Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanning af billeder
Fra : Lunde

Dato : 13-10-03 13:53

Hejsa

Jeg står i den situation at jeg skal ha´ scannet en masse familiebilleder
ind. Det er alm billeder, dias og negativer.
Jeg har købt mig en Hp scanjet 5500c som jeg håber er god nok til formål.
Mit problem er at jeg intet aner om det her, og vil helst ha´ et godt
resultat.
Er der nogle der kan hjælpe mig da jeg står på bar bund?
Hvilken opløsning skal jeg scanne billerne i, og hvilket format er bedst at
gemme i og ikke mindst hvilket program skal jeg bruge? Og er der andet jeg
skal overveje?
Samt kender i nogle gode hjemmesider hvor jeg kan få nogle informationer op
blive lidt klogere?

Håber der er en der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Heidi

Fra : Søren Blom

Dato : 13-10-03 17:11

"Lunde" <saxolunde@hotmail.com> skrev i
> [...]
> resultat.
> Samt kender i nogle gode hjemmesider hvor jeg kan få nogle informationer

Tillykke med køber. Dette er den rigtige gruppe at spørge i.

> [...]
at
> gemme i og ikke mindst hvilket program skal jeg bruge? Og er der andet jeg

Hvor skal du efterfølgende bruge billederne, skal du bare kunne se den på
tv eller computerskærm, for så kan du nøjes med at scanne dem i max 200 DPI
skal du bruge billederne til senere udprint, skal du noget op i DPI.

Umiddelbart vil jeg mene at det er bedst at gemme de rå scanninger i PSD
format, hvis man bruger Photoshop, for så kan du arbejde videre med
billedet, det færdige resultat kan du gemme i JPG som er et komprimeret
format og når du har gemt et billede i JPG, så kan du ikke længere arbejde
med billedet, men kun bruge det til at se på, det samme gælder for GIF.

En hjemmeside kan jeg desværre ikke lige trylle frem, men spøg løs, hjælpen
er nær.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Lunde

Dato : 14-10-03 08:07

> [...]
DPI
> skal du bruge billederne til senere udprint, skal du noget op i DPI.

Jeg skal bruge dem til lidt af hvert. Både til at se dem på skærmen, men
også til at printe ud, eller få dem fremkaldt.

> [...]
> med billedet, men kun bruge det til at se på, det samme gælder for GIF.

Tak skal du have, så blev jeg da lidt klogere på nogle af de formater der
er.

Mvh.
Heidi

Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-03 17:32

"Lunde" <saxolunde@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken opløsning skal jeg scanne billerne i

Det kommer helt an på hvad de skal bruges til. Hvis du scanner et 10 x 15
cm billede i 300 PPI, så får du en fil på cirka 1200 x 1800 pixels
(svarende til 2,1 MegaPixels). Om det passer til det du skal bruge dem til
ved jeg så ikke...

Dias og negativer skal scannes i en meget høj opløsing, da de er meget små
(24 x 36 mm). Normalt vil en opløsning på omkring de 2000 PPI give et godt
stor fil, som fint kan trykkes (1900 x 2800 pixels ~ 5,3 MegaPixels).

> Og hvilket format er bedst at
> gemme i og ikke mindst hvilket program skal jeg bruge?

Jeg vil klart anbefale TIF med LZW-kompression. Det fylder noget mindre end
PSD og er tabsløst i modsætning til JPG.

> Samt kender i nogle gode hjemmesider hvor jeg kan få nogle informationer
op
> blive lidt klogere?

http://www.scantips.com/faq.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lunde

Dato : 14-10-03 08:20

> [...]
> cm billede i 300 PPI, så får du en fil på cirka 1200 x 1800 pixels
> (svarende til 2,1 MegaPixels). Om det passer til det du skal bruge dem til
Mange af billederne er 10,5 x 7,5 og er af ældre dato, og nogle noget
mindre.
Jeg skal bruge dem til fremvisning på skærm, printe dem ud eller kunne bruge
dem hvis jeg vil ha´ dem fremkaldt.

> [...]
> (24 x 36 mm). Normalt vil en opløsning på omkring de 2000 PPI give et godt
> stor fil, som fint kan trykkes (1900 x 2800 pixels ~ 5,3 MegaPixels).
Hvad er forskellen på DPI og PPI?

> Jeg vil klart anbefale TIF med LZW-kompression. Det fylder noget mindre
end
> PSD og er tabsløst i modsætning til JPG.
Jeg har det scannerprogram der følger med printeren, er det godt nok at
bruge eller findes der et andet der er bedre?
Jeg kan gemme dem i et format der hedder TIFF-billede(komprimeret), er det
det du snakker om?
Og til sidst hvilket program vil du anbefale jeg bruger til at redigere
billederne i?

Mvh.
Heidi

Fra : KNL DtP

Dato : 14-10-03 09:25

> [...]
> mindre.
> Jeg skal bruge dem til fremvisning på skærm, printe dem ud eller kunne

Når det er så blandet, så vil jeg nok anbefale at du scanner dem i en
300-400 PPI. Så får du en pæn stor billedfil, som godtnok fylder en del -
men så slipper du jo for at skulle scanne billedet én gang til, når du vil
ha' den printet i stor format.

Hvis du f.eks. vil ha' lavet en web-udgave, så henter du bare den store
billedfil ind og laver en lille udgave og gemmer den som JPG. På den måde
har du hele tiden en stor kildefil, som du altid kan gå tilbage til.

> Hvad er forskellen på DPI og PPI?

DPI står for Dots Per Inch (prikker pr. tomme), mens PPI står for Pixels
Per Inch (pixels pr. tomme). Mange bruger DPI om alt vedrørende opløsning,
men den korrekte måde er egentlig at bruge PPI ved scanning og mens
billedet er på computeren - og DPI når man taler om hvilken output
opløsning man får, når man printer billedet i en bestemt størrelse.

> Jeg har det scannerprogram der følger med printeren, er det godt nok at
> bruge eller findes der et andet der er bedre?

De fleste scanneprogrammer kan gemme billedet som rå TIF. Det er fint.

> Jeg kan gemme dem i et format der hedder TIFF-billede(komprimeret), er
det
> det du snakker om?

Når du så åbner billedet i dit billedbehandlingsprogram, og du har
foretaget evt. rettelser, så kan du vælge LZW kompressionen. På den måde
kan du reducere billedstørrelsen med noget der ligner 30-40% (alt efter
billedets type)

> Og til sidst hvilket program vil du anbefale jeg bruger til at redigere
> billederne i?

Prøv og se på Photoshop eller Paint Shop Pro.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk