Fat32/NTFS
Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 08:26

kan skifte til NTFS i xp pro. uden at tabe data?

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 10-10-03 08:34

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse news:bm5mv2$dkm$1@news.cybercity.dk...
> kan skifte til NTFS i xp pro. uden at tabe data?

Ja, uden problemer

Sådan konverteres en diskenhed til NTFS fra kommandoprompten

1.. Åbn Kommandoprompt.
2.. Skriv følgende i vinduet med kommandoprompten:
convert drevbogstav: /fs:ntfs

F.eks. vil convert D: /fs:ntfs formatere drev D: i ntfs-format.

Bemærk!

a.. Hvis du vil åbne en kommandolinje, skal du klikke på Start, pege på Alle programmer, pege på
Tilbehør og derefter klikke på Kommandoprompt.
b.. Med denne kommando kan du konvertere diskenheder, der er formateret med FAT eller FAT32, til
NTFS.

begin 666 shortcutCold.gif
M1TE&.#EA"0`)`*(``(AZA68)>\#<P+_4OH" @ ```````````"P`````"0`)
B```#'$@$W"HCR##>B+*2.ZG"E+=EEQ9=0OI%J:J\< (`.P``
`
end

begin 666 note.gif
M1TE&.#EA"@`*`+/_`(V,C?__S/_,`/\%!?]=7<# 3T\# P(6%A0("`@``
M`````````````````````"'Y! $```4`+ `````*``H`0 0H$,AI#AD@Z)U*
AR1HB)(8'<N,7&EJG;JV P4GZ&@D2(";<>HF@,.B)```[
`
end

Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 09:49

når jeg bruger din/xp´s måde at gøre det på skriver den "No files found
matching c:" i promten????

Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 10:48

er det fordi det er xp por. og ikke home edition?

Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 10:49

jeg mener xp pro...

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 10-10-03 11:25

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse news:bm5va1$t1q$1@news.cybercity.dk...
> er det fordi det er xp por. og ikke home edition?

Nej der ikke forskel på dette i Pro og Home.

Skriv følgende: convert C: /fs:ntfs

og det skal virke!

Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 12:01

jeg kopierede convert C: /fs:ntfs og satte ind i promten! Men det virker
bare ikke???

promten får jeg ved at skrive "cmd" i kør.

jeg har også prøvet promten via tilbehør, men det er jo den samme..

jeg har smit et billede af det i dk.binaer under navnet NTFS

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 10-10-03 12:08

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse news:bm63i7$15e3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> jeg har også prøvet promten via tilbehør, men det er jo den samme..
>
> jeg har smit et billede af det i dk.binaer under navnet NTFS

Det ser ud som om, at du har flere mellemrum imellem C: og /fs

Kopier convert C: /fs:ntfs ned i Kør!

Det jeg tidligere har skrevet har jeg fundet frem ved at skrive konverter NTFS i WinXP Pro hjælp.

Fra : Lars-Bo

Dato : 10-10-03 13:35

> Det ser ud som om, at du har flere mellemrum imellem C: og /fs
>
> Kopier convert C: /fs:ntfs ned i Kør!
>
> Det jeg tidligere har skrevet har jeg fundet frem ved at skrive konverter
NTFS i WinXP Pro hjælp.

Der er kun et mellemrum imellem C: og /fs
jeg prøvede igen, men det virker bare ikke...
måske jeg skulle prøve et program der kan gøre det? Jeg fatter bare hvad der
er galt!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-10-03 20:15

> [...]
> jeg prøvede igen, men det virker bare ikke...
> måske jeg skulle prøve et program der kan gøre det? Jeg fatter bare hvad

Hej Lars-Bo
Jeg kan se at du overser det enkelte; din bilde i binær viser at du forsøger
at starte kommandoen i et dos-promt, medens JHS skriver at du skal kopiere
kommandoen, trykke på "Start" knappen nede i venstre hjørne, vælge "Kør" og
først der klistre kommandoen ind

Og så liiiiige en advarsel, der burde stå øverst i dette indlæg: KOPIER ALLE
DATA !!! Altså lav en back-up af alle de data, du vil blive ked af at miste
!
Sku' selv lige ha' ændret lidt på partitioneringen på min bærbare sidste
fredag - gad ikke køre defrag færdig før jeg satte Partition Magic 8 på
opgaven.
Godt jeg alligevel syntes det var på tide at reinstallere XP......

Mvh

Jesper

Fra : Thore Sorensen

Dato : 10-10-03 10:36

On Fri, 10 Oct 2003 09:33:34 +0200, "JSH \(9800\)"
<jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> wrote:

> F.eks. vil convert D: /fs:ntfs formatere drev D: i ntfs-format.

Er der en speciel grund til at du vedhæfter filer i et indlæg?

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Allan / Kolding

Dato : 10-10-03 09:13

Jeg har godt nok dårlig erfaring med at lave om på
C-drevet.

Prøvede for et par uger siden, med Patition Magic 8,0
Efter C-drevet blev NTFS i stedet for FAT32, var der
programmer som fejlede, PCén frøs ligesom en gang imellem.
Valgte at install. ny XP på der efter.

--
MVH Allan / Kolding

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 10-10-03 09:20

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@_V_Æ_K_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter C-drevet blev NTFS i stedet for FAT32, var der
> programmer som fejlede, PCén frøs ligesom en gang imellem.

Det sker ikke, hvis du bruger den metode jeg har angivet!

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-10-03 09:19

> [...]

Jeg har heller ikke haft problemer med det.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 10-10-03 09:50

Det må jeg prøve næste gang.
Har lige gemt linierne på en read me fil.

Tak for det.

--
MVH Allan / Kolding

Fra : Thomas Madsen

Dato : 10-10-03 12:38

Allan / Kolding skrev:

> Jeg har godt nok dårlig erfaring med at lave om på
> C-drevet.

Det har jeg faktisk også, men jeg har ikke brugt Partition Magic,
men derimod convert-kommandoen. To gange har jeg prøvet det.
En gang under Win2000 og en gang under WinXP og begge gange har
det tydet på at alt er gået godt, men efter et par uger er disken
begyndt at fejle.

Chkdsk bliver ved med at påstå at der er fejl på disken (noget med
fejl i volume-bitmappen) og selvom den siger at den har repareret
fejlen, så bliver den ved med at komme igen og igen, så nu har jeg
valgt at droppe convert-metoden og i stedet formatere til NTFS.

Jeg har nu to drev som kører NTFS og to som kører FAT32 hvor NTFS-
drevene er oprettet ved at formatere dem til NTFS. De har ikke haft
den fejl som jeg har oplevet ved convert endnu og nu har de kørt i
4-5 måneder vil jeg tro. Det behøver selvfølgelig ikke absolut at
være convert-kommandoen som har været skyld i problemerne, men jeg
har blot en teori om at det er årsagen.

En anden ting er at man kun kan få en cluster-størrelse på 512 bytes
når man konverterer et FAT32-drev til NTFS med convert-kommandoen og
det uanset hvilken størrelse drevet har. Hvis man derimod formaterer
det til NTFS, så vil standardværdierne se sådan her ud:

Drive Size Cluster Size Number of Sectors
512MB or less 512 bytes 1
513MB to 1024MB(1GB) 1024 bytes (1KB) 2
1025MB to 2048MB(2GB) 2048 bytes (2KB) 4
2049MB and larger 4096 bytes (4KB) 8

Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=140365>

Madsen.