Andet multimedie
bentjuul 3670
beskæring og scalering
Fra : enrico

Dato : 26-10-03 16:25

Opgave:

Portræt af et barn skal selvfølgelig ligne et tidligere billede af en
storesøster i størrelse og udsnit.

Jeg bruger Photoshop.

Hovedmål skal i det ny print være 13,5 cm og kopien 18x24 cm.

Hvordan laver jeg en 18x24 beskæring, der sikrer at hovedet får den
rigtige størrelse?

Jeg kan selvfølgelig printe ud i vildskab, til det passer, men hvordan
gør man med måleværktøjerne?

..enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 26-10-03 19:38

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver jeg en 18x24 beskæring, der sikrer at hovedet får den
> rigtige størrelse?

Opret et nyt billede i Photoshop på 18x24 cm. Vælg Show Rulers (Ctrl+R) og
hiv nu en lineal ned til 13,5 cm.

Åben dit portrætbillede og træk den over i dit tomme billede. TIlpas
størrelsen med Free Transform (Ctrl+T) indtil hovedet fylder fra toppen af
billedet til linealen ved 13,5 cm. Dobbletklik inde i billedet.

Flyt portrættet rundt, opret evt. et nyt lag og giv den en farve, så den
fylder hele billedet ud.

Print ud, klip ud og monter i rammen : )

> Jeg kan selvfølgelig printe ud i vildskab, til det passer, men hvordan
> gør man med måleværktøjerne?

Husk at sætte Photoshop op til at køre med cm.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 26-10-03 20:37

Photoshop er selvfølgelig nummer 1.
Starter dog en gang i mellem alligevel dette program op
http://www.fotoportal.dk/artikler/jpegcrops.aspx

Jan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-10-03 06:10

Jan Emil Christiansen wrote:

> Photoshop er selvfølgelig nummer 1.
> Starter dog en gang i mellem alligevel dette program op
> http://www.fotoportal.dk/artikler/jpegcrops.aspx

Det hjælper dog ikke i .enricos situation.

Fra : enrico

Dato : 28-10-03 13:22

Problemet består endnu. Forstår I ikke spørgsmålet, eller er der
ingen, der kan klare det?

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 28-10-03 15:52

> Problemet består endnu. Forstår I ikke spørgsmålet, eller er der
> ingen, der kan klare det?

Du har give feedback på min anvisning. Kan du ikke bruge den??

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 29-10-03 10:13

On Tue, 28 Oct 2003 15:52:09 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Du har give feedback på min anvisning. Kan du ikke bruge den??

Sorry Kristian - havde ikke set dit svar. Jo, det duer da, men man er
jo ikke sikker på, om proportionerne bevares... synes jeg. - Men det
virker.

- og til Anders Lorentzen - jeg fatter ikke helt hvad du mener.

- jeg har løst problemet på trial and error metoden, men jeg bliver
nok nødt til at sætte mig ind i det med linealerne :)

- tak for hjælp og forsøg derpå.

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 29-10-03 14:45

> Sorry Kristian - havde ikke set dit svar. Jo, det duer da, men man er
> jo ikke sikker på, om proportionerne bevares... synes jeg. - Men det
> virker.

Du skal bare holde Shift nede når du trækker i billedet. Så beholder det
sine oprindelige proportioner.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 30-10-03 20:55

On Wed, 29 Oct 2003 14:44:39 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Du skal bare holde Shift nede når du trækker i billedet. Så beholder det
>sine oprindelige proportioner.

Nåhhhhhhh ja.... ligesom en cirkel med elipseværktøjet og en lige
linie med blyanten osv.

Vidste jeg egentlig godt.

Tak.

-enrico

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 28-10-03 17:40

enrico wrote:
> Problemet består endnu. Forstår I ikke spørgsmålet, eller er der
> ingen, der kan klare det?

Bruger Photoshop.
Jeg plejer først at resize den ene led til den ønskede længde (med Constrain
Proportions slået til) og sammentidigt sørge for at længden af den anden led
er for stor.
Derefter resizer jeg Canvas, så den længde der før var for lang, nu har den
rigtige længe. Billedet har nu den rigtige størrelse.
Man kan styre hvor der skal klippes af Canvas'et med denne funktion.

Simpelt eller ej, jeg synes det er det letteste. Hvis der er andre bedre
metoder, vil jeg da også gerne høre dem.

mvh
Anders