Noise Control cooler.
Fra : Erik Jakobsen

Dato : 10-10-03 18:44

Nu håber jeg sku, at det er det rigtige sted, at placere følgende, og at
jeg ikke bliver fejet væk herfra også.

Jeg drister med at komme med spørgsmålet:

Hej.

For nogle år siden købte jeg subject. Jeg har adskillige gange prøvet,
at montere denne cooler på min 1GHZ Athlon cpu, samt en AMD celeron 600Mhz.

I begge tilfælde har resulaterne ikke været anvendelige, da colleren på
en eller anden måde ikke har ordentlig termisk kontakt til cpu'en for
idet jeg starter computeren op, går den øjeblikkelig ned igen med et bip.

For sent har jeg kontaktet WebConsult, hvorfra jeg da heller ikke fik
noget anvendeligt.

Er der nogen, der har fået bæstet til at fungere, så fortæl venligst
her, hvordan

På forhånd tak.

/Erik.

Fra : Jakob Rohde

Dato : 10-10-03 19:59

Hej Erik,

Har selv haft problemet med en AMD CPU, og her viste det sig at problemet
var at køleren var vendt forkert (drejet 180 grader), hvorved den ikke fik
ordentlig kontakt. Det fremgik ikke af køleren eller vejledningen hvordan
den skulle vendes.

Og husk at bruge kølepasta!

Jakob

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 10-10-03 20:23

Jakob Rohde wrote:
> [...]
> ordentlig kontakt. Det fremgik ikke af køleren eller vejledningen hvordan

Hej Jakob. Tak for dit svar. Bundkortet er et Soltek SL75KV. Jeg har
prøvet at vende cooleren på de 2 måder, der mulige, men lige lidt/meget
hjalp det. Så foreløbig har det været "pengene ud af vinduet".

Det har jo selvfølgelig med at gøre, at cpu'en er for varm, idet
systemet startes.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-10-03 12:36

[Jeg håber at det lykkedes mig i tide at slette mit første svar som var
skrevet uden fornøden omtanke ]

On Fri, 10 Oct 2003 21:22:56 +0200, Erik Jakobsen wrote:

>Det har jo selvfølgelig med at gøre, at cpu'en er for varm, idet
>systemet startes.

Det kan også være fordi CPU-blæseren kører for langsomt eller overhovedet
ikke detekteres af bundkortet.

Prøv at resette BIOS med den jumper der er på bunkortet til formålet.
Manualen forklarer hvordan. Hvis dem som har designet BIOS ikke har alt for
meget jord i hovedet, skulle blæser-detektionen gerne være slået fra
bagefter.

Hvis det hjælper, så prøv at kigge i BIOS og se om ikke der er en menu som
hedder "SMARTDOC ANTI-BURN SHIELD" eller noget tilsvarende. Derinde kan du i
givet fald aflæse hvor hurtigt bundkortet mener at blæseren kører, samt
definere en ny minimumshastighed.

Det er i øvrigt også derinde at du kan bestemme hvor høj en temperatur
CPU'en må have før systemet lukker ned.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 11-10-03 16:36

Henrik Dissing wrote:
> [Jeg håber at det lykkedes mig i tide at slette mit første svar som var
> skrevet uden fornøden omtanke ]

> Det kan også være fordi CPU-blæseren kører for langsomt eller overhovedet
> ikke detekteres af bundkortet.

Ja de to muigheder er der jo. Jeg har sat et stik fra cooleren til en
HDD_Fatning fra strømforsyningen. Det andet stik er sat til det 3-polede
stik på bunkortet, der styrer cooleren.

> [...]
> Manualen forklarer hvordan. Hvis dem som har designet BIOS ikke har alt for
> meget jord i hovedet, skulle blæser-detektionen gerne være slået fra

Det vil jeg prøve. Men der er et punkt i BIOS, hvor man kan se omdr/min,
samt temperaturer. Skulle der ikke kunne ses noget anvedeligt der ?.

> [...]
> givet fald aflæse hvor hurtigt bundkortet mener at blæseren kører, samt

Der er den der ANTI_BURN SHIELD, men der er der også, hvis jeg ved boot
går ind it BIOS.

Her kan jeg også nu definere en min_hastighed uden at have anvendt jumperen.

> Det er i øvrigt også derinde at du kan bestemme hvor høj en temperatur
> CPU'en må have før systemet lukker ned.

Ja det er jeg med på.

Hvad får du så ud af det jeg har fortalt her ?

Fra : Christian Spøer

Dato : 11-10-03 09:25

> I begge tilfælde har resulaterne ikke været anvendelige, da colleren på
> en eller anden måde ikke har ordentlig termisk kontakt til cpu'en for
> idet jeg starter computeren op, går den øjeblikkelig ned igen med et bip.

Ingen kølepasta?

> For sent har jeg kontaktet WebConsult, hvorfra jeg da heller ikke fik
> noget anvendeligt.

Gode produkter, dårlig (!) service. Har selv sendt nogle emails med
spørgsmål i til dem. Har aldrig fået svar...

> Er der nogen, der har fået bæstet til at fungere, så fortæl venligst
> her, hvordan

Prøv med kølepasta (hvis ikke du allerede har). Det kan fås i små mængder
til høje priser hos selv samme butik ;)

> På forhånd tak.

Selv tak :)

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 11-10-03 10:54

Christian Spøer wrote:

> Ingen kølepasta?

Jo jo det har jeg anvendt.

> Gode produkter, dårlig (!) service. Har selv sendt nogle emails med
> spørgsmål i til dem. Har aldrig fået svar...

Det er jo irriterende.

> Prøv med kølepasta (hvis ikke du allerede har). Det kan fås i små mængder
> til høje priser hos selv samme butik ;)

Jo jeg har prøvet med kølepasta, som jeg altid anvender i sådanne tilfælde.

> Selv tak :)

/Erik.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 11-10-03 17:38

Hej.

Jeg har været på Soltek's hjemmeside, og der tror jeg, at jeg fandt
noget anvendeligt:

I BIOS:

"SmartDoc. Anti-burn shield" to set "Shutdown for CPUFan" to "Disabled"
so that shutdown automatically after bootup will not occir again.

Det er sikkert det, men det er endnu ikke testet, men det vil det blive

/Erik.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-10-03 10:46

On Sat, 11 Oct 2003 18:38:01 +0200, Erik Jakobsen wrote:

> [...]
>
>"SmartDoc. Anti-burn shield" to set "Shutdown for CPUFan" to "Disabled"
>so that shutdown automatically after bootup will not occir again.

Det var det jeg prøvede at fortælle dig, men da jeg skrev det, troede jeg
ikke at du overhovedet kunne holde maskinen igang længe nok til at komme ind
i BIOS.