Lidt hjælp til en blæser og køling
Fra : FB

Dato : 09-10-03 16:09

Hejsa.

Har kigget lidt på denne blæser:
http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=co0600&gruppe=blæser-120&dt=92
(http://tinyurl.com/q8ah)

Mit spørgsmål lyder, hvor langt i volt, evt dB og RPM man kunne få den ned
uden den gik ud?

Har læst at nogle blæsere ikke kan kører rundt med for lidt volt. Er grænsen
mindst 6-7volt?

Jeg vil selv samle en CPU køler, dette er hvad jeg er kommet frem til:

Blæser: http://tinyurl.com/q8ah
Profil: http://studiedata.dk/productitem.asp?id=ACAL010
Fan-adapter: En fan-adapter der går fra 80mm til 120mm (vil den passe på
køleprofilen?)
Fanbus til styring: http://tinyurl.com/q8bb

Selvfølgelig lidt dyrt for en CPU køler, men fanbussen trækker også en del
op. (Der skal tilsluttes flere blæsere, så en fanmate er ikke løsningen)

Hvad siger I til ovenstående?
Er mest bange for at jeg ikke kan skrue langt nok ned for 120mm blæseren
hvis der skal være stille.

På forhånd tak
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Leony

Dato : 09-10-03 20:54

"FB" <not@validemail.dot> skrev i en meddelelse

> Har læst at nogle blæsere ikke kan kører rundt med for lidt volt. Er
> grænsen mindst 6-7volt?

Problemet er ikke så meget om de kan køre rundt.
Spørgsmålet er om de kan starte ved 7 volt.

> Jeg vil selv samle en CPU køler, dette er hvad jeg er kommet frem til:

> Fan-adapter: En fan-adapter der går fra 80mm til 120mm (vil den passe
> på køleprofilen?)

Jeg har ikke prøvet, men jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle kunne
passe.
Profilet bruger en standard 80mm blæser og det er helt plant, der hvor
adapteren skal skrues på.

> Fanbus til styring: http://tinyurl.com/q8bb

Den kan du evt bygge selv for en meget billigere penge.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : FB

Dato : 09-10-03 21:02

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Problemet er ikke så meget om de kan køre rundt.
> Spørgsmålet er om de kan starte ved 7 volt.

Lad os sige den kan starte ved 7volt, hvor mange RPM's kan man skyde på?
Er en 1100RPM's et dårligt bud?

1800/12*7 = 1050 RPM's (ved godt det man ikke kan gå efter det)

> Den kan du evt bygge selv for en meget billigere penge.

Det kommer så ikke på tale.

Fanbussen ligger sikkert i indkøbskurven.

Det er mere med blæseren der bekymrer mig.
Nogen der kan hjælpe ?

Mvh
Stig

Fra : Leony

Dato : 10-10-03 07:54

> Lad os sige den kan starte ved 7volt, hvor mange RPM's kan man skyde
> på? Er en 1100RPM's et dårligt bud?

Jeg tør ikke gætte, men problemet er jo ikke så start.
Jeg går stærkt ud fra, at den skal kobles til fanbussen.
Du starter på 12 volt (så starter den med garati) og du skruer derefter
ned så den kører i et behageligt tempo.
Du skal dog huske, at holde øje med dine temps, så du lige kan give lidt
ekstra fart, hvis der er hedebølge i maskinen.

> Det kommer så ikke på tale.
> Fanbussen ligger sikkert i indkøbskurven.

Det var også bare et forslag.
Der er sikkert en del, som gerne ville have sparet de 250 kr

> Det er mere med blæseren der bekymrer mig.

Ingen grund til bekymring, hvis ovenstående løsning ikke er et problem
for dig.

Fra : Leony

Dato : 10-10-03 07:55

"FB" <not@validemail.dot> skrev i en meddelelse

> Lad os sige den kan starte ved 7volt, hvor mange RPM's kan man skyde
> på? Er en 1100RPM's et dårligt bud?
> 1800/12*7 = 1050 RPM's (ved godt det man ikke kan gå efter det)

Lige en tanke.
Prøv at poste dit spørgsmål i news:dk.edb.hardware.stoej , der sidder
nogle virkelige støjeksperter, måske kan de hjælpe.

Fra : FB

Dato : 10-10-03 11:29

> Lige en tanke.
> Prøv at poste dit spørgsmål i news:dk.edb.hardware.stoej , der sidder
> nogle virkelige støjeksperter, måske kan de hjælpe.

Hej Leony. Tak for svar.

Jeg har prøvet men ingen svar endnu. - Desværre :(

mvh
Stig