Andet multimedie
bentjuul 3670
3 skærme på 1 gfx kort?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-03 13:54

Hej

er der nogle af jer der kender til et gfx kort der kan køre med 3 skærme?

Stef

Fra : Thomas Madsen

Dato : 10-10-03 13:52

Stefan Jacobsen skrev:

> er der nogle af jer der kender til et gfx kort der kan køre med 3
> skærme?

Matrox Parhelia.

Madsen.

Fra : Fam. Pranskau-Wester~

Dato : 10-10-03 14:08

Hej.
matrox laver et kort der hedder 750 P. Det kan køre med 3 skærme efter eget
valg. Jeg har selv 650 P som kun kan køre 2, men det køre perfekt med
ekstrem flot billedekvalitet.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-03 14:33

Det gik vist lidt hurtigt, kan de kort i nævner, vise 1 desktop på 3 skæme,
dvs. 1/3 del på hver?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 14:43

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Det gik vist lidt hurtigt, kan de kort i nævner, vise 1 desktop på 3
skæme,
> dvs. 1/3 del på hver?

Ja Parhelia kan. 650 P kan vise på to skærme*.
Men desktoppen bliver som regel meget stor:
3 skærme i horisontal forlængelse giver feks i bredden 3*1024 pixels og 768
i højden.

Du kan evt læse mere hos Matrox på:
http://matrox.com/mga/multidisplay/home.cfm

* Man kan i øvrigt sætte flere skærmkort i og udvide arealet tilsvarende.
2 stks. 650 P kan således vise en desktop over fire skærme, i horisontal
forlængelse eller i to rækker.

/Per

Fra : Thomas Madsen

Dato : 10-10-03 14:43

Stefan Jacobsen skrev:

> Det gik vist lidt hurtigt, kan de kort i nævner, vise 1 desktop på
> 3 skæme, dvs. 1/3 del på hver?

Ja. Matrox Parhelia kan ikke andet end det når du kører med 3 skærme
koblet til det, så vidt jeg ved. Hvis du vil have 3 individuelle
skriveborde på hver enkelt skærm, så kan det muligvis klares med P750,
som Fam. Pranskau-Westermann nævner, men jeg ved det ikke. Prøv et kig
på <http://matrox.com>.

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 23-10-03 16:59

> Ja. Matrox Parhelia kan ikke andet end det når du kører med 3 skærme
> koblet til det, så vidt jeg ved.

Hej
Parhelia kan det godt på en måde (bare for at sige noget)
2 sæperate deskop + TV (den grå på billede)
http://brodzikowski.homepage.dk/temp/parhelia3sk.jpg

Hilsner
Tomasz

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-10-03 17:46

Tomasz skrev:

> 2 sæperate deskop + TV (den grå på billede)
> http://brodzikowski.homepage.dk/temp/parhelia3sk.jpg

Ja, men du kan ikke koble 3 almindelige monitorer til et Parhelia,
og så f.eks. vælge at to af dem skal være en klon af den tredje.
Man kan mig bekendt kun køre såkaldt Stretched mode, hvis man har 3
monitorer koblet til et Parhelia, hvor skrivebordet bliver trukket
ud imellem de 3. Det var det jeg mente. :)

Desuden så kan jeg heller ikke få to monitorer plus et TV til at
køre på samme tid. Problemet hører til i en anden gruppe, men når
jeg har en CRT og en TFT-skærm koblet til, så nægter CRT'en at
tænde. Om det så er fordi at den primære monitor er en TFT koblet
til via DVI-stikket, ved jeg ikke, men en eller anden dag hvor jeg
får mig taget sammen til at undersøge det nærmere, skal jeg have
fundet ud af hvorfor pokker det ikke virker.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-10-03 18:23

Thomas Madsen skrev:

> Problemet hører til i en anden gruppe, men når jeg har en CRT og
> en TFT-skærm koblet til, så nægter CRT'en at tænde.

Hø-hø. Man kunne jo starte med at læse lidt i hjælpefilen hvor der
tydeligt står:

| Matrox Parhelia -- If a digital monitor (typically a flat panel
| monitor) is connected to your Matrox graphics hardware, 2
| displays, Independent mode + 1 feature display is unavailable in
| PowerDesk-HF.

Så det er derfor det ikke virker. Det eneste jeg kan vælge er
Stretched mode og det ser ikke for smart ud når billedet bliver
delt imellem en CRT og en TFT.

Madsen.