere end

Jo _jeg_ har kun monteret én køler, men har aldrig snakket med nogle der har
knækket en. Derfor syntes jeg efterhånden at det mere og mere lyder som en
vandrehistorie. Lidt alla den med Pentiums der ikke kunne lægge tal
sammen... Jo godt nok var der nogle der - i visse tilfælde - kom med
underlige fejl, men derfra og til at sige alle pentiums ikke kan regne. Det
samme med AMD der brækker, jeg har læst om nogle der brækkede deres, buhuu
synd for dem. Men hvis de processore var så skrøbelige som nogle påstår, så
ville der være nogle flere der kunne græde med, eller AMD var gået fallit.

Hvor mange har forøvrigt brændt en AMD af ved at køleren faldt af??? Jeg har
ikke engang læst om nogen! Men jeg har set den video hvor TomsHardware
futter en Athlon af, og tænkte straks "åhh nej" Men helt ærligt, hvor tit
falder køleren af???

Det samme med P4 kontra Athlon med temperatur. Når de trækker fuld power, så
forbruger de nogenlunde lige meget strøm (Watt), og det bliver til varme. At
AMD vælger at have et mindre hus at sætte varmen i, hva gør det hvis man har
en fornuftig køler oven på? Jo temperaturen bliver højere (pr areal) men hva
gør det?

MVH
Frederik

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-10-03 11:53

> [...]
> sammen... Jo godt nok var der nogle der - i visse tilfælde - kom med
> underlige fejl, men derfra og til at sige alle pentiums ikke kan regne.

Det var Pentium Pro der ikke kunne regne.

> [...]

> ikke engang læst om nogen! Men jeg har set den video hvor TomsHardware
> futter en Athlon af, og tænkte straks "åhh nej" Men helt ærligt, hvor tit

Det kommer an på hvor stor en køler det er.
Det kommer også an på hvordan den er monteret.
Tapperne på soklen kan ikke holde til så store belastninger.
Det vil der komme hvis man eksempelvis flytter ens maskine lidt voldsomt.
Jeg har dog heller ikke hverken knust cores eller haft kølere der er hoppet
af.

Fra : Rado

Dato : 12-10-03 14:20

On Sat, 11 Oct 2003 17:56:11 +0200, "Frederik Thorup"
> [...]

>for nogen er noget af en "religion" MEN...
>
>Hvorfor vælger de fleste Intel? Her i Odense er der 2 computerforretninger

Jeg har lige købt et nyr bundkort og en Intel Celeron processor,
hovedsagelig fordi AMD ikke kan finde ud af at beskytte deres
processorer lidt bedre mod at blive ødelagt under montering af køler.
Gider ikke risikere at smide 7-800 kroner ud på den konto.

Men hvis priserne var de samme ville jeg nok vælge Intel under alle
omstændigheder. Mine erfaringer er at Intel maskiner er mere stabile.
Om det så er noget generelt ved jeg ikke.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-03 16:24

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omstændigheder. Mine erfaringer er at Intel maskiner er mere stabile.
> Om det så er noget generelt ved jeg ikke.

Tjah, du har så valgt en langsom spand på baggrund af rygter og et ufortjent
ty.
En Celly på 3 GHz yder som en 2 Ghz PIV, og en 2 GHz PIV fik lammetæv af en
AMD Palomino XP1800+.
Havde du nu valgt en PIV istedet, havde jeg kunnet forstå dig, men en Celly!

Nu har jeg efterhånden monteret adskillige kølere på både Intel og AMD
CPU'er og jeg har endnu til gode at ødelægge en.
Det er altså ikke sværere end som så.
Man placerer CPU'en i soklen efter at have lagt en meget tynd hinde af
kølepasta på kernen (og kun kernen)
Herefter tager man køleren og tjekker at man vender den rigtigt (Udskæringen
skal være over CAMhouse)
Så vipper man køleren så meget, at tapperne kan komme ind i hullerne på den
ene side og sætter køleren på CPU'en. Nu tager man fat i køleren med venstre
hånd og med et jævnt tryk presser lige ned mod kernen, mens man med højre
hånd og en skruetrækker løfter clipsen ud over tapperne på den anden side.
VOILA.
Der er en tap på den ene side af clipsen, hvor en skruetrækker passer i.
Følger du ovenstående procedure, kan du på og afmontere kølere flere
hundrede gange uden af ødelægge CPU'en.
Det gælder både Intel og AMD.

Hvad angår stabilitet, så er AMD i dag ikke ringere end Intel.
Jeg har en kammy, der kører med en XP1800+ Palomino. Han bruger maskinen til
alt, bla.a. som FTP, der er online 24/7/365.
Han har endnu ikke genstartet sin maskine endnu i år! og han spiller også på
maskinen.
PIV er til gengæld lækker med dens Hyper Threading, der giver en større
smidighed.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Rado

Dato : 13-10-03 01:22

On Sun, 12 Oct 2003 17:24:08 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>AMD Palomino XP1800+.
>Havde du nu valgt en PIV istedet, havde jeg kunnet forstå dig, men en Celly!

Det er såmænd bare en maskine jeg har brugt til at øve mig på (min
første selvbygger), og som så kan fungere som reserve hvis en af de
andre skulle stå af. Har planer om at bygge en større P4 maskine, men
den er jo lidt dyrere at ødelægge hvis man kludrer i det, så jeg ville
godt have lidt erfaring med selvbyg inden jeg gik i gang med den.

Det afhænger jo også hvad man bruger maskinen til. P.t. bruger jeg en
PIII 600 til email, news, tekstbehandling osv. og den er ganske
glimrende til formålet. P4 maskinen er til videoredigering der er lidt
mere krævende hastighedsmæssigt.

>Nu har jeg efterhånden monteret adskillige kølere på både Intel og AMD
>CPU'er og jeg har endnu til gode at ødelægge en.
>Det er altså ikke sværere end som så.

<snip>

OK. Jeg har dog efterhånden hørt om en del der har ødelagt processoren
ved montering. Der er også visse kølere der har ry for at være mere
kritiske at montere end andre. På PRC-data's hjemmeside skriver de
direkte ved nogle af deres kølere at montering er på eget ansvar.

> [...]
>alt, bla.a. som FTP, der er online 24/7/365.
>Han har endnu ikke genstartet sin maskine endnu i år! og ha

OK

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Henrik

Dato : 12-10-03 22:42

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> wrote in

> Så hvorfor er der ikke nogle flere der benytter AMD til maskiner der
> ikke skal være det-vildeste-af-det-vildeste?

Hmm, jeg forstår det heller ikke. Jeg køber alene AMD og har bygget 15
PC'er med AMD lige fra K6/2 og opefter. Jeg har ALDRIG haft
stabilitetsproblemer med AMD CPU'er. Stabilitetsproblemerne er typisk
forårsaget af forkerte chipsetdrivere og forkert config af styresystem.
Hvis man gør det rigtigt, så får man et pris/ydelsesforhold der langt
overgår Intel

Jeg har ALDRIG haft varmeproblemer med AMD selvom den har en høj
driftstemperatur, og ALDRIG haft reboot og fryseproblemer pga temperaturen.

Jeg kan kun anbefale AMD til folk som bygger PC selv, og har lidt forstand
på det, og bl.a. overvåger temp osv.

Hilsen Henrik