Madsen & Jørgensen/ re: Processor
Fra : Mogens Holm-Andersen

Dato : 05-10-03 20:44

Mange tak for forklaringen til de herrer Madsen & Jørgensen.

Der er dog visse forståelsesproblemer. Som om det er 2 / 1,5 ghz. der kører
i serie.

Måske er det også den slags udregning der giver de 800mhz. på bus? Man har
en clock på 200, da det er DDR ram siger man så det er 400 da de læser og
skriver samtidig. Da der er 2 af de blokke fremkommer de 800mhz.

Er der lidt maninpulation i det her fra et salgsfremmende synspunkt.

Håber I vil rette mig hvis jeg er på vildspor. Jeg vil bare gerne forstå det
her.

Venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Christian Spøer

Dato : 05-10-03 22:03

> Der er dog visse forståelsesproblemer. Som om det er 2 / 1,5 ghz. der
kører
> i serie.

Hvis det er et spøgsmål, så er der her et svar!
P4 3.0GHz HT er én processor. Det specielle ved den, er at den kan køre
styresystemet optimalt ved at bruge flere dele af processoren på samme tid.
En instruktion (ca. det samme som en tråd) kræver ikke at hele processoren
koncentrerer sig om den, kun det der er nådvendigt. F.eks. bruger et
tastetryk ikke de samme dele som en 3D applikation. Processoren tager fat i
begge instruktioner (tråde), og udfører dem (Flere Tråde = Hyper Threading).
Derfor bliver styresystemet "snydt" til at tro, at det er 2x3.0GHz der
sidder på bundkortet, og ikke 1x3.0GHz.
Det kræver jo selv sagt, at styresystemet understøtter flere CPU'er (XP,
Win2000, linux).
Det er ikke noget med 2x1.5GHz (heldigvis).

> Måske er det også den slags udregning der giver de 800mhz. på bus? Man har
> en clock på 200, da det er DDR ram siger man så det er 400 da de læser og
> skriver samtidig. Da der er 2 af de blokke fremkommer de 800mhz.

Du har fat i nogle forskellige begreber...
Selve FSB er på 200Mhz. Chipsættet kører "quad-pumped" (4xboost). Lettest
oversat til, at der er 4 busser, der virker synkront ved 200MHz, 4x200 =
800MHz. Det har ikke noget med DDR-SDRAM'en at gøre (indledningsvist).
RAM'en kører 200MHz, men da den er DDR-SDRAM (sender både på den stigende og
faldende del af sinus-kurven) svarer det til 400MHz SDRAM.
Finten ved det, er at FSB og RAM kører synkront, da 400 går let op i 800!
Ikke som med 533Mhz bus og 333MHz RAM, hvor det hele er asynkront.

De to blokke man sætter i et i865 eller i875 chipsæt, gør, at processoren
kan tage dobbelt så store bidder af RAM'en på en gang (Dual Channel) -
indgangen/åbningen bliver dobbelt så stor. Båndbredden bliver fordoblet, og
processoren har noget at arbejde med i dobbelt så lang tid. Derfor skal den
kun vente på RAM'en i ca. halvt så lang tid, og processortiden bliver derved
optimeret.
Det har altså ikke direkte noget at gøre med FSB, og at de skulle køre
800MHz.

> Er der lidt maninpulation i det her fra et salgsfremmende synspunkt.

Ja, det må man sige. Jo flere fine ord man kan putte på, desto vildere lyder
det. Man vil jo hellere have Dual en Single, og hellere 800MHz end en
"nødløsning" på 4x200MHz. Hyper er jo også et lækkert ord ;)

> Håber I vil rette mig hvis jeg er på vildspor. Jeg vil bare gerne forstå
det
> her.

Viden er magt! Så det er jo kunforståeligt nok, at man vil forstå.

Mvh
Christian

Fra : Mogens Holm-Andersen

Dato : 05-10-03 22:51

Christian skrev
">
> [...]
> det
>
> Viden er magt! Så det er jo kunforståeligt nok, at man vil forstå.

Mogens takker.

Så har jeg vist forstået det og er glad for at jeg har fået købt noget godt
forstår jeg

venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 05-10-03 23:31

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Threading).
> Derfor bliver styresystemet "snydt" til at tro, at det er 2x3.0GHz der

Ikke helt...
Trådene kan ikke køre samtidig i den forstand, da der kun er én regneenhed.
Det der sker er at de to tråde står i kø samtidig, og hvis den ene tråd lige
skal ud og hente noget i RAM'en, så kan den anden tråd komme til. Den store
fordel ved HT, er således en bedre udnyttelse af clock-frekvensen. CPU'en
står sjældnere og venter.

Rune