Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparent baggrund på *.EPS
Fra : Misser007

Dato : 13-10-03 08:43

Hejsa

Jeg skal bruge et logo som er i EPS format. Jeg har logoet, men det skal
være mindre. Set er i forvejen med transparent baggrund, men jeg skal have
den lavet lidt mindre (Photoshop), og så skal den gemmes som *.EPS igen, med
transparent baggrund, det er der jeg har problemer. Der kommer hvid baggrund
på, når jeg gemmer det, og placerer det i mit dokument i InDesign...

Hvordan gør jeg??

Trine

Fra : Thomas²°°³

Dato : 13-10-03 11:14

"Misser007" <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gør jeg??

Skalerer det ... Når det er et logo i eps format er det højst sandsynligt
vektorformat (det burde det i hvert til fælde være). I det program du nu
skal bruge det, kan du skalere det op og ned som du har lyst til såfremt det
er vektorgrafik.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-10-03 12:23

In article <3f8a579e$0$54859$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Misser007
<misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> wrote:

> [...]
> transparent baggrund, det er der jeg har problemer. Der kommer hvid baggrund
> på, når jeg gemmer det, og placerer det i mit dokument i InDesign...

Kan du ikke bare scalere i InDesign?
Du må ikke bruge Photoshop - så får du hvid baggrund.
Brug Illustrator eller Corel Draw.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Misser007

Dato : 13-10-03 12:32

> Kan du ikke bare scalere i InDesign?

Jo, det er jeg nået frem til.

> Du må ikke bruge Photoshop - så får du hvid baggrund.
> Brug Illustrator eller Corel Draw.

Ja, det er nemlig lige det med den hvide baggrund der.
Det er bare en avis der vil have den annonce jeg har lavet således, at
billederne har de rigtige størrelser og med 300 dpi. Og så skulle der et
lille logo på, som jeg så ikke kan scalere. Så får de det sq bare sådan, så
er det ikke i den rigtige størrelse i den billedefil jeg vedlægger.

*SS*

Hvis jeg nu har et billede som jeg vil fritlægge i Photoshop, hvor
baggrunden er gennemsigtig, hvordan gemmer jeg den så i EPS, så den stadig
har gennemsigtig baggrund, når jeg indsætter den i InDesign på en farvet
baggrund??

Trine

Fra : Thomas²°°³

Dato : 13-10-03 12:38

> [...]
> har gennemsigtig baggrund, når jeg indsætter den i InDesign på en farvet

Bruger din fritlægning som clippingpath.

Fra : Misser007

Dato : 14-10-03 09:50

> Bruger din fritlægning som clippingpath.

Ok, og hvordan det så?
Hvad med en lille quick-guide?
Jeg har et billede nu, som jeg har fritlagt med Pen Tool. Og hvad så?? Hvis
jeg bare gemmer som *.eps, så er den stadig med hvid baggrund, truds jeg har
slettet det hvide, og har gennemsigtig baggrund, i filen jeg gemmer.

Trine

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-10-03 09:59

> [...]
har
> slettet det hvide, og har gennemsigtig baggrund, i filen jeg gemmer.

1.) Lav en path, som omfatter hele det område du vil have synligt.

2.) Giv din path et navn, hvis den ikke har et i forvejen (i path-paletten)

3.) I path-paletten vælger du fra pop-ud-menuen (den lille trekant i toppen
af menuen) funktionen 'Clipping-path'.

4.) I den efterfølgende boks vælger du den path du lige har lavet som
Clipping path.

5.) Gem filen som en eps (eller en tiff).

Nu skulle billedet gerne være vist beskåret efter din clipping oath i
programmer der kan håndtere dette, som Indesign (eller pagemaker eller Quark
eller sågar Word XP)

/Per

Fra : Misser007

Dato : 14-10-03 10:31

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu skulle billedet gerne være vist beskåret efter din clipping oath i
> programmer der kan håndtere dette, som Indesign (eller pagemaker eller

TUSIND TAK
Det var dejligt. Det virker, jeg er bare så glad. Mange tak skal du have.

Trine